(Snimio Branko Biočić)
U subotu, 29. srpnja završeno je 4. izdanje Bijenala industrijske umjetnosti IAB 04. Iako je izložba trebala završiti krajem lipnja, zbog velikog interesa javnosti produžena je do kraja srpnja . Prema podacima dobivenim od svih izložbenih prostora, ukupno je 4. Bijenale posjetilo više od 35.000 ljudi, od čega oko 75% turista. IAB 04 je međunarodna izložba s radovima 29 svjetski afirmiriranih umjetnika, održana na čak 18 lokacija u Istri i Rijeci.
Bijenale industrijske umjetnosti organizirao je Labin Art Express XXI, u partnerstvu s Pučkim otvorenim učilištem i Mediteranskim kiparskim simpozijem u Labinu, Arheološkim muzejom Istre (AMI), Povijesnim i pomorskim muzejom Istre (PPMI) i Galerijom Cvajner u Puli, te s MMSU Rijeka, a kurirali su ga švicarski kustosi Christoph Doswald i Paolo Bianchi.
Nije realiziran samo jedan rad, instalacija ukrajinskog umjetnika Nikite Kadana na riječkom Korzu, zbog (pre)kasnog izdavanja dozvole za korištenje javnog prostora od strane Grada Rijeke. IAB 04 bio je strukturiran u tri geografski odvojene, ali tematski međusobno povezane izložbene cjeline: Labin (Društveno-kulturni centar “Lamparna”, Pijacal, Narodni muzej, gradsko kino te nekoliko otvorenih javnih prostora) sa susjednom, rudarskom Rašom (kino, bivša rudarska menza, crkva Sv. Barbare, dolina rijeke Raše) bio je polazišna točka i središte Bijenala, iz kojeg se ono širilo prema Puli (AMI, PPMI, Augustov hram, Galerija Amfiteatar, Malo rimsko kazalište, Galerija Cvajner, Luka Pula, te još nekoliko javnih prostora u gradu) i Rijeci (MMSU).
Nakon pilot projekta 2014., te tri redovna izdanja 2016., 2018. i 2020., na kojima je sudjelovalo više od 250 međunarodnih umjetnika, 4. izdanje Bijenala industrijske umjetnosti organizatori su okarakterizirali kao najviše industrijsko od svih bijenala do sad-Koliko je meni poznato, to je prva izložba u Hrvatskoj gdje je industrija bila pravi partner umjetnicima u stvaranju umjetničkih djela, rekao je Dean Zahtila, Predsjednik Labin Art Expressa, dodajući da bez industrijske revolucije i razvoja industrije ne bi bilo ni suvremene umjetnosti.
-Međutim, opsjednutost neograničenim ekonomskim rastom i materijalističkim napretkom ima za posljedicu kulturu koja, prilagođavajući se takvim uvjetima, negira vlastite humanističke temelje. Još od vremena industrijske revolucije suvremena se umjetnost obračunava s najvulgarnijom kapitalističkom ekonomijom, koja ljude tretira kao potrošnu robu, zaključio je Zahtila.
Prema kustoskoj koncepciji i odabranim radovima, ovo je bilo i najpoetičnije Bijenale do sad, budući da su se mnogi radovi, i konceptualno i formalno, referirali na sam lokalitet Istre kao terre magice, terre incognitae.
-Ovo izdanje Bijenala specifično je i po tome što umjetnici nisu samo bili kreativni dijagnostičari socio-političkih, lokalno-globalnih patologija, već su sa svojim impozantnim radovima postali sudionici arkadijske transmutacije teritorija, stanovništva koje na njemu obitava, kao i sebe samih. Transformacija svijeta je nužnost i dužnost umjetnosti u današnjem društvu, kojim dominira tehnološki progres, paralelno stvarajući novu, tehnološku ovisnost, te kojim upravljaju destruktivne političko-korporativne snage ekstremnih eksploatacijskih načela, koje prijete opstanku ne samo ljudske civilizacije, već svih bića te planeti, istaknuo je Damir Stojnić, umjetnički voditelj L.A.E. XXI.
4. Bijenale industrijske umjetnosti predstavilo je najrecentnije suvremene umjetničke radove koji svojim estetskim kodovima zahvaćaju svu složenost života Istre, kako u lokalno-regionalnom tako i u globalnom kontekstu. "Krajobrazi želje", inspirirani istarskom regijom, pružaju nadu u mogućnost opstanka društvenog i prirodnog krajobraza, ne samo Istre nego i cijelog svijeta. Peti Bijenale industrijske umjetnosti održat će se u svibnju i lipnju 2025. u Labinu, Raši, Puli i Kanfanaru.