Zlatko Crnčec / Obnova Banije (Snimio Davor Kovačević / Novi list)
Ipak se kreće. Obnova na Baniji počela je davati prve veće vidljive rezultate. Potpredsjednik Vlade i ministar graditeljstva Branko Bačić objavio je jučer da će do kraja kolovoza svi korisnici kontejnerskih naselja u Petrinji biti iseljeni u prikladnije i komfornije stanove. On je apelirao na preostale korisnike stotinjak kontejnera da se ne ustručavaju ući u obnovljene stanove koje će koristiti do završetka obnove njihovih stambenih prostora.
Ove vijesti u prvom redu imaju svoju ljudsku dimenziju. Dakle, puno će ljudi zimu dočekati u zidanim objektima, a ne više u kontejnerima koji definitivno nisu rješenje za hladne zimske dane. Država je učinila ono što i jest jedna od njezinih glavnih funkcija. A to je da se pobrine za svoje najslabije građane koji su se ne svojom krivnjom našli u velikoj nevolji. A to definitivno jest slučaj s Petrinjcima koji nisu nimalo odgovorni za ono što im se dogodilo i zbog čega je jako puno njih ostalo bez svojih domova. Riječ je o višoj sili. I stoga je jako dobra vijest da će veliki dio njih ovu zimu provesti na toplom. Država je počela raditi ono što je u njenoj nadležnosti. I to je svakako najvažnija dimenzija ove vijesti. Sve ostale puno su manje važne.
Jedna od njih je svakako i politička. Vlada se već više puta našla pod velikim udarom oporbe zbog jako spore obnove. Međutim, to nije imalo velikih političkih posljedica, i to iz više razloga. Jedna od njih je taj da na Baniji živi relativno mali broj ljudi pa se njihovo eventualno nezadovoljstvo gotovo nije osjetilo prilikom istraživanja raspoloženja birača. Isto je vrijedilo i za stanovnike središta Zagreba koji su također relativno malobrojni i koje ostatak Hrvatske u najvećem dijelu percipira kao pripadnike elite koji se sami mogu pobrinuti za sebe. Što baš nije do kraja točno, ali je bez obzira na to ovakvo mišljenje uhvatilo prilično jak korijen. Zbog svega toga sporost u obnovi nije gotovo ništa koštala vladajuću stranku u smislu nekakve političke štete i smanjenja potpore birača.
Da tema obnove padne u drugi, moguće u treći plan, svakako su pridonijele i brojne druge afere. Prije godinu dana dogodila se afera Ina, a prije samog početka ljetne političke stanke i afera HEP. U prvom slučaju u igri je oko milijardu kuna, a u drugom se šteta još uvijek broji. A cifre su slične. Iako je široj javnosti prilično apstraktno razmišljati u kategorijama milijardi kuna ili stotina milijuna eura, većina ljudi ipak pojmi da se radi o velikim ciframa. Oporba je toga svjesna pa je prije ljeta zatražila i uspjela dobiti izvanrednu sjednicu Sabora.
Osim svega ovoga, glavna je tema u zemlji visoka inflacija. Cijene su podivljale u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Posebno je to svima vidljivo kad su u pitanju cijene osnovnih živežnih namirnica. I mediji i politika okrenuli su se ovim problemima tako da su oni petrinjskih stradalnika dodatno pali u drugi plan.
Zbog svega toga veliko je pitanje hoće li obnova stradalih područja uopće biti tema na sljedećim parlamentarnim izborima kad god oni bili. Tako je to nažalost u realnoj politici. Novi događaji u drugi plan guraju stare.
Ali bez obzira na sve to, moralna je obveza društva omogućiti stradalnicima pristojan život, bez obzira na to jesu li oni vruća politička roba zbog koje se sukobljavaju oporba i vladajući.
Činjenica da su se stvari u Petrinji pomakle na bolje pokazuje da država ipak funkcionira. Sporo, ponekad jako sporo, ali ipak funkcionira. Ali nakon završetka obnove, odnosno paralelno s njom, trebalo bi poraditi na gospodarskom oporavku ovog pomalo zaboravljenog dijela Hrvatske. Iako je u Jugoslaviji Banija također bila među nerazvijenijim područjima, ona je ipak bila mjesto gdje postoji relevantna industrija. Željezara Sisak, Rafinerija Sisak, »Gavrilović«..., zapošljavali su veliki broj ljudi. Neki su propali zbog lošeg vođenja, neki zbog objektivnih okolnosti. Ali jasno je da bi prava obnova ovog kraja trebala podrazumijevati njegovu reindustrijalizaciju. Samo otvaranje novih radnih mjesta znači istinsku obnovu. Ne samo obnovu nego i istinski razvoj ovog kraja koji se nalazi na oko sat vremena vožnje od glavnog hrvatskog grada.