ZAGREB

Galerija SPOT: Kolaži Inke Švertasek i Nade Vrkljan-Križić

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Izložba "Izreži i zalijepi - Kolaži Inke Švertasek i Nade Vrkljan-Križić", s izborom radova iz opusa dviju autorica, otvara se u ponedjeljak u zagrebačkoj Galeriji Spot.

Nada Vrkljan-Križić (1940. – 2012.), povjesničarka umjetnosti i romanistica, i Inka Švertasek (1920. – 2014.), samouka umjetnica, ostvarile su šezdesetih niz intrigantnih kolaža, a Ured za fotografiju ih predstavlja kako bi rasvijetlio pozicije žena u suvremenoj hrvatskoj umjetnosti i eksperimentima u području fotografije.

Iz Galerije kažu kako tom izložbom, nastojeći pridonijeti raspravi o ulozi kolaža u feminističkoj umjetnosti, postmodernizmu, kao i o tvrdnjama da je riječ o svojevrsnoj “opozicijskoj” praksi u kojoj počivaju brojne naznake i komentari političke i društvene stvarnosti, ukazuju na nerijetko usamljene pozicije autorica, čiji radovi se otkrivaju postupno i sa znatnim vremenskim odmakom.

Riječ je o fotomontažama i kolažima u području podsvjesnog, aluzijama o kojima je pisao niz zapaženih nadrealističkih teoretičara i autora, psihoanalitičara, a oba ciklusa svjedoče o visokoj razini svijesti i kontinuitetu likovnih ideja koje su autorice razvijale kroz vrijeme.

Kolaži Inke Švertasek otkriveni relativno nedavno i izlažu se po prvi put, dok je nekoliko Nade Vrkljan-Križić bilo prikazano u sklopu izložbe Nadrealizam i hrvatska likovna umjetnost u izboru Igora Zidića 1972. godine.

Kako se ističe u najavi, kolaži dviju autorica nastali su izvan uobičajenih obrazaca, najčešće u kućnim uvjetima, limitirani su vremenom i drugim okolnostima, a u odabiru vizualnog materijala koji su umjetnice koristile vidi se sklonost teatralizaciji i scenografskim idejama (Švertasek), kao i svjesnom promišljanju političkog, društvenog i intimnog trenutka (Vrkljan-Križić).

Izložba je dio Arhiva umjetnica na mreži (Not Yet Written Stories – Women Artists’ Archives Online), međunarodnog istraživačkog projekta financiranog sredstvima Kreativne Europe, u kojem Ured za fotografiju surađuje s Fundacijom Arton iz Varšave, SCCA – Centrom za suvremenu umjetnost iz Ljubljane i Latvijskim centrom za suvremenu umjetnost, baze podataka umjetnika i arhive iz Rige.

Projektom se želi djela umjetnica, većinom eliminiranih iz europske povijesti umjetnosti, uključiti u javni diskurs o vizualnim umjetnostima, kako
bi se izbjegla njihova daljnja diskriminacija.       

Izložba, kojoj je kustosica Sandra Križić Roban, bit će otvorena do 28. svibnja.  Uz nju će biti objavljen peti broj časopisa Fototxt s tekstovima Leonide Kovač o djelima Nade Vrkljan-Križić i Darka Šimičića o kolažima Inke Švertasek.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter