Spoj suvremenih i povijesnih oblika

U umaškoj MMC galeriji otvorena izložba Branka Kolarića

| Autor: Zvonimir Guzić
(Snimio: Zvonimir Guzić)

(Snimio: Zvonimir Guzić)


MMC galerija u Umagu je, nakon niza ovoljetnih umjetničkih instalacija, domaćin još jednog postava u kojem umjetnik Branko Kolarić predstavlja svoje radove pod nazivom »Evokacije vremena«. Uz autora i posjetitelje otvorenju izložbe prisustvovao je i sam kustos projekta Eugen Borkovsky koji je prisutne uveo u srž tematike izloženih djela.

Nametane »istine«

- Propitivanje i sumnja u vjerodostojnost povijesnih, danas nametanih »istina«, reflektiraju se u suvremenoj umjetnosti mijenjanjem uobičajenih pristupa umjetničkom oblikovanju. Umjesto isključivo estetskog, alter-postmodernizam poštuje instinktivno i osobno. Svjedoci smo odupiranju jednoobraznosti i kulturalne centraliziranosti. Odbljeske ovih postulata nalazimo u kolekciji likovnih promišljanja koja podastire Branko Kolarić. Umjetnik intenzivno doživljava svijet koji ga okružuje i to nam želi prenijeti. Ovaj projekt igra je povijesnim i recentnim fetišima. To su historični, arhitektonski, kulturalni segmenti, koji dobivaju dramatičnost autorovim kompilacijama. On mutira zamijećene realne oznake, koje postaju simboli. Pred nama je, zapravo, upozorenje senzibilnog autora koji ima potrebu iskazati i ukazati na stanje koje doživljava kao problem. Kolarić to čini dojmljivo i dostojanstveno, bez korištenja suvišnih elemenata.

(Snimio: Zvonimir Guzić)(Snimio: Zvonimir Guzić)

(Snimio: Zvonimir Guzić)(Snimio: Zvonimir Guzić)

Pregledavajući postav, postaje nam jasno da autor na profinjen likovni način problematizira vrijeme u koje je on, ali u koje smo i mi uronjeni. Pritom, na grupi radova maštovito koristi ponudu povijesnih oblika. Jedan takav povijesno određen motiv pojavljuje se na novijim radovima. To je rozeta, motiv stilizirana cvijeta. Osnovni oblik uzet je s katedrale u Chartresu, Francuska. Ovaj oblik primjenjivao se najupečatljivije u graditeljstvu, u funkciji velikih okruglih prozora, često ispunjenih stakalcima u bojama, vitražima, na pročeljima romaničkih i gotičkih crkava. To je vrijeme promjena estetike uzrokovano graditeljskim inovacijama (od IX. do XII. stoljeća n. e.) Umjetnik rozeti oduzima kolor i kombinira ju s oblikom iz današnjice: QR kodom. Oba ova znaka nude asocijacije na vrijeme kad svaki od njih nastaje. Ovaj hrabri spoj suvremenog s povijesnim pomalo zbunjuje. Moguća zajednička karakteristika je da se oba mogu pripisati želji, htijenju. Jedan konzumerističkom, a jedan duhovnom.

Uz ideje propitivanja suvremenosti, umjetnik eksperimentira materijalima, pa u jednoj grupi nalazimo radove gdje su zamućenim slojevima nadograđene površine. Asortiman bilješki bogat tonovima, grafizmima, zatvoren je u sliku. Ovo sugerira ideju dijeljenja polja slike dnevničkim načinom, lijepljenjem slika (uspomena i impresija). Tako kroz gornji sloj možemo očitati detalje primarnog, gdje naziremo bankovne kartice, dijelove logotipova. Oni su kolažirani ispod ornamentiranog stakla. Sastavnica rada je i zapis. Autor mutira poznati pojam »suprematizam«. Tako Vrhovno ovdje biva predstavljeno konzumerističkim.

Jedan od radova propituje pejzaž. Vrijednost oblika brežuljaka i udolina predstavljena je opet idejom bar-koda. Ponuđeno je pretvaranje realnosti u komercijalnu šifru.

(Snimio: Zvonimir Guzić)(Snimio: Zvonimir Guzić)

(Snimio: Zvonimir Guzić)(Snimio: Zvonimir Guzić)

Umjetnik svjedoči pripadnost zapadnom kulturnom krugu. No, on propituje, uvlači nas u promišljanje o povijesnom trenutku. Kapital je posegnuo za životima onih koji su ga poštovali, stanovnika tzv. zapadnih demokracija. Ovi radovi otkrivaju teror tzv. demokratskog društvenog uređenja danas uz ciljano nametanje kontrole. Uvodi nas se u ratna stanja koja nitko ne želi. Kao i sve dosadašnje interesne ratove, izmišljene krize, monetarne depresije, platiti će srednji i najsiromašniji sloj stanovnika. Umjetnik nudi ideju slabosti gledanja, a uvodi potrebu razumijevanja. Na neki način želi izvesti umjetnost iz njenog isključivo vizualnog konteksta naglašavajući značenje. Branko Kolarić nudi promišljanje o prevrednovanju stvari, nudi novu ponudu smislu. Serioznost rezultata svjedoči o svjesnosti strategije, rekao je Borkovsky.

Dojmljiv osvrt

Sam autor Kolarić zahvalio se kustosu na dojmljivom osvrtu istaknuvši da je izložba presjek njegovih radova u periodu zadnjih desetak godina čija tema je aktualna i danas.

Izložbu organizira ustanova Festum Umag, a bit će otvorena do 14. rujna ove godine.

(Snimio: Zvonimir Guzić)(Snimio: Zvonimir Guzić)

(Snimio: Zvonimir Guzić)(Snimio: Zvonimir Guzić)

(Snimio: Zvonimir Guzić)(Snimio: Zvonimir Guzić)

Branko Kolarić rođen je u Puli 1957. godine. Po edukaciji je grafičar. Izlagao na više samostalnih te na mnogim žiriranim, skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu (Grožnjan, Karlovac, Poreč, Pula, Rijeka, Rovinj, Slavonski Brod, Zagreb, (HR); Kopar, Piran, (SLO); Beograd, (SRB); Milano, Trst, (I); Bern, (CH)… Za svoj rad dobitnik je mnogobrojnih nagrada i priznanja. Član je HDLU Istre. Živi i radi u Rovinju.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter