muzejsko-edukativni programi za sve

Etnografski muzej Istre: Muzej zajednice, učenja i upoznavanja s kulturom

| Autor: Mirjana Margetić


Nekadašnje mišljenje da su muzeji svojevrsni hramovi kulture namijeni određenim skupinama društva daleko su iza nas. Muzeji više nisu samo mjesta gdje se sakuplja, čuva, interpretira i izlaže građa od lokalnog ili nacionalnog značenja. U današnje vrijeme pred muzeje se postavljaju novi zahtjevi i ciljevi.

Osim osnovne muzejske djelatnosti, muzeji se sve više traže kao partneri i suradnici na projektima vezanim uz promociju kulturne baštine. Također, postaju otvoreni za sve, komuniciraju sa širokom publikom. Samim time posjetitelji muzeje sve više doživljaju kao mjesta novih učenja, druženja ili provođenja slobodnog vremena.

Muzej doživljaja

Etnografski muzej Istre/Museo etnografico dell’Istria (EMI/MEI) nastoji to i biti, muzej zajednice, muzej doživljaja, učenja i upoznavanja s kulturom istarskog poluotoka. Međutim, ovo je dugotrajan i mijenjajući proces koji traje i kojeg stalno treba nadograđivati.

Radionica kažuna (EMI/MEI)Radionica kažuna (EMI/MEI)

Rad s posjetiteljima, kao i njihov angažman u aktivnosti muzeja, do početka 2000-ih uglavnom se odnosio na stručna vodstva kustosa za djecu ili odrasle te povremena događanja. Zapošljavanjem muzejskog pedagoga i osnivanjem pedagoškog odjela počinje se mijenjati koncept rada s posjetiteljima i korisnicima muzeja. Potiče se suradnja s odgojno-obrazovnim ustanovama, udrugama i institucijama vezanim uz kulturu (knjižnice, centri za kulturu, pučka učilišta i slično). Naglasak se stavlja na interakciju. Uz redovne aktivnosti muzeja započinje se s muzejsko-edukativnim radionicama koje su tematski vezane uz stalni postav, povremene izložbe, cikluse godišnjih običaja te razne aktualne teme.

Neke od njih uklapaju se u nastavne sadržaje nižih razreda osnovne škole, posebice vezane uz zavičajnost. Ovo je postupno dovelo do povećanog broja školske djece u muzej, koja osim vođenja sve više sudjeluju u edukativnim radionicama. Osim za školsku djecu, edukativni programi (radionice, predavanja i tečajevi) provode se i za odrasle. Uvođenje ovih programa neizostavno traži suradnju i angažman članova lokalne i šire zajednice. Sve to dovelo je do toga da se muzej sve više prepoznaje kao potencijalni partner ili u raznovrsnim projektima koji se tiču kulturne baštine, odnosno etnografskih tema vezanih uz Istru.

Etnografski muzej Istre/Museo etnografico dell’Istria posebnu pažnju pridaje radu s djecom, svjesni činjenice da su oni naša buduća publika i korisnici. Djeca, naročito oni najmlađi, najviše uče kroz igru. Stoga se muzejske radionice za djecu predškolskog uzrasta nastoje prilagoditi njihovim mogućnostima. Pri tome je bitna suradnja i komunikacija s odgojiteljicama.

Igramo se staro

Kao jedan od primjera dobre suradnje bio je i projekt Igramo se staro s pazinskim dječjim vrtićem. Kroz nekoliko mjeseci djeca su se kroz posjete muzeju i sudjelovanjem na radionicama upoznavala s kulturnom baštinom zavičaja na primjeru tradicijskih igara i igračaka. Iz ovog projekta proizašle su nove ideje za radionice koje se i dalje održavaju u muzeju, ali i izvan njega. Mnoga mjesta u Istri s Pazinom nemaju prometnu povezanost u smislu javnog prijevoza, što ponekad otežava dolazak vrtićkim (ali i školskim) grupama dolazak u muzej. Kako bi to premostili, muzej na poziv vrtića i škola provodi radionice i predavanja u njihovim prostorima.

