(Snimio Duško Marušić Čiči/Glas Istre)
Premda je na ovogodišnjem Sajmu bilo nekoliko sasvim posebnih predstavljanja i promocija, treba svakako spomenuti djelo Puljanke sa zagrebačkom adresom, Leonide Kovač ''Rasprizorenja'', koje je predstavljeno pred iznimno brojnom publikom u isto tako iznimnoj atmosferi, uz finale gdje je cijela ekipa vodstva Sajma čestitala autorici pridruživši joj se na pozornici uz ovacije.
Riječ je o iznimno stručnom djelu, a uz moderatoricu Paolu Orlić, ta je bila jedna od promocija na najvišoj razini, gdje su nazočni mogli čuti toliko pametnih misli i citata, a unatoč visokoj razini stručnosti, prezentacija je bila vrlo tečna, zanimljiva te poučna i za one koji su izvan toga kruga umjetnosti.
Kako je Kovač rekla u razgovoru s Orlić, to je knjiga eseja posvećena književnosti i vizualnim umjetnostima i glavni protagonist, Austerlitz preuzet iz istoimenoga romana njemačkog pisca W. G. Sebalda iz 2001., a na stranicama njezine knjige, susreće Maltea Lauridsa Briggea iz djela Rainera Marie Rilkea (1910.).
Paola Orlić definirala je njezinu knjigu neodređene vrste, slojevitu i savršeno satkanu, a uz zanimljiv i nadahnut dijalog između autorice i moderatorice moglo se čuti o raznim intelektualnim, kulturnim i drugim vezama, uz neke datume koje se ponavljaju i neke simbolike.
- Austerlitz, u Sebaldovu romanu, na jednom mjestu kaže svom sugovorniku: I zar ne bi bilo zanimljivo da mi i u prošlosti, u onome što se već odigralo i što je najvećim dijelom nestalo, imamo dogovore i moramo tamo pronaći mjesta i osobe, koje su, takoreći s one strane vremena, s nama nekako povezani, je misao koja u biti sažima dio toga djela koji se odnosi, kako se moglo čuti iz razgovora dviju stručnjakinja na razne tematske i interesne sfere.
Spomenut je dakako i 11. rujan, te kako se na nasilje odgovorilo nasiljem i poslije su bili Afganistan, Irak, Ukrajina, Izrael, Palestina...
- Knjigu sam pisala u dvije faze, prvi sam dio prekinula u veljači 2019., onda neke dvije godine nisam pisala, a u drugom dijelu tu su razne aktualne činjenice, od pandemije, fizičkog distanciranja, Georgea Floyda, od otkrivanja dječjih grobova u SAD-u i Kanadi, kazala je Kovač.
Osvrnula se i na Abyja Warburga, kulturnog teoretičara, utemeljitelja kulturnih studija, kao i na razne druge fenomene i protagoniste u vrlo sadržajnom razgovoru s Paolom Orlić.
Leonida Kovač je povjesničarka i teoretičarka umjetnosti, kustosica i redovita profesorica na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Glavna područja njezinog znanstvenog interesa su suvremena umjetnost, feminističke i kritičke teorije. Objavila je sljedeće knjige: ''Konteksti'' (1997.), ''Kodovi identiteta'' (2001.), ''Edita Schubert'' (2001.), ''Relacionirane stvarnosti'' (2007.), ''Gorki Žuvela: Izmislite sebe'' (2009.), ''Anonimalia: Normativni diskursi i samoreprezentacija umjetnica 20. stoljeća'' (2010.), ''Tübingenska kutija: Eseji o vizualnoj kulturi i biopolitici'' (2013.), ''U zrcalu kulturalnog ekrana: Jagoda Kaloper'' (2013.), ''Mrđan Bajić: Rasprizorujuće transverzale'' (2017.).