Dubravko Grakalić (Snimila Adriana Tošić)
Tragedija koja se internetskim samoubojstvom preko društvene mreže TikTok dogodila u Italiji sutra bi se mogla dogoditi i u nas. U vremenima nove stvarnosti i u doba kada izazove novih tehnologija ne mogu pratiti ni profesionalci - a nipošto ne roditelji koje su djeca najčešće "prerasla" u korištenju mogućnosti pametnih telefona, tableta i(li) računala i bezbrojnih aplikacija što ih sadrže – znatiželjni tinejdžeri lako će pronaći igrališta na kojima vreba opasnost koje možda nisu ni svjesni.
Smrt mlade Talijanke Antonelle koja je stradala u "Igri gušenja" starije i srednje generacije podsjetila je na igre tipa "tko će dublje zaroniti" ili izdržati pod morskom površinom – ali one nisu pogibeljne. Na plažama su bili, ako već ne roditelji, onda spasitelji – dok na mrežama poput TikTok svaka budala može izmisliti igru koja je potencijalno opasna za one koji je preozbiljno shvate.
Nova stvarnost u kojoj živimo – bez školskih razreda koji su prazni zbog pandemije korona virusa, bez parkova i klubova gdje bi se mladi okupljali bez socijalne distance, u okolnostima kada se dio Hrvatske na kojem živi milijun stanovnika svakodnevno trese, što stvara stres i nervozu i kod starijih i kod mlađih – ostavlja vremena da se živi online koliko se god hoće. Rad od kuće pretvara se u robijanje od kuće, škola online u neprekidnu i cjelodnevnu razmjenu informacija ne samo sa školskim profesorima nego i međusobno, često preko TikToka, a i zabava se odvija virtualno.
Virtualno je i nasilje – posebno prema djevojkama i ženama koje vrebaju seksualni predatori i internetski manijaci – ali ne samo prema njima. Policija neprekidno upozorava na nove načine prevare preko interneta dok beskrupulozni lopovi pokušavaju krasti novac čak i preko lažnih računa za stradale u potresu.
Virtualnu stvarnost nije predvidjelo, na primjer, Nacionalno istraživanje o sigurnosti djece na internetu, provedeno davne 2017. i objavljeno u veljači 2020. godine. Tadašnji zaključci da se djeca više viđaju s prijateljima uživo te da na internetu uglavnom slušaju glazbu, više ne vrijede. Živi se pod socijalnom distancom, glazba se doduše sluša, ali video uradci i izazovi na TikToku, fotografije na Instagramu i boravak u školskoj učionici preko Zooma ono je što danas djeca i mladi najviše koriste od moćnih internetskih alata.
Smrt u TikToku je, nažalost, samo epizoda koju će dugo pamtiti roditelji mlade Antonelle kojoj je glupa igra smišljena zbog zarade odnijela budućnost. Kompanija će se iz skandala izvući, mediji će priču prestati pričati. Dok se na nekoj društvenoj mreži ne otvori novo igralište smrti za nedoraslu djecu.