Piše Duška PALIBRK

Car (još) nije gol


Ne treba dugo guglati da se vidi kako svake godine, čak i nekoliko zadnjih nenormalno rekordnih sezona, udaramo u istu tamburu: ajme, nema turista, slaba zarada, prazni apartmani i ugostiteljske terase… Potonja je tema, pregolema ugostiteljska tuga - još nam je svježe sjećanje - forsirana zadnjih mjesec dana, sve dok Vlada nije obznanila svoj pristanak na smanjenje PDV-a spomenutom sektoru. Sad su na redu visoke cijene: skupi smo, preskupi, kako ćemo takvi konkurirati Turskoj…

Zaboravljamo da turski odmorišni turizam počiva na zatvorenim hotelskim resortima, velikim državnim subvencijama i slabo plaćenim radnicima. Ništa što bismo poželjeli u Hrvatskoj. Ali, tko voli - nek' izvoli: oni koji preferiraju turski oblik turizma samo su čekali da se tamo političke prilike srede i da se vrate svojim omiljenim all inclusive hotelima u Antaliji. Hrvatsku, ako jesu, posjetili su u međuprostoru. Kao i drugi koji preferiraju afrički sjever, Grčku… Turizam je živ organizam.

I tako se hrvatski turizam vratio u normalu. Iz doba nenormalne potražnje, međutim, ostale su više/visoke cijene. Neke opravdano, radi ulaganja u kvalitetu, druge onako usput. Sada će niža potražnja, logično, sve to izregulirati. Normala. Ništa neobično. U globalu, u plusu smo i u noćenjima i u prihodima; pojedinačno, kako tko, što je i očekivano. Veliki hotelijeri već se hvale većom dobiti nego lani u sedam mjeseci. Investirali su u nove zvjezdice i s višim cijenama za višu kvalitetu ne samo da vraćaju uloženo, nego i ostvaruju profit. I država je zbrojila prvo tromjesečje: prihodi od turizma su 5,4 posto viši, u izvanpansionskoj ponudi inkasirano je 25 milijuna eura više. I to samo na fiskalnim blagajnama. Evidentno, car (još) nije gol.

        Važi to i za privatne iznajmljivače. Naravno da je nenormalna potražnja za smještajem zadnjih nekoliko godina potaknula preobrazbu u apartman svakog slobodnog (ne)stambenog prostora. Kupovali su se stanovi, cvjetao nekretninski biznis, razvilo se rentijerstvo. I svi su se nekako punili, a administracija samo tiskala nove pločice sa zvjezdicama i trljala ruke, svaki novi kategoriziran objekt - više novca u javnoj kasi. Nicali su i novi restorani, trgovine, trgovački i zabavni centri… Sada kada se potražnja slegla, vide se praznine. Upravo su gosti iz privatnog smještaja, koji čini polovicu svih kapaciteta u Hrvatskoj, oni koji troše izvan pansiona. Nemamo mi, budimo iskreni, puno klijentele koja se razbacuje novcem. Imamo je za jedan Dubrovnik, Rovinj, možda Brijune, ali nismo zemlja za elitni turizam.

Zato će i za male iznajmljivače uvijek biti posla. Uz malu profilaciju. Opstat će najkvalitetniji, a posebno oni koji nisu zaboravili što je pravi domaćinski turizam na kojem smo izgradili svoj imidž. Jer nisu samo suvremeni putnici ti koji sve manje drže do lojalnosti, ima toga i kod domaćina. Nedavno je Booking.com prema recenzijama putnika izdvojio najgostoljubivije zemlje na svijetu: Austrija, Češka, Poljska, Novi Zeland, Tajvan, Rumunjska, Mađarska, Irska, Srbija i Grčka - Hrvatska nije među top 10!? Za Istru, pak, najturističkiju hrvatsku regiju, intrigantan je podatak da su u nas najgostoljubivija odredišta Slunj, Korenica, Plitvička jezera, Otočac, Rakovica, Skradin, Osijek, Zagreb, Split pa tek onda Rovinj.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter