PIŠE DUBRAVKO GRAKALIĆ

Jeftinije kupiti auto nego ga tankati

Dubravko Grakalić (Snimila Adriana Tošić)

Dubravko Grakalić (Snimila Adriana Tošić)


"Stare kante" na cestama vrijede kao nekoliko spremnika benzina! Iznimno poskupljenje automobilskog goriva, benzina i dizela, upozorava na poprilično zanimljivu ironiju s kojom se suočavaju deseci tisuća hrvatskih vozača. Ona je jednostavna – većina vozila na hrvatskim cestama stara je i financijski gledano bezvrijedna ili manje vrijedna od goriva koje koriste. Dobar dio njih ne vrijedi ni koliko desetak punjenja spremnika, što nije teško provjeriti pogledaju li se online oglasi za trgovinu starim vozilima.

Točnije, prema podacima Centra za vozila Hrvatske, u prvih šest mjeseci 2022. godine u Hrvatskoj je zabilježeno ukupno 1.244.465 registriranih vozila, a njihova prosječna starost iznosi 14,74 godine. Od ukupno registriranih vozila, čak 68 posto staro je deset i više godina, dok je 14,7 posto vozila starosti od 6 do 9 godina. „Mladića“ nije mnogo – automobila starih od dvije do pet godina tek je 12,7 posto, dok je najmanje vozila starih do godinu dana - 4,3 posto.

S obzirom da automobil star petnaest godina košta do deset tisuća kuna, a vrlo često i dvije-tri tisuće, ispada da ga je jeftiniji kupiti, nego „tankati“.

S obzirom na cijene goriva, zanimljivo je da je pedeset posto dizelaša te 37 posto benzinaca. Ostatak su hibridi, vozila na auto-plin i benzin ili samo na električni pogon. Statistika pokazuje da je starih automobila na hrvatskim cestama sve više. Godine 2020. prosječna starost bila je 14,1 godinu, godinu kasnije 14,3 godina, a danas je 14,7 godina. Stručnjaci upozoravaju da je potrebno ići na tehničke preglede i tome slično, ali o sigurnosti prometa uz automobile stare 15 godina nije potrebno previše govoriti.

Zabrinjavajuće je što se ne vidi mogućnost skorog preokreta trenda, odnosno korištenja automobila koji će uskoro steći punoljetnost. Inflacija i poskupljenje svih vrsta roba te skuplji krediti tjeraju vozače da voze „dok ide“. A kad prestane ići, automobil se proda u staro željezo, dok se tablice stave na novonabavljeno vozilo staro najmanje deset godina. Rijetki su oni koji će odustati od vlastitog vozila i početi koristiti javni prijevoz – takav trend nije zabilježen bez obzira na porast cijene benzina i dizela.

"Stare kante", uglavnom povoljno uvezene iz bogatih zemalja Europske unije, još dugo će biti "vladajuća većina" na hrvatskim cestama. Ironija da nekoliko punjenja spremnika vrijedi koliko i cijeli automobil to ne može izmijeniti. Pa nitko neće s konja na magarca, bez obzira na to što je u startu - namagarčen.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter