Imamo osam natjecateljskih kategorija za nagradu "Suncokret ruralnog turizma Hrvatske - Sunflower Award": turistička seljačka gospodarstva; tradicijska (ruralna) domaćinstva; tradicijska (ruralna) gastronomija; vinski turizam; craft turizam (novo!); aktivni turistički sadržaji u ruralnom prostoru; ruralno turistički projekti te projekti zaštićenih i marketinških oznaka, rekla je pedsjednica Hrvatske udruge za turizam i ruralni razvoj Dijana Katica
Predsjednica Dijana Katica jučer je, između ostalih, obišla i konobu Doma u Kranjcima (Snimio: Anđelo Dagistin)
Delegacija Hrvatske udruge za turizam i ruralni razvoj "Klub članova Selo", koja dodjeljuje turističke nagrade Suncokret, jučer je obišla kandidirane istarske konobe, obiteljska poljoprivredna gospodarstva i turističke zajednice kako bi ih ocijenila.
Trenutni istarski kandidati za nagradu Suncokret su OPG Radošević Branko iz Brtonigle, OPG Sandra Božac iz St. Guran kraj Vodnjana, La Casa di Matici iz Matiki kraj Žminja, Izletište Pekici kraj Štokovci, Pršutarna i stancija Buršić kraj Vodnjana, Turistička zajednica Općine Žminj, Turistička zajednica Općine Svetvinčenat te tvrtka Budak produkt i konoba Doma u Kranjcima u Svetom Petru u Šumi.
Djeca iz obitelji Budak s ljubimcem
Dočekali smo ih upravo u potonjoj konobi "Doma" koja je otvorena prije tri godine, a čiji je vlasnik Mihael Budak. Uz vrlo ukusno uređenu konobu, Budak je sagradio štalu, silose, kupio poljoprivrednu mehanizaciju, uredio pogon za preradu mesa i klaonicu, pa tako svojim gostima nudi isključivo domaću hranu. Praktički sam obrađuju 25 hektara zemljišta i osigurava hranu za prasce i povrće za restoran. U sklopu konobe nalazi se i trgovina delikatesa.
- Otprije smo se bavili svinjogojstvom, sušili domaće mesne proizvode, ali kako zime više nisu bile kao nekad pa se znalo meso pokvariti tako da smo se odlučili modernizirati proizvodnju, kaže Mihael Budak. - Cilj nam je bio da odmah svoj proizvod ponudimo gostima na tanjuru, jer gledamo da se iskoristi čitava svinja. Ako se prave samo suhomesnati proizvodi onda mnogo toga ostane neiskorišteno, pojašnjava nam Budak kako su se odlučili proširiti svoju djelatnost i na ugostiteljstvo.
Nije ih baš mazila sreća na početku s obzirom da je malo nakon otvaranja konobe krenula korona kriza (dvaput su morali zatvarati objekt), ali sada su već vrlo zadovoljni. Konoba ima sedam zaposlenih, a ponekad uskaču i Mihaelovi roditelji. Baka peče kruh, a djed pomaže u štali.
Prekrasni eksterijer supetarske konobe Doma
- Nudimo naše suhomesnate proizvode i sireve, kobasice, ombolo na roštilju, imamo boškarina i razne tjestenine. Poseban su nam hit rebrica! Trenutno imamo Mjesec špalete, šparoga, sezonsko bilje, nastavlja Budak. U interijeru konobe može se smjestiti 45 gostiju, a isto toliko ih stane i u prekrasnom vrtu.
Tijekom zime uglavnom dolaze domaći gosti, često i Riječani i Zagrepčani, a tijekom ljeta prevladavaju stranci i Zagrepčani, a vrlo često i gosti kuća za odmor kojih sada ima mnogo u Svetom Petru u Šumi. U kratkom periodu pročulo se za ovu popularnu konoba koja nudi kvalitetu. "Reklama od usta do usta najbolja je reklama", kaže Budak.
Dodaje Budak kako iza uspjeha stoji i puno truda. I taj se trud zaista vidi. Mnogo je posla. Godišnje zakolju oko 200 vlastitih svinja, a još 500 do 800 svinja kolju za druge vlasnike tijekom studenog, prosinca i siječnja.
Za delegaciju Hrvatske udruge za turizam i ruralni razvoj pripremili su suho meso na brusketama, domaću tjesteninu i meso. "Praktički imamo sve, od njive do stola, jedni od rijetkih", napominje Budak.
Predsjednica Hrvatske udruge za turizam i ruralni razvoj Dijana Katica nije skrivala zadovoljstvo. Objekte ocjenjuje interdisciplinarna 13-člana komisija (turistički djelatnici, stručnjaci za ruralni razvoj, arhitekti, kulturolozi…) prema unaprijed utvrđenom pravilniku.
Kriteriji ocjenjivanja su trajnost i stabilnost postignutih rezultata u proteklih pet godina, razvojna vizija i strategija poslovne uspješnosti i izvrsnosti, poslovno-financijski položaj te rast gospodarstva, uvođenje HACCP sustava ili poštivanje pravila dobre higijenske prakse, dosadašnja prepoznatljivost i nagrađivanost subjekata i projekata nositelja zaštićenih i marketinških oznaka kvalitete i izvornosti, poštivanju standarda održivog razvoja uvođenju novih programa, poslovnih modela, proizvoda i usluga, uvođenje inovacija, novih tehnologija, učinkovita primjena energetski učinkovitih i ekoloških tehnologija, društvena odgovornost subjekta te povezanost s lokalnom zajednicom, uz poštivanje etičkih i poslovnih kodeksa, očuvanje tradicionalnosti i izvornosti, očuvanje i zaštita okoliša te eko-sustava biljnog i životinjskog svijeta u ruralnim područjima.
- Imamo osam natjecateljskih kategorija za nagradu "Suncokret ruralnog turizma Hrvatske - Sunflower Award": turistička seljačka gospodarstva; tradicijska (ruralna) domaćinstva; tradicijska (ruralna) gastronomija; vinski turizam; craft turizam (novo!); aktivni turistički sadržaji u ruralnom prostoru; ruralno turistički projekti te projekti zaštićenih i marketinških oznaka, kazala nam je Katica.
Mihael Budak
Za svaku kategoriju se dijele po tri unikatne nagrade (zlatna, srebrna i brončana). Prije tri godine su uveli najvišu nagradu - Zlatni suncokret. Lani ju je dobila tradicionalna manifestacija Sinjska alka, ali i tradicijski hotel Dunav u Iloku koji nudi vrhunsku gastronomiju. Pretprošle godine dobitnici su bili hotel Roxanich u Motovunu, a još godinu ranije poljoprivredna zadruga Gospoja iz Vrbnika. Hoće li se ove godine dodijeliti Zlatni suncokret ostaje za vidjeti, jer se ne dodjeljuje svake godine. Ukupno je ove godine prijavljeno 138 projekata, odnosno kandidata iz 19 županija.
Inače, Dijana Katica već je 25 godina na čelu Hrvatske udruge za turizam i ruralni razvoj "Klub članova Selo". Diplomirala je i magistrirala na Veterinarskom fakultetu u Zagrebu. Veliki dio svoga profesionalnog puta posvetila je upravo razvoju ruralnog turizma, kao i važnosti predstavljanja ruralnoga razvoja. Za doprinos razvoju ruralnog turizma dobitnica je turističke nagrade "Zlatno turističko srce JI Europe" koju nazivaju regionalnim turističkim Oskarom. No uz spomenutu, osvojila je i nagradu Simply the best za osobu godine za dugogodišnji kreativan i inovativan doprinos realizaciji, razvoju i unapređenju kvalitete ruralnog turizma. Nagradu je dodijelila UHPA (Udruga hrvatskih putničkih agencija). Još su dva priznanja draga gospođi Katici: Priznanje Europskog udruženja turističkih novinara za posebne zasluge u razvoju seoskog turizma (2001.) te Brand Leader Award (2015.).
U podršku supetarskoj konobi Doma stigli su županijski poljoprivredni pročelnik Ezio Pinzan i supetarski općinski načelnik Mario Bratulić koji su zajedno s delegacijom obišli imanje.