(Snimio Milivoj Mijošek/Glas Istre/Saša Miljević/Pixsell)
Lijepo je ponekad biti u pravu. U prošlosubotnjoj kolumni, nazvanoj, možda malo previše kulturpesimistično "Kulturna globalizacija: Tko bira one koji biraju?", iznio sam jednu aktivnu kritiku promjene sustava oko izbora kandidata koji će s Dore otići u daleku Švedsku, i dokle sve to zapravo može voditi. Ono gdje sam bio u pravu je da je pobjednik Dore upravo naš Umagež Marko Purišić, Baby Lasagna. U redu, možda jest bilo očito svima; možda je bio jedini koji je došao sa uistinu pamtljivom i upečatljivom pjesmom, možda je on bio jedini koji nije puno kreštao u izvedbi, ili štogod još; no činjenice su nepobitne. Pjesma koja pjeva o odlasku od kuće u "bijeli svijet", uistinu ondje ide, a tko se predstavlja u Malmo Areni u istoimenom gradu od 7. svibnja nadalje, nego Istrijan, odnosno "istarski proizvod".
No, ovih dana dolazi "na naplatu" i jedan drugi istarski proizvod, o kojem smo nedavno pisali. Istra sama, i to kao "filmska kulisa". Počela je nova doza glavobolja za Puležane, koji sada moraju, uz vječni problem parkinga i sporadičnog preusmjeravanja ulica preko noći, na oko mjesec dana izbjegavati upasti u kadar filmske ekipe koja snima oko Arene; i naravno, ne parkirati ondje. Snima se remake fantasy filma "Momo"...
To je onaj problem koji nam zadaje, u jednu ruku, slatke muke, jer je zabavno, nekima unosno, a generalno, prestižno, imati ovdje prisutne filmaše iz svijeta; neki Istrijani možda dobiju ulogu, neki se možda proslave - u drugu ruku, pogotovo kad se radi o mnogoljudnoj Puli, čiji centar, gomilan već tri tisuće godina, pa onda pomno redizajniran u austrougarsko doba, ipak ne može primiti sve što ovdje treba u moderno doba za život - i još i za turizam, za filmske ekipe - i još glumiti kulisu.
Preko stotinu filmova, odnosno, bolje reći filmskih postignuća, što stranih (većinom), što naših, dosad je već snimljeno diljem poluotoka. Britanski, francuski, talijanski, ukrajinski, njemački, ruski pa i bolivudski te hongkonški filmovi, pronašli su u Istri idealnu kulisu za svoje priče. Tradicija je to koja seže do doba talijanske vladavine u Istri, kada je počela produkcija režimskih igranih filmova, a prvi, kojega bilježi arhiva Istarske filmske komisije, snimljen je 1942. godine, kada Francesco de Robertis u Puli režira "Alfa Tau". Godinu kasnije vraća se u Istru, u Fažanu, gdje snima još jedan režimski ratni film – "Mornari bez zvijezda" (Marinai senza stelle), u kojemu uloge tumače Cesarina Gheraldi, Anselmo Anselmi, trinaestogodišnji Tito Stagno te kazališni glumci Antonio Gandusio, rodom iz Rovinja - da, upravo onaj Gandusio po kojemu se zove rovinjsko kino-kazalište.
Nakon drugog svjetskog rata; prvi igrani film koji je Istra ugostila tada bio je "Čudotvorni mač" Vojislava Nanovića, preteča filmova iz žanra fantastike, čije su scene snimane 1950. upravo u pulskoj Areni. U njemačko-austrijskoj komediji "Ohne Krimi geht die Mimi nie ins Bett" iz 1962. godine, radnja je smještena u Italiji, koju "glume" Pula i Rovinj, a tada je nastao zaštitni znak Verudele, "kapelica" na takozvanoj Svetoj stijeni, ostatak kulise izgrađene isključivo za potrebe tog filma redatelja Franza Antela.
Dok su neka mjesta veoma pozitivno primila, i uvijek primaju, te filmaške poduhvate, pa tako mještani Savičente, Draguća, Kastva, i drugih piktoresknih gradića Istre jedva čekaju tu akciju, Puljani se češće žale - više zbog realnih i pragmatičnih problema, kako smo već rekli, no zbog neke averzije prema snimanju.
Kako nam je ispričala ekipa iz IKA-e, snimanje filma može donijeti blagodat čitavoj jednoj zajednici, a pogotovo u zadnje vrijeme, kada se na razini EU-a radi na tome da se posebno zaštite lokaliteti na kojima se snima i što manje stvara otpada i sličnih nagrdaka. Ali hajde, glavno da oni troše kod nas, i unajmljuju naše apartmane, pa možda smo bar tu namireni, a nek si onda ljudi misle, kada budu gledali, npr. "Gladijatora 2", je li to stvarno Kolisej, ili je to pulska Arena!
S interesom pratimo trenutno snimanje filma "Momo" u Areni i drugim lokacijama; skupljamo i forenzički analiziramo tragove snimanja, rezultate, i čekamo da se ukaže koja zvijezda.