u muzeju LaM u Lilleu u Francuskoj

Kopačeva djela sjaje punim sjajem, ravnopravno uz velika imena svjetskog slikarstva

Na sveobuhvatnoj izložbi u muzeju LaM u Lilleu, koja donosi oko 400 umjetničkih djela i dokumenata, 50-ak umjetnika i pisaca, među kojima su André Breton, Salvador Dalí, Jean Dubuffet, Max Ernst, Auguste Forestier, Joan Miró, Adolf Wölfli, predstavljen je i naš umjetnik Slavko Kopač, s četiri slike, dvije skulpture te s nekoliko pozivnica za njegove izložbe održane 50-ih godina u Parizu u André Bretonovoj galeriji l'Étoile scel, ističe Tamara Floričić, predsjednica Udruge ArtRencontre

| Autor: Bojana ĆUSTIĆ JURAGA


S velikim međunarodnim uspjehom nastavlja se predstavljanje umjetnosti Slavka Kopača (Vinkovci, 1913. - Pariz, 1995.), na međunarodnoj umjetničkoj sceni, a s ciljem osnaživanja prepoznatljivosti i uvažavanja umjetnosti ovog renomiranog slikara hrvatskih korijena. Tako je ovih dana otvorena izložba u muzeju LaM u Lilleu u Francuskoj naslovljena "Chercher l'or du temps" ("U potrazi za zlatom vremena"), na kojoj je predstavljeno šest Kopačevih umjetničkih djela - četiri slike i dvije skulpture, a koje su ravnopravno, postavljene tik uz djela Joana Miroa, Jeana Dubuffeta i drugih velikana svjetske umjetnosti. Saznajemo to od Tamare Floričić, predsjednice Udruge ArtRencontre. Riječ je o udruzi koju su pokrenuli ona i njen suprug Kristijan Floričić, veliki, ali samozatajni ljubitelji umjetnosti iz Pule kojima je primarni cilj sačuvati kulturnu i umjetničku baštinu i dati svoj doprinos da hrvatski umjetnički velikani, poput Kopača, budu sačuvani od zaborava i zaista dobiju mjesto koje zaslužuju.

Povijest umjetničkog stvaranja 20. stoljeća

Kristijan Floričić je poznati istarski poduzetnik, a Tamara Floričić sveučilišna profesorica. Domaćoj kulturnoj javnosti dosezi njihovog plemenitog umjetničkog pothvata svjetskih razmjera kroz rad Udruge ArtRencontre najpoznatiji su preko velike spektakularne izložbe "Kopač" koja je do konca ožujka bila postavljena u zagrebačkom Meštrovićevom paviljonu. U sklopu bogatog popratnog programa izložbe, na kojoj je bilo predstavljeno 140 Kopačevih radova iz njihove privatne kolekcije, predstavljena je i monografija "Ombres et matieres - Shadows and Materials" u izdanju slavnog pariškog Gallimarda čiji su autori čuveni povjesničari umjetnosti svjetske reputacije Pauline Goutain, Roberta Trapani i Fabrice Flahutez.

(Foto Udruga ArtRencontre)(Foto Udruga ArtRencontre)

Najnovija izložba u Lilleu dokaz je da supružnici Floričić, odnosno njihova Udruge ArtRencontre, s velikom pažnjom nastavljaju sa svojom misijom brige za kulturnu baštinu, odnosno nastojanjima za revalorizaciju i kontekstualizaciju lika i djela Slavka Kopača, uz isticanje da njegov umjetnički opus pripada vrhunskim dometima domaće i svjetske likovne umjetnosti te je snažno obilježio francusku i europsku likovnu scenu druge polovine 20. stoljeća.

Nove utopijske i kontrakulturne perspektive

Izložba "Chercher l'or du temps" otvorena je prošlog petka u muzeju LaM - Lille Métropole Musée d'art moderne, d'art contemporain et d'art brut (Muzej moderne, suvremene i "art brut" umjetnosti Lille Métropole) u Lilleu u Francuskoj.

- Riječ je o jedinom muzeju u Europi koji istovremeno predstavlja glavne komponente umjetnosti 20. i 21. stoljeća: modernu umjetnost, suvremenu umjetnost i art brut umjetnost. LaM-ov fond uključuje remek-djela Pabla Picassa, Amedea Modiglianija, Joana Miróa, Georgesa Braquea, Fernanda Légera, Alexandera Caldera i najveću zbirku art brut umjetnosti u Francuskoj, objašnjava Tamara Floričić. Napominje da se ove jeseni, pa sve do kraja siječnja u LaM-u prikazuje izložba posvećena povijesti umjetničkog stvaranja 20. stoljeća, pružajući paralelno tumačenje nadrealizma i art bruta.

(Foto Udruga ArtRencontre)(Foto Udruga ArtRencontre)

"Kronološkim putovanjem od početka 1920-ih do kraja 1960-ih, izložba stavlja naglasak na povezanost nadrealizma i art bruta u svom povijesnom djelovanju u kreiranju novog pristupa umjetnosti. U svojim istraživanjima kao i stvaralaštvu nadrealisti su se oslobodili klasičnih hijerarhija i novim pogledom na svijet dočarali svakodnevni život obilježen dvama svjetskim ratovima. U srcu ovog ponovnog otkrivanja mogućnosti, art brut, drag Jeanu Dubuffetu, a tako i našem umjetniku Slavku Kopaču, odigrao je značajnu ulogu. Rušeći hijerarhije, brišući granice između umjetničkog i neumjetničkog miljea i otkrivajući kreativnu snagu ljudi izvan ustaljenih umjetničkih krugova, art brut je pokrenuo nove utopijske i kontrakulturne perspektive.

Na ovoj sveobuhvatnoj izložbi od 400-tinjak prikazanih umjetničkih djela i dokumenata, na kojoj je predstavljeno 50-ak umjetnika i pisaca, među kojima jesu André Breton, Salvador Dalí, Jean Dubuffet , Max Ernst, Auguste Forestier, Joan Miró, Adolf Wölfli, predstavljen je i naš umjetnik Slavko Kopač, s četiri slike, dvije skulpture te s nekoliko pozivnica za njegove izložbe održane 50-ih godina u Parizu u André Bretonovoj galeriji l'Étoile scellée.

(Foto Udruga ArtRencontre)(Foto Udruga ArtRencontre)

Ova izložba bila bi apsolutno nepotpuna bez predstavljanja Kopačevog djelovanja u vrijeme poslijeratne umjetnosti Pariza. Upravo je on bio prvi čovjek uz Jean Dubuffeta u stvaranju kolekcije Art Brut i njenom upravljanju više od 25 godina, sve do njena preseljenja u Lausannu. Kopač je također tvorcu nadrealizma, Andréu Bretonu bio dragi prijatelj i kolega kojega je Breton mnogo cijenio te mu priređivao izložbe u svojoj galeriji. Breton je također zadužio Kopača za oslikavanje svoje knjižice poezije 'Au regard des divinités' ('U očima božanstva') te su surađivali su i na Bretonovom 'Almanach Surréaliste du demi – siècle' kojega je Kopač oplemenio svojim ilustracijama", ističu iz Udruge ArtRencontre.

Djela iz najplodnijih umjetnikovih godina

Kopačeve slike prikazane na ovoj izložbi jesu iz njegovih najplodnijih godina. Izložena su njegova remek-djela: "Piton", 1949, ulje na platnu; "La jungle" ("Džungla"), 1949, ulje na platnu; "Fleur du désert" ("Pustinjski cvijet"), 1954, miješana tehnika (informel) na ploči; "Paysage au clair de lune" ("Krajolik obasjan mjesečinom"), 1961, ulje na ploči s umetnutim metalnim elementima. Uz slike, izložene su i dvije skulpture iz 50-ih godina, u kojima Kopač koristi kombinaciju više materijala – drvo, keramika, čavli, cement, gips, čime je njegova kreativnost i želja za pomicanjem granica prikazana u punom svijetlu.

Slavko Kopač (Foto: privatna arhiva)Slavko Kopač (Foto: privatna arhiva)

- Sam naziv izložbe najavljuje da se u njoj nalaze neka od najbolje čuvanih zlata povijesti umjetnosti, a Kopačeva djela ravnopravno uz velika imena, sjaje punim sjajem, zaključuje   Tamara Floričić te ističe: "Predstavljanje umjetnosti Slavka Kopača na međunarodnoj umjetničkoj sceni se nastavlja a planovi za budućnost su pred realizacijom kako oni već najavljeni, tako i neki novi, uzbudljivi i dinamični vezani za renomirane međunarodne projekte".

Dodajmo i da je predstavljanje izložbe u Lilleu moguće pogledati na web stranici muzeja LAM, putem poveznice https://www.musee-lam.fr/fr/chercher-lor-du-temps 4

U krugu najznačajnijih umjetnika 20. stoljeća

Slavko Kopač rođen je u Vinkovcima 1913. godine. Diplomirao je na Kraljevskoj umjetničkoj akademiji u Zagrebu 1937., a zahvaljujući stipendiji Francuske Vlade boravio je na usavršavanju u Parizu. Nakon akademije, od 1943. do 1948. studirao je povijest umjetnosti u Firenci, kada odbacuje akademizam i ulazi u krug najznačajnijih umjetnika 20. stoljeća. Od 1948. godine trajno se nastanjuje u Parizu, gdje je zajedno sa Jeanom Dubuffetom, Andréom Bretonom i Michelom Tapiéom osnovao Compagnie de l’Art Brut, te je trideset godina bio voditelj i kreator istoimene kolekcije. Blisko je surađivao s Andréom Bretonom, koji mu je organizirao izložbe u svojoj galeriji À L’Étoile scellée. Michel Tapié ga je uvrstio u svoju knjigu Un Art Autre u kojoj se Kopač nalazi kao jedan od začetnika Informela. Izlagao je u Zagrebu, Firenci, Rimu i Parizu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter