Piše Damir Cupać

Vukovi i čobani

| Autor: Damir Cupać
Andrej Plenković/Damir Cupać (Snimio Luka Stanzl/Pixsell/Vedran Karuza)

Andrej Plenković/Damir Cupać (Snimio Luka Stanzl/Pixsell/Vedran Karuza)


Premijer Andrej Plenković bio je uvjeren da će građani Hrvatske pamtiti 1. siječnja 2023. godine po velikom uspjehu Hrvatske, a to su uvođenje eura i ulazak u Schengen. Time je ostvaren veliki san zacrtan još uoči Domovinskog rata. No, kako stvarnost ne mari puno za političke snove premijera i ministara, početak 2023. godine građani Hrvatske neće pamtiti po tom političkom uspjehu, već će pamtiti tragičnu činjenicu da je bez ikakvog opravdanog razloga i preko noći došlo do enormnog poskupljenja proizvoda i usluga. Dogodilo se ono najgore, ostvarenje noćne more svih političara, a to je pretvaranje velike pobjede u težak poraz. I od tada traje borba da se divljanje cijena zaustavi. Početkom godine politika je prijetila svim i svačim trgovcima, pozivala na razum, na socijalnu osjetljivost koja bi ih morala natjerati da sudjeluju u prevladavanju inflatornih kretanja. Bez uspjeha. Građani su bili sve očajniji, iako su sindikalne akcije rezultirale povećanjem plaća u javnom sektoru. Divljanje cijena bilo je takvo da je brzo poništavalo ono što je država dala. Stvorio se začarani inflatorni krug iz kojeg nema izlaza. Odlazak u bilo koju prodavaonicu ili korištenje bilo koje usluge postalo je noćna mora. Svatko zna što uglavnom kupuje i svatko zna da su cijene takve da se u godinu dana potrošačka košarica prepolovila. Sreća u nesreći je da su još uvijek aktivne mjere državnog subvencioniranja energenata pa nije došlo do potpunog kraha kućnih budžeta onih koji su zaposleni. Hrvatski umirovljenici davno su krahirali i kako ti ljudi preživljavaju iz mjeseca u mjesec, prava je enigma. Ajde da poskupljuju luksuzni proizvodi i usluge, čovjek bi još to nekako mogao izdržati odričući se nekih navika. Ali poskupljuju prehrambeni artikli, i to poskupljuju toliko da se umjesto suza radosnica zbog eura, niz lice slijevaju prave mučeničke suze kojima se žali za kunom. Za vremenom kada je kupac još uvijek znao da za recimo 750 kuna može napuniti kolica, a sad za 100 eura ne može napuniti ni pola. Živimo u kapitalističkom sustavu i po teoriji tu bi problematiku trebalo urediti samo tržište.

Problem je u tome da je hrvatsko tržište malo pa je ta teza i te kako dvojbena. Čini se da u Hrvatskoj zdrave konkurencije nema i da je na djelu kartel. Kako drukčije objasniti da se kao po dogovoru podižu cijene, a onda se cijela priča maskira akcijskim lecima prema kojima kupci kao imaju izbora. Ako je tako, a čini se da jest, onda je posao Vlade učiniti sve što joj stoji na raspolaganju kako bi zauzdala pohlepu. Upravo pohlepu ekonomski stručnjaci izdvajaju kao jedan od akceleratora inflatornih kretanja. Nema ni trunke socijalne osjetljivosti, već samo utrka za enormnim profitima i menadžerskim bonusima. Na teret hrvatskih građana, zaposlenika i umirovljenika.

Vladina inicijativa da krene u pregovore s trgovačkim lancima mogla bi rezultirati vraćanjem cijena za oko 300 prehrambenih namirnica u vrijeme od 31. prosinca 2023. godine. Predstavnici trgovačkih lanaca sada kao pokazuju razumijevanje koje nisu pokazivali početkom godine. Devet mjeseci ponašaju se kao da je minimalna plaća oko 2.000 eura, a prosječna mirovina oko 1.000 eura. Dok se bilance bildaju za još jednu poslovnu godinu u kojoj će se ostvariti ekstraprofit, vukovi su promijenili dlaku, ogrnuli se janjećom kožom i krenuli na sastanak gdje čobani misle da je došlo krotko stado. Ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović početkom je siječnja ove godine najavio da će država koristiti sve raspoložive mehanizme kako bi se obuzdao rast cijena prehrambenih i inih artikala, jer za ta poskupljenje nema razloga. Prijetio je tigrom od papira. Ne da se cijene nisu vratile na staro, nego su nastavile divljati, a kulminacija je bila tijekom turističke sezone. Sada isti taj Filipović izražava zadovoljstvo što je vučje stado došlo na konzultacije i tako prihvatilo ni manje ni više nego Vladinu inicijativu. On se nada da bi neki trgovci mogli smanjiti cijene iz osnovne košarice već krajem tjedna. Teško. Promidžbeni letci trgovačkih centara već su otisnuti i postavljeni na internetske stranice trgovačkih lanaca. Bit će sljedećeg tjedna. U novoj akciji. Pokazat će se socijalna osjetljivost. Sve je to bacanje prašine u oči, a u što će se građani vrlo brzo uvjeriti. Jer, ili imaš mehanizme i političku volju za kažnjavanje pohlepe i oporezivanje ekstraprofita, ili nemaš.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter