KRAJNJI JUG ISTRE

MEDULINSKA TVORNICA NOVCA: Na Kamenjak od početka naplate ušlo čak 140.000 vozila. Svaki dan prihod se mjeri u stotinama tisuća 

| Autor: Sandra ZRINIĆ TERLEVIĆ
Kamenjak

Kamenjak


Upravo je kolovoz mjesec kada je turistička sezona na svom vrhuncu. Znaju to dobro i na krajnjem jugu Istre, jer u omiljenu destinaciju brojnih domaćih i stranih turista, rt Kamenjak, dnevno ulazi i više od tri tisuće vozila. Naravno da takva navala ne može ostati nezamijećena, jer kupači željni mira i svojeg komadića obale sigurno će ostati razočarani.

Te su situacije svjesni i u Javnoj ustanovi Kamenjak. Kako kaže ravnatelj Aljoša Ukotić, zbog atraktivnosti ove top destinacije u Istri, koja iz godine u godinu privlači sve veći broj posjetitelja, već su uveli niz novina da bi koliko-toliko uveli red na ovo zaštićeno područje. Prije svega, ističe da je ove sezone, otkad je počela naplata 18. svibnja pa do sredine kolovoza na područje Kamenjaka ušlo oko 140 tisuća vozila, što znači oko 430 tisuća posjetitelja. A cijene za vozila kreću se od 40 kuna za motocikl preko 80 za automobil i 150 za kamper, do 500 za autobus. Dakle, nije teško izračunati da je Kamenjak ove sezone "okrenuo" već preko 10 milijuna kuna. Kada se tome pridodaju i pješaci, odnosno biciklisti koji ne plaćaju ulaznicu, već ulaze besplatno, tada je u ovom periodu na Kamenjaku boravilo više od pola milijuna gostiju.

- Zbog tako velikog broja gostiju već ranije smo uveli prepaid kupnju karata putem kartica te i dalje ljude upućujemo na to da unaprijed kupe kartu on-line da bi si rezervirali mjesto te da bi brže i lakše prošli kroz rampu bez stvaranja gužvi i dugog čekanja. Mogu reći da smo podigli prodaju online karata na više od 40 posto i nadam se da će ovaj način kupovine još više rasti, kaže Ukotić.

Kamenjak

Aljoša Ukotić

Priznaje kako trenutno ne postoji dnevni limit ulazaka gostiju, no kako o tome itekako razmišljaju, možda već za dogodine.

- Da bi se to mogli uvesti, potrebno je realizirati neke predradnje. Prije svega, razmišljamo o postavljanju ekološki prihvatljive podloge, eko betona, na glavnim prometnicama po Kamenjaku, kako više ne bi toliko prašilo. Istovremeno, takve bi prometnice zasigurno privukle više biciklista i pješaka, jer sada nema smisla ići biciklom, a onda te stotine automobila zapraše. Također, mi bi Kamenjak mogli brendirati kao zdravu destinaciju, do koje treba doći i proći zdravim načinom kretanja. Razmišljamo o ekološkom betonu koji može imati i prilagođenu boju, ne zagrijava se i ima ekološki prihvatljive materijale. No, to možemo provesti jedino kroz izmjene prostornih planova što je u tijeku. Nadalje, treba vozače educirati o parkiranju u parkirnim zonama. To smo već pokušali postavljanjem dodatnih znakova ove sezone, ali ih vozači jednostavno ignoriraju. Zato ćemo postojeće parkirne zone dodatno označiti, druge površine onemogućiti za parkiranje, a neke nove uvesti. Dakle, i za uvođenje alternativnog prijevoza po Kamenjaku, primjerice vlakića - kakvog smo imali 2018. godine, ali se dosta kvario - moramo ljudima omogućiti da parkiraju i izvan zaštićenog područja. Unutar Kamenjaka je devet parkirnih zona, moramo ih urediti i označiti još toliko i barem dvije izvan zaštićenog područja o čemu već razgovaramo s Općinom Medulin, navodi ravnatelj Ukotić.

Iako trenutno nemaju dnevni limit za ulazak vozila, podaci im ipak pokazuju gdje je ta točka pucanja. Naime, prema svim pokazateljima, optimalna granica za dnevni ulaz je između 1.800 i 2.000 vozila. Stoga svibanj, lipanj i polovica srpnja čak i nisu problem. Primjerice, u srpnju je bilo ukupno 61.770 vozila, odnosno oko dvije tisuća vozila dnevno. No, upravo krajem srpnja počinje još veća navala, koja se nastavlja i tijekom cijelog kolovoza.

Kamenjak

- Takozvani pikovi kreću od 25. srpnja pa do kraja kolovoza. Imali smo u tom periodu ove godine i 3.000 vozila dnevno pa i maksimum od 3.250 vozila u jednom danu. Konkretno, zabilježeno je to 10., 11. i 14. kolovoza. E to više nije prihvatljivo! Problem je što u roku od tri sata uđe između 1.500 i 2.000 vozila i isto toliko ih napusti područje, gotovo u isto vrijeme. Tako veliki pritisak nema niti jedno područje u Republici Hrvatskoj! Kada bi bio moguć prihvat makar dijela tih vozila prije nego uđu u zaštićeno područje, tada bi mogli uvesti dnevni limit. Želja je dakle da se ne prijeđu ti pikovi i da ne bude više od 2.000 vozila dnevno na Kamenjaku, kaže nadalje ravnatelj.

Jednom kada sve to bude realizirano, tada će se uvesti i sankcije za one koji se mjera ne budu pridržavali. Zapravo, postoje već i sada za višestruke recidiviste, jer je sve vidljivo u sustavu. Za takve će ulaz na područje Donjeg Kamenjaka biti onemogućen.

- Riječ je, dakle, o ljudima koji jure Kamenjakom, koji bacaju smeće svugdje, parkiraju na površinama na kojima parkiranje nije dozvoljeno, pale vatru… Svima njima zabranit ćemo ulaz, a to činimo već i sada, tvrdi ravnatelj Ukotić.

Kamenjak

Mnogi će se složiti da su ljepote Kamenjaka jedinstvene

Do kraja ove sezone bit će osigurana sredstva da se do iduće turističke sezone riješi barem polovica željenih prometnica, bude li sve teklo prema planu vezano uz prostorno-plansku dokumentaciju, kao i za uređenje planirah parkirnih zona. Uz dobro planiranje i provedbu tih planova, te uz dobru volju svih uključenih strana, idućeg ljeta na Kamenjaku trebao bi biti uveden red.

- Svjesni smo da to moramo učiniti i radi zaštite tog područja koje je prevrijedno i koje mora ostati takvo, naravno i uz poboljšanje statusa zaštite. No, svjesni smo da moramo urediti i problematiku na moru, primjerice sidrenje u uvali Portić, koja je prva zaštićena uvala na području južne Istre i prva u dijelu istočne obale i zato je uvijek puna usidrenih jahti. Uvest će se ograničenje kao i u Vinkuranskoj vali, ali se i ovdje moraju stvoriti preduvjeti. Bit će omogućeno do 20-ak vezova, što struka i podržava, bit će uređena sidrišta koja moraju biti 'ubušena' u dno jer je to najprihvatljivije za livade posedonije te ostalu podmorsku floru i faunu. U tijeku su i istraživanja morskog eko sustava o rasprostranjenosti posedonije, vrstama ribe, pojavi periska, dupina… i to će biti gotovo do kraja ove godine. Na temelju toga donijet će se Plan upravljanja eko mrežom Pomerskog i Medulinskog zaljeva. Mi smo dio tog sustava, partneri kao i NP Brijuni, a voditelj projekta je i Javna ustanova Natura Histrica koja plan upravljanja izrađuje za akvatorij zapadne Istre od Fenolige do Savudrije. I tim planom uvest će se zaštita na moru, tvrdi Ukotić.

Tek za kraj rezimira i kaže da su sada gužve vidljive na svim prometnicama, ali da tu infrastrukturu neće širiti već će ograničiti broj gostiju koji dolaze i na taj način pojačati zaštitu cijelog područja.

kAMENJAK

- Mi znamo koliko vrijedi ovo područje, što moramo zaštititi i što nam je činiti, ali slijed nije niti brz, niti jednostavan, već će potrajati jedno dvije, tri godine, ukoliko svi zajedno budemo radili i bili usklađeni u planovima i dokumentaciji te da sve pokrije i financiranje, što smo mi kao ustanova uspjeli i osigurati. Naravno da razmišljamo i o povećanju cijene karata, što mora odobriti Upravno vijeće ustanove, ali samo za posjetitelje, dok bi domaći ljudi i dalje imali mogućnost kupnje sezonske karte. Odnosno, cilj je u pred i posezoni možda i spustiti cijenu karata, a povećati u punoj sezoni. Recimo travanj i svibanj te listopad na možda 40 kuna, lipanj i rujan bi bili kao i sada na 80 kuna, dok bi srpanj i kolovoz bili 100 ili 120 kuna. Možda bi i na taj način ljude malo disperzirali prema drugim mjesecima, ili pak smanjili broj vozila koja bi u punoj sezoni ulazila na područje Kamenjaka, kaže na kraju ravnatelj Aljoša Ukotić.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter