Irena Borić, Marino Jurcan i Marijeta Bradić predstavili su program manifestacije (Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)
Festival Media Mediterranea 26 s temom "Umreženo more" održat će se idućeg tjedna, od ponedjeljka do subote, o čemu su jučer u Galeriji Novo govorili direktor festivala Marino Jurcan, kustosica festivala Irena Borić i koordinatorica radionice spekulativnog dizajna Marijeta Bradić.
- Morem smo se bavili i prijašnjih godina, ali ove godine imamo jednu malo drugačiju, umreženu perspektivu, rekao je Jurcan koji je podsjetio da je festival započeo 1999. i na početku je bio više usmjeren na elektronsku glazbu, uz popratni multimedijalni sadržaj te se dešavao na raznim lokacijama.
Ove godine dodat će neke nove lokacije kao što je Galerija Novo i Malo rimsko kazalište. Upravo ovdje festival će biti otvoren u ponedjeljak u 20.30 projekcijom umjetnice Tabite Rezaer. Festival će biti zatvoren festivalskim partijem u subotu u Klubu Kotač, gdje nastupaju DJ Laseech i DJ Petar Dundov i to je jedini program koji se plaća, jer će svi ostali programi biti besplatni, napomenuo je Jurcan.
On je zahvalio partnerima na projektu, a to su Arheološki muzej Istre, Istarska kulturna agencija, Galerija Novo, Društvo arhitekata Istre, Umjetnička akademija u Splitu te Klub Kotač. Organizacijski tim čine još i Andrea Vidović - produkcija, Nastasja Miletić i Marta Horvat - asistentice produkcije, Boris Vincek - odnosi s medijima, Oleg Šuran - dizajn vizualnih materijala, Samantha Kandinsky - fotografija i Visualia - tehnička podrška.
- Tema festivala polazi iz shvaćanja plave humanistike koja svaku kulturnu povest upisuje u područje oceana, a ne u područje kopna, objasnila je Borić. "Dvije su ključne figure, a to je figura moreplovca i figura plivača. I polazeći od te dvije figure, sam festival istražuje na koji način se odnosimo prema degradiranom morskom okolišu.
S jedne strane, ta figura moreplovca, odnosno moreplovke, je zanimljiva zbog toga što zbog svojeg povjerenja u tehnologiju može prijeći puno veće razdaljine. Ta figura postaje problematična utoliko što se zbog sve veće automatizacije i mehanizacije, pogotovo uslijed svih tih trgovinskih lanaca i robne razmjene koje su po cijelom svijetu, skoro se istiskuje van iz svoje uloge.
Zanimljivo je da upravo prateći tu tehnološku infrastrukturu vidimo koji su to zapravo ti ekonomski, politički, socijalni pa i ekološki faktori koji utječu na takvu upletenost i prepletenost s morem. Figura plivača je dvojaka upravo zbog toga što jedne strane imamo Sredozemno more koje prelaze mnogi ljudi u pokretu i završavaju često tragično.
Dok s jedne strane za ljude u pokretu to more predstavlja granicu njihove slobode, s druge strane imamo bezbrižne kupače i kupačice koji dolaze na more kako bi odahnuli i kako bi bili bezbrižni, kako bi se odmorili. Međutim, ta bezbrižnost jednog turista nije toliko bezbrižna zato što masovna turistifikacija u sprezi s tržištem donosi brojna narušavanja priobalja i mora.
Osim što imamo te goste mora, moreplovce i plivače, tu je taj aspekt koji se odnosi na samu zagađenost mora, dakle na otpad. Baš zato festival postavlja pitanje kako na neki način misliti drugačije sve te kompleksne odnose i kako negdje možda naći nekakav put sa neku puno održiviju i suvisliju budućnost u kojoj smo svi zapravo upleteni.
S toga na neki način tražimo i htjeli bi vidjeti tu neku solidarnost koja je u biti i više nego ljudska i koja je u savezništvu sa novim tehnologijama, istaknula je Borić.
Borić je govorila o svim radovima koji će biti predstavljeni tijekom festivala – od rada Tabite Rezaire "Deep Down Tidal" s kojim se festival otvara u ponedjeljak u Malom rimskom kazalištu preko radova Katerine Duda i Marte Baradić, Kyriaki Goni, Uroša Krčadinca, Gaiae Radić, Lane Stojićević, Robertine Šebjanič, Branimira Štivića, Marloes de Valk i Alexandre Leray koji će biti izloženi u galeriji Novo od srijede u 20 sati.
Katerina Duda i Marta Baradić će povesti i na autobusnu turu zakazanu za četvrtak i subotu u 17 odnosno u 9.30 sati koja će od Rojca voditi od Vodnjana do Barbarige te će se pozabaviti s različitim arhitektonskim i urbanim fenomenima koji govore o privatiziranoj gradnji. Tura se zove "Vidim šumu, pišem pašnjak", zato što geodeti često iako vide šumu će napisati da je pašnjak kako bi se zemljište moglo prodati.
- Cilj ture je da se na kraju okupamo na plaži, pa iako je ona javna, no do nje je onemogućen pristup, kaže Borić.
Na kraju festivala u subotu u 20 sati u galeriji Društva arhitekata Istre na rasporedu je prezentacija i jednodnevna pop up izložba s radionice spekulacijske dizajnerske prakse koja počinje već u ponedjeljak i koju će voditi međunarodna dizajnerica i znanstvenica koja se bavi istraživanjima u području znanosti o moru, a to je Skye Morét iz SAD-a, ispričala je Bradić.
Dvanaestero polaznika izrađivat će prototipove na temu "The Sea Sees Us" ("More nas vidi") koja se nadovezuje na koncept festivala te će je izložiti u galeriji DAI-SAI, čime će biti okončan program festivala.