PIŠE DUBRAVKO GRAKALIĆ

Nova mina iz Dežele


Prva žrtve novog hrvatsko-slovenskog pograničnog rata – u kojem se kao oruđa i oružja koriste kamioni teži od 7,5 tona – postao je kraj oko istarskih Buja, odnosno graničnog prijelaza Kaštel. Odluka slovenske vlade da zaštite svoje građane od prevelikog teretnog prometa po državnim i lokalnim cestama tako što će kamionski prijevoznici voziti samo preko četiri velika prijelaza s Hrvatskom uputila je kamiondžije iz županija koje nisu pogranične – poput dalmatinskih – da voze preko Kaštela, baš kao i prijevoznike iz susjednih država.

Doduše, slovenska nakana da se kamionski prijevoz uredi onako kako to njima odgovara dovela je u opasnost i Slovence koji žive pored ceste koja od Kaštela vodi dalje u Deželu, ali stoga se zaštićenijim mogu osjećati oni što žive pored sedamnaest prijelaza koji su danas "prepovedani" za kamione poput Rupe ili Pasjaka.

Iako je slovenska odluka donesena uoči održavanja europskih izbora pa se može protumačiti i kao izborna kampanja, svima je jasno da se radi o novom pritisku na Hrvatsku zbog arbitražnog sporazuma kojeg Ljubljana pokušava implementirati, dok ga Zagreb uopće ne priznaje. Prošlog ljeta slovenska strana je značajno usporila promet na granicama, što je izmorilo tisuće turista, da bi se rješenje pronašlo uz posredovanje Bruxellesa.

Ovogodišnji pokušaj miniranja turističke sezone kod susjeda još je bolje smišljen: odluka o preusmjeravanju teretnog prometa na određene granične prijelaze i autoceste pravo je Slovenije koje nitko ne osporava i teško je da će briselska birokracija (posebno u trenutku instaliranja novog saziva Europskog parlamenta i Europske komisije) imati prilike da se time bavi. Skrivene namjere vlade u Ljubljani ipak otkriva timing – zašto nisu pričekali da prođe turistička sezona koja će ionako dovesti do zastoja na graničnim prijelazima?

Napokon, Ljubljana se o tome nije konzultirala sa Zagrebom kojem je preostalo samo da ponudi kompromis. Bude li prihvaćena ponuda ministra Olega Butkovića slovenskog kolegici Alenki Bratušek da odluka ne vrijedi za prijevoznike iz Hrvatske i Slovenije, i Kaštel i drugi granični prijelazi vratit će se u normalu. Ne bude li prihvaćen, Hrvatska će teško provesti prometnu politiku koju joj određuje – Ljubljana. Posebna točka spoticanja je derutni most preko Dragonje kod prijelaza Kaštel jer ga Dežela vidi kroz polomljene naočale međunarodne arbitraže i pitanje je hoće li se složiti s prijedlogom da ga se zajednički rekonstruira. Očito je da opterećenost propalom graničnom arbitražom u velikoj mjeri urušava normalne odnose susjeda s obje strane granice.

Rješenje kamionskog rata što ga nameće Slovenija kao nastavak svih prethodnih igara na granici može biti samo novi sporazum o graničnoj crti između dvaju država. U tom slučaju, popravak mosta na Dragonji i regulacija teretnog prometa ne bi provocirali tolike tenzije.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter