PIŠE DUŠKA PALIBRK

Željeznice su u razvijenom svijetu ponovno na cijeni, a u nas zapuštene do kraja, u Istri najzapuštenije

Duška Palibrk

Duška Palibrk


Bajkovito je zazvučala nedavna vijest da Austrijske savezne željeznice (ÖBB) u suradnji sa Slovačkom željeznicom (ZSSK) uvode sezonski noćni vlak na relaciji Bratislava-Beč-Graz-Split. Linija nazvana EuroNight vozit će od 18. lipnja i za nepunih 30 eura za sjedeća te 70 eura za spavaća mjesta Slovaci i Austrijanci na dalmatinsko će more putovati u svojim suvremenim elektrificiranim i klimatiziranim vlakovima, čak će imati i posebne vagone za prijevoz automobila i motocikala.

"To austrijskim gostima omogućava putovanje uz poštivanje načela održivog razvoja i klimatskih promjena, izuzetno značajnih tema na austrijskom tržištu", rekao je direktor Predstavništva HTZ-a u Austriji Branimir Tončinić.

Češka pak privatna željeznička kompanija RegioJet već od lani dovozi sezonske putnike iz Praga u Rijeku, pa kako su imali odlične rezultate, ove godine će kupiti putnike i u Brnu, Bratislavi i Budimpešti te ih voziti i do Zagreba, prije Rijeke, a uvode i vlak za Split. Kreću 28. svibnja, a dogovoreno je da njihove putnike na željezničkim kolodvorima u Rijeci, Splitu i Gračacu dočekuju posebne autobusne linije za druga ljetovališta na hrvatskom Jadranu, od Istre do Dubrovnika.

"Lani je na liniji od Praga do Rijeke u nepuna tri mjeseca prevezeno više od 60 tisuća putnika u oba smjera, uz prosječnu popunjenost linija od čak 90 posto, a Rijeka je više nego udvostručila broj čeških turista", izjavio je Dubravko Miholić, direktor Predstavništva HTZ-a za Češku i Slovačku.

RegioJet najavljuje kompoziciju od 15 vagona, kapaciteta 650 putnika, koja će u pred i posezoni put hrvatskog Jadrana grabiti triput tjedno, a u udarna dva ljetna mjeseca i svaki dan! Cijena karte je više nego povoljna - u jednom smjeru sjedeće mjesto je oko 22 eura, a u vagonu s ležajevima oko 30 eura - a uključuje i besplatan doručak, internetsku vezu, prijevoz bicikla...

Do Istre ti novi suvremeni vlakovi neće stizati. Istarska je pruga ostala neelektrificirana pa se i Slovenci na svojoj sezonskoj liniji do Pule voze motornim vlakom. Šta će Istri pruge, reći će neki, kada smo motoriziranim Austrijancima, Slovencima i Talijanima nadohvat ruke. Ali vlakom na more, e to je poseban gušt. Pa još noćna vožnja!

Podsjetilo me to na predratnu komediju "Šovinističku farsu", kada Hrvat, a glumio ga je Predrag Ejdus, sanja kako je krenuo vlakom iz Zagreba za Beč i probudio se na stanici u Beču, sav u čudu i radosti jer ga nitko nije budio da na granici pokaže putovnicu, čak ni osobnu iskaznicu. Šta bi rekao da čuje da su granice ponovno u modi, a stižu i covid-putovnice?

Željeznice su u razvijenom svijetu ponovno na cijeni, a u nas zapuštene do kraja, u Istri najzapuštenije. Jedini vlak u funkciji u Istri, zapravo šinobus koji vozi od Pule do ponad Buzeta, izvan školske sezone možda najviše i koriste turisti. Oni bolje od domaćih znaju i koriste mogućnost da u vlak ukrcaju i bicikl pa uživaju po stazama unutrašnje Istre.

Dakle, u Pulu i iz Pule, kao i čitave Istre, vlakom se ne može daleko stići. Brodom tek do Venecije te iz Pule do Zadra sporim i starim katamaranom koji se svako-toliko kvari. Aerodrom bi nešto oživio tijekom ljetnog reda letenja, ali s mnogo chartera. Sada nema ni toga. Nebo je čisto, već godinu dana nema ni bijelih tragova aviona u preletu, ni niskih trenažnih letova nad gradom. Ni predstojeći Uskrs, prvi test naše turističke sezone, izgleda neće ništa promijeniti. U najavama Hrvatske udruge turizma, s njihovog portala Croatia Tourism & Travel News, u rubrici Povezanost nema Istre. Avio-povezanost je u pitanju, koja se s početkom ljetnog reda letenja naglo intenzivira.

Već prvog dana ovoljetnog reda letenja, 28. ožujka, poljski LOT pokrenuo je liniju iz Varšave za Zagreb te najavio letove za Split, Dubrovnik i Zadar. Turkish Airlines je već povećao broj letova za Zagreb, gdje će Ryanair imati čak svoju bazu. Transavia će u špici sezone povezati Zadar s Parizom, a za Dubrovnik leti EasyJet iz Ženeve, Lufthansa iz Muenchena, uskoro i rumunjski Tarom iz Cluja. Za Split sezonske linije najavljuju i Wizz Air iz Krakova te KLM iz Amsterdama, a EasyJet već za Uskrs spaja Split s Baselom i Ženevom, Lufthansa pak s Muenchenom i Frankfurtom. Stoga ne čudi da je u Splitsko-dalmatinskoj županiji otvoreno čak osam punktova za testiranje na koronu, po otocima i kopnu, a razgovara se i o punktu u Zračnoj luci Split.

Pulska zračna luka spava zimski san. Na njihovim web stranicama još stoje vijesti iz prošlosti: "Easyjet u sezoni 2020. uvodi dvije nove destinacije prema Puli"; "2019. godina obaranja rekorda". U aktualnom redu letenja samo su dvije destinacije: Split i Osijek, preko Zagreba naravno.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter