Rosanna Bubola i Matija Debeljuh na probi za predstavu u pulskom kazalištu (Neven LAZAREVIĆ)
Ovdje nastaje hibrid između filma, kazališta, skulpturalno-instalacijskog ambijenta i performativne umjetnosti i glume. Ideja je da u projektu bude jedna glumica. Onaj mit o herojima, liderima se u ovoj predstavi pojavljuje kao ženski lik, koji kroz nekoliko likova iz romana predstavlja taj Rakovčev svijet, kaže Matija Debeljuh o predstavi "Sliparija" * To je Rakovac, on ima sve u sebi, komediju, ironiju, satiru..., kaže glumica Rosanna Bubola
U Istarskom narodnom kazalištu – Gradskom kazalištu Pula opet je sve u pogonu, a nakon repriza kojima se utažila kazališna žeđ nakon karantenske suše, stiže još jedna premijera koja je na rasporedu u četvrtak 25. lipnja. Radi se o predstavi "Sliparija" na tekst Milana Rakovca u režiji Matije Debeljuha u kojoj nekoliko likova tumači Rosanna Bubola.
Matija Debeljuh je odlučio napraviti svoju vizualnu reinterpretaciju romana "Sliparija" Milana Rakovca te je još prije deset godina krenuo raditi crteže i istraživati na koji način bi najbolje mogao dočarati taj roman. Došao do zaključka da bi za to najbolji bio film koji bi imao istu tematiku i naslov, što je ustvari i neka dugoročna ideja. No, za sada tu je predstava koja nastaje u suradnji s INK-om kao spoj filma, videa i kazališnog prostora.
- Ovdje na neki način nastaje hibrid između filma, kazališta, skulpturalno-instalacijskog ambijenta i performativne umjetnosti i glume. Ideja je da u projektu bude jedna glumica. Onaj mit o herojima, liderima se u ovoj predstavi pojavljuje kao ženski lik, koji kroz nekoliko likova iz romana predstavlja taj Rakovčev svijet. To će biti interakcija između videa, koji će služiti kao scenografski element, a koji će u sebi sadržavati dramaturške elemente te će pomagati u cijeloj priči da gledatelju bude puno jasnije, objašnjava Debeljuh.
Na pitanje u čemu je ta obmana o kojoj govori naslov romana odnosno predstave, tko koga obmanjuje?, Rosanna Bubola odgovara: "Mislim da je univerzalna, da se može čitati kao interna naša, svakodnevna ili vječna, povijesna ili politička obmana. Ne baziramo se na politici u ovom komadu nego na čovjeku, na istini, na onome što su elementi tog romana. Ta obmana je obmana za koju nije rečeno da nas gura prema nečem što je bolje. Čovjek je čovjek, znamo da griješi, ponavlja greške i ostane isti, tako da je ta obmana unutarnja i univerzalna."
- Obmana tj. sliparija kao odnos između nečeg dobrog i lošeg, dobra i zla, a na neki način i kroz mitološko biće iz usmenih predaja istarske mitologije koje se ovdje spominje, zapravo postavlja pitanje tog čovjeka i njegovog habitata – Istre kao regije i teritorija, ali i univerzalno kao nekog mjesta življenja, i recimo jame koja se pojavljuje kao prirodni fenomen, kao procjep u zemlji. Sigurno će se moći naći neke političke asocijacije koje će imati neke univerzalne teme. Tema je univerzalna, čak i bezvremenska, nadovezuje se Debeljuh.
Njemu su vizualne umjetnosti poput prirodnog habitusa. Bio je suradnik na nekoliko predstava i ovo mu je prva samostalna kazališna režija, koja se međutim veže na film koji bi se trebao početi snimati kroz godinu dana. S Rakovcem je već u dogovorima za adaptaciju romana za svojevrsni hibrid eksperimentalno-igranog filma.
Sama predstava vizualno će biti posebna. Debeljuh objašnjava da se na sceni nalazi jedan ekran i mali detalj scenografije i to je sve.
- Bit će i zvuka i slika, a na jednom zidu će se projicirati video. On će imati i neke scenografske elemente, a to su topografska snimanja i lokacije koje se vežu za samu priču. Lik će se nalaziti unutar zadanih pejzaža, kaže Debeljuh o sceni na kojoj će se predstava odvijati.
- Roman "Sliparija" je vječan. Ima puno lokacija. Video je idealna solucija za takvu predstavu jer ako se fiksirate na samo jednu lokaciju i pritom imate crni, prazan prostor, tada možete pustiti publici da mašta. Projekcije će biti toliko moćne da će reći nešto, kaže Bubola.