Edukacija kroz stručna vodstva (EMI/MEI)Edukacija kroz stručna vodstva (EMI/MEI)

Unazad nekoliko godina imamo sve veći broj polaznika muzejsko- edukativnih radionica na kojima, uglavnom organiziranim dolascima, putem škola, sudjeluju djeca od predškolske dobi do srednje škole. U 2024. godini bilježimo brojku od 758 polaznika, od čega su u većini, više od 550 polaznika, učenici nižih razreda osnovne škole, točnije treći razredi koji prema kurikulumu uče zavičaj i svoju županiju. Upravo tome prilagođene su naše dvije vrlo popularne i kod trećaša tražene radionice: Moja nova - stara lutka i Kažun.

Na radionici Moja nova - stara lutka polaznike se upoznaje s dječjom kulturom Istre, a u praktičnom dijelu uče izrađivati pupice - lutkice od starih krpica kakvima su se igrale naše none. Svaka izrađena pupica dobiva neko starinsko ime kako bi se djecu upoznalo s tradicijskim ženskim imena u Istri.

Upoznavanje s kulturnim krajolikom i tradicijskim graditeljstvom tema su radionice Kažun. Djeca uče što je kažun, kako se gradi, gdje ih najviše ima te koja je bila njegova uloga u životu stanovnika pretežito ruralnih područja. U praktičnom dijelu od komadića ploča od pjene (koji su zamjena za kamene grotice) djeca na kartonskoj podlozi izrađuju modele kažuna.

Uz ove, za učenike osnovnoškolskog uzrasta, u ponudi su i radionice; Mići kosirić na temu tradicijskih zanata, Ribice u mreži s temom ribarstva, Tkanje na tkalačkoj daščici upoznavanje s tradicijskom odjećom, naglasak na tkanju i izrada pàsakanice. Za djecu vrtićke dobi na temu nošnje provodi se radionica Kanica oko pàsa.

Stare igračke na novi način (EMI/MEI)Stare igračke na novi način (EMI/MEI)

Osim redovnih radionica kroz godinu se u muzeju održavaju i posebni muzejsko-edukativni programi za djecu i mlade. Jedan od njih je sudjelovanje EMI/MEI u Muzejskoj edukativnoj akciji, Hrvatskog muzejskog društva koja se održava svake godine, a u povodu Međunarodnog dana muzeja (18. svibanj). U ovoj akciji ovisno o temama sudjeluju osnovnoškolski i srednjoškolski učenici.

Ljetne radionice

Tijekom ljetnih školskih praznika u muzeju u Pazinu te u Centru za nematerijalnu kulturu Istre/Centro per la cultura immateriale dell’Istria u Pićnu organiziramo ljetne radionice u trajanju od pet dana. Muzejski programi namijenjeni su djeci od sedam do dvanaest godina kako bi na nešto drugačiji način provela dio ljetnih praznika. Kroz pet kreativnih, avanturističkih i zabavnih dana djeca imaju priliku saznati što se sve u Muzeju i Centru čuva i radi te učiti o materijalnoj i nematerijalnoj kulturi Istre.

Opće uvriježeno je mišljenje je kako se muzejska pedagogija bavi uglavnom djecom. Međutim mi u EMI/MEI nastojimo tu sliku kroz praksu mijenjati jer smatramo da muzeji trebaju biti mjesta učenja, druženja i stvaranja za sve generacije. Nastavno tome, prije devet godina pokrenuli smo stručno edukativnu manifestaciju Dani rukotvorina s ciljem približavanje teme rukotvorstva što široj publici. Kroz tri dana, koliko manifestacija traje, posjetitelji svih dobnih skupina imaju prilike sudjelovati na raznim kreativnim radionicama koje se provode u suradnji s rukotvorcima različitih vještina (drvodjelstvo, košaraštvo, vezenje, pletenje, keramika, slikanje i ostalo).

Četvrtkom u muzeju (EMI/MEI)Četvrtkom u muzeju (EMI/MEI)

Četvrtkom u muzeju program je koji organiziramo u suradnji s kolegama iz Muzeja Grada Pazina u dva godišnja ciklusa – proljetni i jesenski. Jedan od glavnih motiva ovog programa je motivirati lokalno stanovništvo da se aktivno uključi u muzejska događanja te da bi im se na stručan, a opet zabavan način približe ova dva muzeja. Sadržaj programa zasniva se na kulturno-povijesnim i etnografskim temama vezanim uz Istru, a u samu realizaciju uključeni su razni vanjski stručni pojedinci, udruge i ustanove. Programi su prilagođeni svim dobnim skupinama.


Podijeli: Facebook Twiter