(Foto: Muzej Lapidarius)
U sklopu projekta »Ljeto Indije u Istri«, u novigradskom Muzeju Lapidarium bila je organizirana samostalna izložba »Sjene. Jedno ali odvojeno (Shadows. One Yet Seperate)« Mithu Sen, jedne od najpoznatijih suvremenih umjetnica Indije.
- Naziv Senine izložbe inspiriran je pjesmom u prozi »Sjena« A. G. Matoša, dok svi novonastali, namjenski rađeni radovi za njezino prvo predstavljanje u Hrvatskoj nose »pismena« Matoševih pjesama: »Bajaderin grob«, »Napast«, »Nokturno« i »Prkos«. Odnosno, autoričinu slikovnu transkripciju ponegdje riječi, ponegdje slova Matoševih pjesma u rukopisu (digitalizirana građa iz Zbirke rukopisa i starih knjiga Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu).
Rekli bi, uljudna gesta dobrohotnog gosta i poštovanje spram domaćina, no Mithu Sen kroz jezik poezije njoj »nepoznatog« teritorija i kulture, vizualizacijom likovnih formi kontekstualizira pojmove poput identiteta žene umjetnice smještene na globalnom jugu, postkolonijalne diskurse, dominantne jezične politike ili europocentričnosti, rekla je kustosica i ravnateljica Muzeja Lapidarium Jerica Ziherl.
Izložba sadrži 20 novih radova pod zajedničkim nazivom »Sjene«, za koje umjetnica navodi tehniku »ubodni crteži, Zarina, metalik papir, nasilje, šapat, asemične pjesme na bijelim i na grafitnim ručno rađenim papirima«. S obzirom na to da novigradski muzej ima staklene zidove, posebnost izložbe jesu i 14 »prozirnih« crteža Matoševih pjesama izvedenih i povezanih LED trakama. U formi LED instalacije »slike« su postavljene na staklene površine muzeja vidljivih s ulice, trga ili parka. Danju Senine »slike« stvaraju »sjene« unutar muzejskog prostora, a noću svjetlosnu instalaciju, ili kako je zapisao A. G. Matoš: »Sjena je veća od svjetla, kao moja sjena što je uveče veća od oranice mog djeda. Pšenično i zrno čovjekovo klije u sjeni i gine u sjeni. Život se diže iz sjene, luta u sjeni, iščezava u sjeni.«.
- Međutim, Mithu Sen ne polazi od jezičnih analiza Matoševe poezije. Ovdje su hrvatski rukopisi dekonstruirani i prepisani, transformirani u vizualne forme kao asemične skripte slikovnih prikaza. One nemaju semantički sadržaj niti prepoznatljivu jezičnu strukturu, nego vizualno intrigantne, nereprezentativne grifove, oznake ili poteze novog estetskog i poetskog začaravanja, pa i onda kad ih u naznakama prate utjelovljenja/rastjelovljenja ljudskih ili životinjskih prizora.
U suštini, Mithu Seninina novigradska izložba može se tumačiti i kao vizualna poezija nevlastita »trećeg« jezika, s osvijetljenim međudjelovanjem uvećanih imaginarnih riječi i slikovnih asocijacija koje se kreću između vidljivih površina i njihovih sjena. Između njih teče koreografirana svjetlosna linija, linija vodilica kojom Mithu Sen stvara nove zone kontakta i dijaloga, rekla je kustosica i ravnateljica Jerica Ziherl.
Izložba je rađena u partnerstvu s Chemould Prescott Road, Mumbai, te uz potporu Veleposlanstva Indije u Zagrebu, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Grada Novigrada i Turističke zajednice Novigrada.
U sklopu »Ljeta Indije u Istri«, Muzej Lapidarium već sutra, u subotu u 21 sat priprema otvorenje nove grupne izložbe »Suvremena indijska umjetnost«.
Izlažu se radovi Samita Dasa, Zakkira Hussaina, Mithu Sen, Sakshi Gupta, Sudarshana Shettyja i Avinasha Veeraraghavana, koji nude uvid u izrazito bogatu i raznoliku suvremenu umjetničku praksu Indije. Obuhvaćeni su različiti mediji nastali unatrag deset godina, od skulpture, fotografije, crteža do instalacija i videa. Većina radova dolazi iz bečke galerije Krinzinger, jedne od rijetkih europskih galerija koja dugi niz godina zastupa i promovira umjetnike i umjetnice iz Indije.
Izložba ostaje otvorena do 2. rujna u radnom vremenu od ponedjeljka do petka 9–15 i 19–22 sata, te subotom 10–13 i 19–22 sata.