Piše Tihana TOMIČIĆ

Slučaj Jadrolinija je voda duboka

(Arhiva Novog lista)

(Arhiva Novog lista)


Točno dva mjeseca, od 11. kolovoza, traje tenzija oko pitanja tko je odgovoran za nesreću na Jadrolinijinom brodu »Lastovo«, a posljedično tome i tko je politički odgovoran za posljedice toga nesretnog slučaja. Zapovjedna odgovornost bila bi logičan slijed gledajući zdravorazumski, ali taj je lanac prekinut nelogičnim (i politički opasnim) sada već izravnim međusobnim sukobima dvaju razina odgovornosti u istom resoru - one u vrhu same Jadrolinije, i po svemu sudeći resornog Ministarstva.

Po svemu sudeći jer, naravno, ne znamo kako je nacrt istrage o zbivanjima 11. kolovoza iscurio u medije, no s obzirom da njegov nalaz upućuje na to da je sva odgovornost na samoj Jadroliniji i njenom vodstvu, dok se odgovornost Ministarstva praktički ne spominje, u najmanju ruku takav nacrt pogoduje ljudima na čelu Ministarstva znatno više nego onima u Jadroliniji.

A opet, to je samo nacrt, i šef uprave Jadrolinije s pravom se pita zašto je nešto u toj formi drafta uopće uobličeno u jedinstveni tekst, dok istraga zapravo još traje i nema finalni oblik. Kako bi rekao jedan poznati hrvatski pravnik, kod curenja informacija uvijek treba promatrati kome bi njihova objava odgovarala - u ovom trenutku to sigurno nije David Sopta.

S druge strane, ne može se poreći da se u Jadroliniji nije zaredao cijeli niz nezgoda na njihovim brodovima. Uz malo loše sreće, očito je da je nešto trulo u sustavu sigurnosti na tim brodovima. Ako ljudi koji sami rade na trajektima, a to su predstavnici sindikata, upozoravaju na probleme s primjenom obveznih konvencija o sustavu sigurnosti, onda sigurno takvi problemi zaista postoje. Moglo bi ih se optužiti da politiziraju ili rade protiv vodstva Jadrolinije da se nije dogodila nesreća 11. kolovoza u kojoj su poginula trojica njihovih kolega.

Nakon toga imaju pravo govoriti stalno, jasno i glasno o svakom problemu koji uoče. Primjerice, na sjednici saborskog odbora za pomorstvo kad je stanje u Jadroliniji dignuto kao problem na najvišu razinu, oni su javno kazali kako su na brodu »Lastovo« toga dana zapovjednik broda, zapovjednik palube i zapovjednik makine, dakle sva trojica, prvi dan zajedno radila na tom brodu, nisu bili uigrani tim, a pravila nalažu da bar dva od tri glavna čovjeka na brodu moraju biti stalni dio tima za pojedini brod.

To su izjavili pod punom odgovornošću pred Saborom i javnošću - nitko ne bi takve stvari govorio samo iz politikantskih razloga ili zato jer im se ne sviđa kakve naočale nosi njihov predsjednik uprave. Sopta, pak, kaže »Jadrolinija je danas bolja i stabilnija kompanija nego je bila kad sam došao« - to je teza koju će tek morati obraniti.

Sada, u ovoj fazi, krenuo je i rat priopćenjima i izjavama. Iako se ministar Oleg Butković nigdje nije riječju izrazio negativno u javnosti o šefu uprave Sopti, jednako ga tako nije ni zaštitio. Kad kaže »najvažnije je da se sazna istina«, to implicira da istina njemu kao prvom čovjeku ovog ogromnog resora ide u prilog. S druge strane, ni Jadrolinija ne bi slala priopćenja s detaljima poslovanja da u vrhu te tvrtke ne misle da je istina na njihovoj strani. Očito, istina je u ovom slučaju voda duboka.

Naravno, ključno je da istraga bude objektivna i neovisna, bez obzira radi li se o onome što istražuje DORH ili je riječ o upravnoj istrazi samog Ministarstva. Ako i postoji ta mitska netrpeljivost između Sopte i Butkovića, ona ni u kom segmentu ne smije utjecati na nalaz istrage. U ovom trenutku izgleda kao da obojica spomenutih aktera u ovoj nesretnoj priči titraju živac premijeru Andreju Plenkoviću, koji će na kraju morati presjeći i donijeti odluku. Neposredno nakon nesreće, kad je Plenković zaštitio obojicu, izgledalo je da se to može smiriti.

Ali u međuvremenu su se dogodili novi incidenti s brodovima, i jasno je da nešto s Jadrolinijom nije u redu. Možda samo to što je naprosto pod lupom javnosti, možda bi i druga javna poduzeća bila pod sličnim kritikama da ih se tako secira kao sad Jadroliniju, no ovdje je riječ o tome da su tri čovjeka poginula, a onda je krenula i lavina dodatnih pitanja: kakav je sustav sigurnosti, gdje se nabavljaju brodovi, od koga se nabavljaju brodovi, postoje li agenti koji pritom dižu provizije, i na koncu tko je taj koji je krnji nacrt istrage pustio u javnost, znajući da to šteti imidžu državne tvrtke, a time i Vlade kao njezina osnivača.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter