Najveći istarski projekt zasigurno je Istarski ipsilon (vijadukt Mrzlići) (Foto: Učka konzalting)
Ulaganje u izgradnju nove prometne infrastrukture jedan je od preduvjeta održivog razvoja te konkurentnog gospodarstva, a za Istru je od izuzetne važnosti bilo da govorimo o turizmu, gospodarstvu, okolišu ili kvaliteti života građana.
Razmišljajući dugoročno i rukovodeći se načelima održivog razvoja, Istarska županija planski razvija prometnu infrastrukturu, što je između ostalog definirano i strateškim dokumentima kao što su Prostorni plan Istarske županije, Županijska razvojna strategija te Glavni plan razvoja prometnog sustava Istarske, Primorsko-goranske i Ličko-senjske županije do 2030. godine.
Cerovlje - Vranja gotovo do lipnja
Kao jedan od najznačajnijih projekata i najveća investicija u tijeku je izgradnja faze 2 B1 Istarskog ipsilona, dionica od čvora Rogovići do čvora Vranja, dužine 28,4 kilometara. Projekt vrijedan 1,2 milijarde kuna provodi koncesionar Bina-Istra, a radovi su započeli u studenom 2018. godine i trajat će tri godine. Dionica od čvora Rogovići do Cerovlja, dužine 12 kilometara, vrijednosti 500 milijuna kuna, završena je te je puštena u promet krajem 2020. godine. Nastavak dionice od Cerovlja do Vranje u dužini 16,4 kilometara na kojoj se užurbano izvode radovi bit će puštena u promet u lipnju 2021. godine. Nastavak izgradnje Istarskog ipsilona u 2021. godini odnosi se na dionicu Vranja - tunel Učka - portal Kvarner u dužini od 8 kilometara i vrijednosti 1,5 milijardi kuna. Istarski ipsilon će u potpunosti biti dovršen u punom profilu na području Istarske županije 2024. godine.
Ukupna dužina državnih cesta u Istri iznosi 388,2 kilometara, a zahvaljujući Hrvatskim cestama u 2020. godini u njih, uključujući dokumentaciju, uloženo je više od 100 milijuna kuna, dok je u ovoj godini planom nabave Hrvatskih cesta za područje Istarske županije predviđeno ukupno 127,5 milijuna kuna. Tu svakako valja izdvojiti važnu i najprometniju dionicu od Vodnjanske ceste do čvora Mlin (rotor Fažanska, podvožnjak Veli Vrh, čvor Valelunga, most preko HŽ i rotor Mlin) sve kao četvero tračna cesta DC 75 i DC 66.
Od granice do rotora Plovanija
Spomenimo i neke od ostalih planiranih investicija, poput rekonstrukcije dionice Ponte Porton - Buzet od oko četiri kilometra. Ova investicija vrijedi ukupno 27 milijuna kuna. Zatim rekonstrukciju dionice od graničnog prijelaza Plovanija do rotora Plovanija u dužini od 1,6 kilometara za što će se utrošiti 17 milijuna kuna, te rotor u Žminju (Sveti Petar u Šumi) u vrijednosti od tri milijuna kuna.
Brojna su i ulaganja Županijske uprave za ceste Istarske županije koja upravlja s 1.250 kilometara županijskih i lokalnih cesta. U 2020. godini utrošeno je gotovo 67 milijuna kuna, od čega 44 milijuna otpada na planirane radove (nadziranje i pregledi cesta i objekata, održavanje kolnika, održavanje bankina i berme, održavanje usjeka, zasjeka i nasipa, održavanje objekata za odvodnju, održavanje opreme ceste, košnja trave i održavanje zelenila, održavanje objekata, sustavi, instalacije, uređaji i oprema na cestama i objektima, održavanje cesta i objekata u zimskim uvjetima), a 23 milijuna kuna na izvanredno održavanje (obnova kolnika, obnova objekata i sanacija klizišta, razno).
Investicije Županijske uprave za ceste
Najvažnije dionice koje su izvedene 2020. godine pod palicom Županijske uprave za ceste Istarske županije, su, primjerice, Fažana - odvodnja (5,2 milijuna kuna), Sveti Lovreč - raskrižje (4 milijuna kuna), Valalta i Veštar - biciklističke staze (1,8 milijuna kuna), Medulin - odvodnja (3 milijuna kuna), Sveti Petar u Šumi - Kanfanar (1,9 milijuna kuna i raskrižje 0,6 milijuna kuna), Buzet - most 1 i 2 (2 milijuna kuna) itd.
U ovoj godini Županijska uprava za ceste i Istarska županija planiraju ulaganje od 44 milijuna kuna za redovito održavanje županijskih i lokalnih cesta te 21 milijun kuna za izvanredno održavanje županijskih i lokalnih cesta. Primjerice, za županijsku cestu 5103 od Labina do Kapelice predviđeno je utrošiti 4,16 milijuna kuna. Za cestu 5072 od Medvidići do Svetog Lovreča osigurano je 3,74 milijuna kuna, za županijsku cestu 5007 od Kremenja do raskrižja 1,5 milijuna kuna i tako redom.
Također, planira se sufinanciranje rekonstrukcije raskrižja između državne ceste 200 i županijske ceste 5209 u Bujama za što je osigurano 750 tisuća kuna i rekonstrukcija raskrižja županijske ceste 5071 i nerazvrstane ceste u Vrsaru u vrijednosti od 300 tisuća kuna. Određena sredstva planirana su i za sanaciju mostova i klizišta.