(Snimio Sergej Drechsler / Davor Kovačević)
Autocesta do Dubrovnika neće ići preko BiH. To je sada već sigurna stvar. Radovi preko Hrvatske trebali bi započeti već sredinom ove godine. Već je zakazano otvaranje ponuda za izvođača radova na prvoj etapi. Nastavak autoceste A1 od Metkovića do Dubrovnika gradit će se u dvije faze - od Metkovića do Pelješkog mosta i od Dola do Dubrovnika, a prva u realizaciju ide druga faza. Autocesta ipak neće prolaziti preko teritorija Bosne i Hercegovine, što je bila jedna od idejnih trasa autoceste, nego preko Pelješkog mosta. Hrvatske autoceste (HAC) nisu raspisale nikakav natječaj za gradnju prometnica preko BiH.
Sada je posvema jasno da će to biti konačan ishod višedesetljetnih analiza o tome kako riješiti taj zadnji korak u potpunom povezivanju sjeverne i južne Hrvatske. Nažalost, sve je jasno. A po svemu što se može saznati, analizirati i na kraju zaključiti ispada da se zaista nije moglo drugačije. Politički i drugi odnosi između Hrvatske i BiH su očito takvi da nije moguće postići ikakav razuman kompromis koji bi omogućio da se autocesta ipak gradi kroz BiH, što bi znatno pojednostavilo i, što je možda još važnije, bitno pojeftinilo gradnju. Ali prepreke su bile prevelike. Ona najveća i najvažnija politička jest ta da je BiH još uvijek svjetlosnim godinama udaljena od punopravnog članstva u EU-u. Ta neizvjesnost ne proizlazi toliko iz društvenog i gospodarskog kapaciteta BiH koji možda ne bi mogao u kratkom vremenu zadovoljiti sve potrebne EU kriterije, već u nedostatku temeljnog političkog konsenzusa unutar same BiH oko toga treba li ta zemlja uopće i postojati. A tu je još i takozvana međunarodna zajednica koja se svaki put pobrine da propadne bilo koji politički kompromis do kojeg ponekad čak ipak uspiju doći tri posvađane etničke skupine.
Republika Srpska otvoreno prijeti secesijom, BiH Hrvati s njima stalno igraju dupli pas koji će im se opet kao i 1995. obiti o glavu. Bit će opet osramoćeni kao i Srbi, ali za razliku od njih koji su dobili Republiku Srpsku, opet kao i 1995. neće dobiti ništa. Ili gotovo ništa. Eventualno status nacionalne manjine u Federaciji BiH. A Bošnjaci i dalje tvrdoglavo i bezobzirno ustrajavaju na stvaranju centralizirane unitarne države sa sjedištem u Sarajevu. Tko bi u toj konfuziji uopće mislio o otvaranju bilo kakvih pregovaračkih poglavlja. A tu je i Srbija koja formalno podržava i svoj i BiH put u EU, ali ogromno je pitanje koliko je to iskrena politika ili samo još jedan beogradski šou za naivnu i neupućenu briselsku publiku. Uglavnom autocesta preko BiH sličila bi više na onu cestu koja je tijekom hladnog rata preko DDR-a spajala Zapadnu Njemačku sa Zapadnim Berlinom nego na uređeni kompromis dviju prijateljskih zemalja od kojih jedna već jest, a druga samo što nije postala članica EU-a. Uglavnom, takva je solucija iz puno razloga nemoguća.
Prometni stručnjak Željko Marušić smatra da bi Hrvatska za prolaz kroz BiH trebala platiti prilično visoku političko gospodarsku cijenu - ustupcima i koncesijama u luci Ploče, nepovoljnim kopnenim i morskim razgraničenjima, a čak i uvjetovanjem prava BiH na pomorski gospodarski pojas. BiH odnosno njena bošnjačka komponenta dakle prilično je tvrda, nepopustljiva i isključiva prema Hrvatskoj. Kao što je hrvatska BiH komponenta prilično tvrda i isključiva prema bošnjačkoj. Dok je srpska tvrda prema obje, samo s tom razlikom što Bošnjaci to primaju na znanje i u skladu s tim i postupaju. BiH Hrvati baš i ne.
Možda smo u svemu ovome jako daleko otišli od teme cestogradnje, a previše prema nekakvoj balkanskoj geopolitici. Ali baš ona jest glavni razlog zašto će hrvatski porezni obveznici morati iskeširati nekoliko stotina milijuna eura više za autocestu do Dubrovnika. Određivanje njene trase nema nikakve veze s građom i nadmorskom visinom terena preko kojeg bi trebala prolaziti kao što je to obično slučaj. Njena trasa, nažalost u ovom trenutku jedina moguća, proizvod je političkih kapaciteta ponajprije političkih igrača u BiH, ali i nekih u njoj susjednim državama. I naravno uvijek mutnih i nedokučivih puteva kojima kroči takozvana međunarodna zajednica kada je u pitanju nama susjedna BiH. Do koje joj je navodno toliko stalo.