SLUČAJ KAŠTIJUN

OTVORENO PISMO NAČELNIKA MEDULINA IVANA KIRCA: Jedno jedino moguće rješenje je izgradnja novog centra za gospodarenje otpadom na nekoj drugoj lokaciji

| Autor: Ivan Kirac, načelnik Medulina
Ivan Kirac

Ivan Kirac


Nakon smjene direktorice Vesne Dukić te imenovanja Fabija Giacomettija na mjesto člana uprave društva Kaštijun d.o.o., želim se osvrnuti na trenutno stanje ŽCGO Kaštijun i pozvati izabrane predstavnike istarskih gradova i općina te županiju na planiranje budućnosti gospodarenja otpadom.

Nadam se da je smjena uprave Kaštijuna samo prvi u nizu koraka u rješavanju kompleksne teme odlagališta. Nemojmo se zavaravati, smjenom dosadašnje uprave problemi nisu riješeni. Nije uprava Kaštijuna ta koja će rješavati suštinsku i stratešku problematiku ŽCGO-a, a koja se može sumirati u sljedeće krucijalne točke:

1) sama pozicija ŽCGO-a,

2) predviđene količine otpada koje ŽCGO može prihvatiti,

3) postupanje komunalnih društava JLS-a glede prikupljanja, sortiranja i odvoza adekvatnog otpada na ŽCGO, te posebno zbrinjavanje biootpada i

4) nepotpuni planovi razvoja turističkih strategija i širenja urbanih područja

Mještanke i mještani općine Medulin, kao i poslovni subjekti koji posluju na području općine Medulin, su oni koji su najviše pogođeni štetnim emisijama, zagađenjem i nepovoljnim posrednim gospodarskim utjecajem Kaštijuna: smrdi zrak i zagađuje se okoliš mještankama i mještanima općine Medulin, a ne stanovnicima Rovinja, Poreča, Umaga ili Buzeta.

Što se tiče same količine otpada koji se odvozi na ŽCGO Kaštijun skrećem pažnju da je Kaštijun planiran za zadovoljenje potreba 206.344 stanovnika Istarske županije. S turističkog aspekata u trenutku planiranja Kaštijuna, odnosno 2009. godine, u Istri je bilo 18,1 milijuna noćenja na 2,7 milijuna dolazaka, dok je deset godina kasnije u Istri ostvareno 26,4 milijuna noćenja na 4,5 milijuna dolazaka. Radi se o povećanju broja noćenja i dolazaka za 45 posto odnosno 66 posto. Koliko je povrh toga još novonastalih stambenih jedinica? ŽCGO Kaštijun nije projektiran da zadovolji navedene potrebe, a posebice ne rast u nadolazećim godinama.

Nadalje, iz javno dostupnih podataka saznajemo da strateški planovi razvoja turizma i gospodarenja otpadom nisu usklađeni, kako na nacionalnoj tako niti na lokalnoj razini i unutar planova TZ-a. Stoga je upitna dugoročna svrhovitost ŽCGO Kaštijun, obzirom da je strateški cilj razvoj cjelogodišnjeg turizma i produljenje turističke sezone, a trenutno se ne čini ništa po pitanju povećanja kapaciteta koje ŽCGO Kaštijun može podnijeti.

Dugoročno je takav sustav planiranja neodrživ i vodi k jednom jedinom mogućem rješenju, a to je izgradnja novog centra za gospodarenje otpadom koji bi bio osmišljen za prihvaćanje znatno veće količine otpada koja odgovara planiranom dugoročnom rastu turističke i gospodarske djelatnosti u Istarskoj županiji. Smatramo da je sada krajnje vrijeme da se svi akteri i dionici, od državne razine preko Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost pa do Istarske županije i svakog pojedinog grada i općine u Istri, angažiraju radi izgradnje novog, modernog i adekvatnog centra za gospodarenje otpadom koji će biti situiran na novoj lokaciji koja neće negativno utjecati na razvoj turizma, poljoprivrede i gospodarstva žiteljima Istre, a pogotovo na razvoju jedne od općina rekordera po broju noćenja.

Cijena za takav premještaj nije velika kada se uzmu u obzir sve relevantne varijable. Naime, sama izgradnja ŽCGO Kaštijun koštala je 266 milijuna kuna. Međutim, posljedica izgradnje ŽCGO Kaštijun na ovoj lokaciji i svi negativni učinci koje on proizvodi prvenstveno na stanovništvo Općine Medulin, ali i mještane Grada Pule te donekle i Grada Vodnjana, daleko nadmašuju iznose gradnje jednog ŽCGO-a. Investicije u turizam i poljoprivredu na dijelu južne Istre nisu dosegle niti približno investicije na području Rovinja, Poreča, Umaga! Zanemarimo li gospodarski utjecaj, pitam vas koja je cijena zdravlja Medulinaca kojima je nametnuto da žive na smetlištu?

Iz javnih podataka vidimo da je na području Poreča u 2019. završen trogodišnji investicijski ciklus u kojem je u hotele i kampove uloženo preko 2,5 milijardi kuna, u Rovinjsku uvalu luksuza uloženo je preko 1,5 milijardi kuna, u Umagu se pored svih dosadašnjih investicija u turizmu u novu investiciju ulaže preko 600 milijuna kuna. O takvim investicijama mještani Općine Medulin, Grada Pule, ali i cijele južne Istre, mogu samo sanjati. Tko bi se odvažio na našem području uz postojanje Kaštijuna investirati takve iznose? Da li je tek puka slučajnost da na području južne Istre, gdje je smješten Kaštijun, nema hotela i kampova s 5 zvjezdica? Da li su stanovnici Općine Medulin i južne Istre građani drugog reda? U usporedbi s takvim investicijama, investicijama u poljoprivredi, ali i razvojem gospodarstva, cijena izgradnje novog ŽCGO-a u Istarskoj županiji na drugoj lokaciji ne čini se više toliko skupa.

Potrebno je stoga hitno uspostaviti sinergijski dijalog sa svim sudionicima, od Vlade RH preko Istarske županije, pa do svakog gradonačelnika i načelnika u Istri, kako bi se navedeni problem lokacije Kaštijuna napokon počeo planski i strukturno rješavati. Navedeno je izvedivo, a nadamo se kako će svi akteri koji sudjeluju u procesu donošenja odluka imati sluha za iznesene argumente, ali i za argumente koje ćemo tek iznositi, jer borba za konačnim premještajem Kaštijuna ne staje. Kaštijun ne podnosi potrebe Istre. Premještaj je nešto što je potrebno radi generacija koje nas slijede i radi dugoročnog održivog razvoja Istarske županije, a prvenstveno uspavanog gospodarstva Općine Medulin, Grada Pule te južne Istre.

Imajući konačni cilj na umu, s najvećom važnosti, ističem da do tog trenutka sadašnji ŽCGO Kaštijun mora funkcionirati u skladu s najvišim standardima. Prema javno dostupnim informacijama ŽCGO Kaštijun ne može u potpunosti ispravno funkcionirati zbog prekomjerne količine otpada koji se na njega zbrinjava, ali i samog sastava otpada koji uključuje i biootpad koji se na ŽCGO Kaštijun sukladno odredbama Zakona o gospodarenju otpadom tamo ne bi smio odlagati.

Kako će nova uprava pristupiti rješavanju tog problema ostaje za vidjeti, ali nadamo se da će mjere biti strože, penali skuplji, a rezultati bolji nego li oni do sada.

Unutar Općine Medulin već smo pokrenuli procese kojima ćemo dodatno minimalizirati naš ekološki trag u odlagalištu, gdjegod se ono nalazilo. MedEko je po naputku načelnika u fazi planiranja sustava zbrinjavanja biootpada. Ove sezone povećali smo za otprilike 30 posto broj izdanih kazni i novih ugovora korisnicima koji su neprijavljeno i nepravilno odlagali otpad. Kroz promjene pravilnika o koncesijama i gospodarskim djelatnostima uvjetovat ćemo poslovne korisnike na sklapanje ispravnih ugovora o odvozu otpada te ono što osobno vidim kao sigurni korak k rješenju je formiranje apolitične i stručne radne skupine sastavljene od utjecajnih ljudi kojima će Općina mandatom dodijeliti zadatak rješavanja pitanja od strateške važnosti za Općinu Medulin, a Kaštijun će biti glavna stavka njihovog programa. Namjeravamo u proračun uvrstiti izgradnju mreže mjernih stanica te pružiti našim mještanima stvaran uvid u sastav zagađenja zraka, te omogućiti pristup nedvojbenim podacima o zagađenju pomoću kojih ćemo napokon imati alat za ostvarenje svojih prava. Mrežu koja će jednog dana nadamo se imati jedinu funkciju alarmiranja u slučaju havarija poput one ranije ove godine.

Smatram da je odgovornost svake općine i grada u Istarskoj županiji da se osvijeste po pitanju vlastitog utjecaja na podneblje Medulina, stoga upućujem ovo otvoreno pismo kao političku notu i kamen temeljac neizbježne suradnje po pitanju održivog gospodarenja otpadom.

Kao predstavnik mještana Općine Medulin molim Vas da hitno poduzmemo potrebne organizacijske i infrastrukturne zahvate kako bismo:

1. Ustrojili svoja komunalna društva da isplaniraju selekciju i odvajanje otpada u postocima višestruko većima od dosadašnjih poražavajućih brojki.

2. Predvide prostornim planovima i "ubace" u proračun za 2022. izgradnju sabirnih centara, reciklažnih dvorišta, pretovarnih stanica te sortirnica, kako bi se u što većoj mjeri otpad odvojio od komunalnog otpada, a posebice od biootpada.

3. Koordinirajmo se i donesimo hitnu odluku o lokaciji novog ŽCGO-a.

4. Uključimo stavku gospodarenja otpada u svaku prostorno plansku i turističku strategiju.

5. Provedimo nužne edukacije i apelirajmo na svoje mještane da sortiraju otpad te tako sačuvaju zdravlje svojim sugrađanima.

6. Formirajmo politički forum, think-thank pomoću kojeg se možemo brzo i efikasno konzultirati oko bitnih odluka na svim razinama uprave. Izmjenjivati informacije i iskustva, pogotovo komunalnih društva. Donositi strateške odluke za dobrobit cijele Istre.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter