Lokacija potencijalne benzinske postaje u Žbandaju (A. DAGOSTIN)
Nekada se od Pazina do Poreča stizalo mnogo brže nego danas. Gotovo pravocrtnom linijom vrlo se brzo prevaljivalo 32 kilometra ove kvalitetne državne ceste da bi se stiglo do mora ili pak u središte Istre.
S vremenom, iz desetljeća u desetljeće, promet se povećavao, pa sada, naročito po ljeti, već nakon Baderne u smjeru mora započinju kolone, a promet usporava i novo raskrižje s Istarskim ipsilonom, novi semafor na raskrižju u Žbandaju, radar u Kadumima…
Četiri trake
Stoga već duže vrijeme postoji ideja o izgradnji četverotračne ceste Poreč-Baderna čime bi se olakšao dolazak u najturističkiji istarski grad. Taj je zahvat uvršten i u županijski prostorni plan. Hoće li se i kada realizirati ostaje za vidjeti, ali se dotad život nastavlja, a pojačani promet iziskuje potrebu za novim benzinskim postajama. Zaista čudi da na čitavom potezu od Pazina do Poreča, izuzevši manju postaju u Baderni za koju se potrebno spustiti s državne ceste, nema nijedne benzinske postaje.
Naravno da su to zamijetili i investitori odnosno developeri kako ih danas nazivaju, pa trenutno na toj cesti tvrtka Ri-Petrol gradi benzinsku postaju u Stanciji Danelon nadomak Poreča, a u planu je bila i jedna u Žbandaju. Upravo potonja je postala kamen spoticanja između investitora Gverina Milohanića i Alda Ukanovića i Grada Poreča. Obratio nam se Milohanić koji kaže da planiraju tužiti Grad Poreč jer od 2018. godine ne mogu dobiti odobrenje za izgradnju benzinske postaje kod Žbandaja (k.č.2128/2 i k.č.2130/2). Nalazila bi se na razdaljini od 25 metara od državne ceste Poreč-Baderna. Tu se pozivaju na Zakon o cestama (članak 55) gdje se kaže da zaštitni pojas na državnim cestama obuhvaća 25 metara od ceste, što, kako kažu oni zadovoljavaju.
Za pristupnu cestu do objekta, kako kažu, dobili su suglasnost Hrvatskih cesta i odobrenje županijskog Zavoda za prostorno planiranje, međutim, Grad Poreč ih je odbio s argumentom da se benzinska crpka ne smije nalaziti na razdaljini manjoj od 50 metara od kolnika (jer da se u budućnosti ondje planira dvotračna cesta Poreč-Baderna). Ministarstvo graditeljstva je potvrdilo odluku Grada Poreča, pa su zbog toga podigli tužbu na Upravnom sudu u Rijeci gdje slučaj zasad stoji, odnosno nije donesena pravomoćna odluka.
Neki mogu
U međuvremenu se nedaleko (Stancija Danelon) njihove lokacije počela graditi benzinska crpka tvrtke Ri-Petrol koja se, kako tvrde, nalazi devet metara udaljena od kolnika državne ceste, a ta je tvrtka dobila građevinsku dozvolu od strane Grada Poreča o čemu svjedoči i ploča na gradilištu. Ogorčeni su jer smatraju da se Grad Poreč selektivno odnosi prema investitorima, odnosno po onoj latinskoj poslovici: Quod licet Iovi, non licet bovi - što je dopušteno Jupiteru nije dopušteno volu.
Očitovanje smo zatražili od Grada Poreča iz kojeg su nam promptno odgovorili zajednički Upravni odjel za prostorno planiranje i zaštitu okoliša te Upravni odjel za prostorno uređenje i gradnju odbacivši insinuacije o pogodovanju.
- Prostorni planovi Grada Poreča afirmativni su i potiču razvoj djelatnosti, pa tako i benzinskih servisa, a osnovni zadatak Grada je osigurati kvalitetan razvoj, u što spada i pretvaranje postojeće državne ceste Poreč – Baderna (do ulaska u Istarski ipsilon) u četverotračnu cestu – dogradnjom još jednog kolnika, sukladno Prostornom planu Istarske županije i planu Hrvatskih cesta, kažu iz Grada Poreča.
- Kako se uz postojeću državnu cestu naselja nalaze dijelom sjeverno, a dijelom južno, drugi kolnik će se svakako planirati na neizgrađenim dijelovima pa se zato pojedini koridori i štite, kako bi omogućavali, a ne spriječili, izgradnju osnovne infrastrukture, nastavljaju.
Dali su usporedbu dvaju projekata o kojima je riječ sugerirajući da se radi o dva posve drukčija slučaja. U Žbandaju bi se benzinska postaja gradila na poljoprivrednom zemljištu, izvan građevinskog područja, te se ondje izgrađeni dio naselja Žbandaj nalazi sa sjeverne strane ceste. U Stanciji Danelon se radi o građevinskom zemljištu, o izgrađenom dijelu građevinskog područja naselja Kadumi – St. Danelon na kojem je naselje izgrađeno do postojeće državne ceste. Napominju da u izgrađenim dijelovima građevinskih područja koridor rezervacije može biti manji i određuje se građevinskom dozvolom.
- Kako je obrazloženo u rješenju o odbijanju, s obzirom na ukupnost odredbi, kako Prostornog plana Istarske županije, tako i Prostornog plana uređenja Grada Poreča, potrebno je poštivati koridor prostora javnih cesta, u konkretnom slučaju za državne ceste s dvije trake 100 metara izvan naselja (50 metara od osi ceste) ili izraditi projekt ceste, u kojem će se nakon projekcije buduće dogradnje drugog kolnika državne ceste odrediti lokacija benzinske postaje, koja svojim smještajem neće biti zapreka za buduću rekonstrukciju ceste, pojašnjavaju.
Odbijen zahtjev
Kažu da je u postupku izdavanja lokacijske dozvole podnositelj bio pozvan da dopuni svoj zahtjev, između ostalog i po pitanju zaštitnog koridora, što nije učinio te mu je zahtjev odbijen. Dakle, kažu da je investitor mogao dislocirati objekt na traženim česticama dalje od koridora buduće ceste, međutim, to nije učinio. Prvostupanjsko rješenje Grada Poreča potvrđeno je rješenjem nadležnog ministarstva, na što je uložena tužba Upravnom sudu.
- Zaključno, prostorni planovi Grada Poreča omogućavaju i potiču izgradnju građevine, u ovom slučaju benzinskih servisa te ne sprječavaju izgradnju istog na lokaciji Žbandaj, uz adekvatno osiguranje mogućnosti izgradnje drugog kolnika državne ceste, osobito stoga što se radi o lokaciji s više čestica velike površine, koje su u vlasništvu jednog vlasnika, zaključuju iz Grada.
Dakle, iz gradske uprave navode da i dalje postoji mogućnost izgradnje benzinske postaje u Žbandaju, ali samo u slučaju da se objekt dislocira dalje od koridora buduće ceste. Investitorima to očito ne odgovara, pa se čini da će ovdje pravne institucije morati dati konačan pravorijek.