DAN SVIH SVETIH

KAKO RAZLIČITE RELIGIJE TUMAČE KRAJ OVOZEMALJSKOG ŽIVOTA: Za jedne je smrt završetak života i ništavilo, dok drugima znači novi početak

Katolici vjeruju u pakao i raj kao vječnu kaznu, odnosno vječnu nagradu za način života na Zemlji, a pojam čistilišta, koji je označavao mjesto gdje se pojedinci moraju iskupiti za svoje grijehe, pojasnio je i zapravo dokinuo papa Benedikt VI., istaknuvši 2011. da ne postoji fizičko mjesto zvano čistilište, nego da je ono unutarnji prostor pojedinca koji traga za iskupljenjem grijeha

| Autor: Helena MOSTARKIĆ GOBBO
(Snimio Danilo Memedović)

(Snimio Danilo Memedović)


Iako se ateisti nikako ne bi složili s ovom tezom, u svakom čovjeku postoji težnja za vjerovanjem nekome ili nečemu. U obranu ovog stava, ne mora biti riječ ni o kakvim bogovima ili božanstvima, ali barem vjerovati u bolje sutra dovoljan je razlog za iznalaženje smisla života. No, tko god bili i kakva god bila naša (ne)vjerovanja, jedna je točka zajednička svim ljudima, ona svima neizbježna, koja nas svakodnevno podsjeća na našu ljudsku krhkost i prolaznost, a to je smrt.

Smrt je, uz sam život, najveći misterij otkako je svijeta i vijeka. Traganje za svrhovitošću našeg putovanja na Zemlji ovjekovječeno je zapisima i tragovima u kojima je čovjek kao misaono biće upisao ili utkao u knjige i djela stvarajući tako male brazde vječnosti kroz ljudsku povijest. Pogled na život razlikuje se kroz manje ili veće diferencije samog načina življenja, a ni prema njegovom završetku nismo istomišljenici. Za jedne smrt predstavlja samo završetak života i ništavilo, dok drugima znači novi početak, ponovno rođenje duše ili nekog drugog bića, ovisno o vjerovanjima.

Kršćanski hod prema vječnosti

Kršćanstvo u svojoj naravi doživljava život samo kao hod prema vječnosti. Svim kršćanskim denominacijama zajednička je vjera u Kristovo uskrsnuće i ona je zapravo temelj te vjere. Odsutnost vjerovanja u uskrsnuće, kako ga nazivaju (staro)katolici, odnosno vaskrsenje, kako ga naziva pravoslavlje ili ortodoksija, učinilo bi kršćanstvo u potpunosti besmislenim. Mada i katolici i pravoslavci dijele zajedničke točke u svojim vjerovanjima, sam pogled na smrt teolozima daje poprilično širok spektar argumenata u kojima do izražaja dolaze upravo razlike.

Katolici se smrti ne bi trebali bojati, jer je doživljavaju kao konačno uskrsnuće duše i tijela, odnosno ističu radosni odlazak u smrt kao mjesto konačnog susreta s Bogom. Starokatolički nauk govori da svaki čovjek koji živi po svojoj savjesti, čini dobro i izbjegava zlo, može biti spašen. Katolici vjeruju u pakao i raj kao vječnu kaznu, odnosno vječnu nagradu za način života na Zemlji, a pojam čistilišta, koji je označavao mjesto gdje se pojedinci moraju iskupiti za svoje grijehe, pojasnio je i zapravo dokinuo papa Benedikt VI., istaknuvši 2011. da ne postoji fizičko mjesto zvano čistilište, nego da je ono unutarnji prostor pojedinca koji traga za iskupljenjem grijeha.

Pravoslavlje, s druge strane, ne govori o raju i paklu i ne podržava te pojmove nakon same čovjekove smrti. Ono se isključivo uzda u Sudnji dan, kada će se Vječni Sudac spustiti na Zemlju i uskrsnućem duše i tijela napraviti podjelu na one koji su zaslužili dobro ili zlo. Tek tada će nastupiti raj i pakao.

I običaji prilikom pokopa pokojnika uvelike se razlikuju u kršćanstvu.

Međutim, na prostorima bivše Jugoslavije, posebice u ruralnim sredinama, održali su se stari obrasci koji se čak i isprepliću. Tako govorimo o opijelu u katoličanstvu, odnosno opelu u pravoslavlju, koje se sastoji od izricanja molitava svećenika, odnosno popa nad pokojnikom u lijesu, a koji je obično smješten u nekoj od soba u svojoj kući, dvorištu i slično, nakon čega se obitelj oprašta od njega poljupcem u čelo. Nakon toga se formira povorka koja pješke odlazi do groblja kako bi pokopala pokojnika. U gradovima se praksa znatno razlikuje od onih u seoskim sredinama, mada ima ljudi koji za svoje pokojnike traže pokop po vjerskim običajima.

Dok katolici u kuću pokojnika odnose darove poput kolača i kave, pravoslavci za obred sprovoda pripremaju koljivo (kuhana pšenica), bocu vina i bocu pomiješanog vina i ulja kako bi se opelo održalo po pravilima njihove vjere.

Židovski kamenčići umjesto cvijeća

Središnja tema židovske vjere nikako nije u promišljanju o onome što se događa nakon smrti, nego isključivo u posvećenju životu i ispunjavanju Božjih zapovijedi. Vjerovanje židovskog naroda nastalo je prije više od 3.300 godina, nakon izlaska iz egipatskog ropstva, opisanoga u Bibliji. Židovi su se na brdu Sinaj posvetili životu, uz 613 micvot (Božjih odredbi), istovremeno zazirući od ostataka egipatskog kulta štovanja mrtvih. Tugovanje za pokojnikom strogo je (p)određeno sustavu propisa o dopuštenim i nedopuštenim ponašanjima vezanima uz pogreb i dane žalovanja. I samo umiranje ima svoja pravila koja se odnose na dozvolu davanja analgetika umirućim osobama, ali kod bolesnika kod kojih nema nade u oporavak, ne primjenjuje se medicinska tehnologija koja produžuje život.

Umirući čovjek pred bližnjima obredno ispovijeda grijehe, a ako ne može, umjesto njega će to učiniti njegovi bližnji. Nakon smrti, tijelo se polaže na pod, licem prema izlazu, sklopljenih očiju i ruku te skupljenih nogu, a zatim se pokriva plahtom. Pokrivaju se i sve zrcalne površine i slike na zidovima, a zatim se pristupa pranju tijela pokojnika i šivanju posebne bijele ukopne odjeće pod nazivom tahrihim. Pogreb se obavlja što je prije moguće, ali ne i na šabat niti prvoga dana židovskih blagdana.

Kremiranje nije dopušteno. U starijim židovskim obredima nije bilo lijesa, već se tijelo umrle osobe polagalo u zemlju zamotano u plahtu. Svaki pokojnik mora imati zaseban grob, osim blizanaca, jer su rođeni zajedno i stoga im je dozvoljeno biti zajedno i pokopani. Na grobove preminulih Židova se polažu kamenčići; donošenje cvijeća smatra se poganskim običajem.

Islamski melek, anđeo smrti

Smrtni čas, kabur, kod muslimana ne dozvoljava naricanje i glasno plakanje. Formalni dio žalovanja za pokojnikom traje tri dana i noći, osim ako je u pitanju supruga umrloga koja mora žalovati četiri mjeseca i deset dana. Sudjelovanje u žalosti, odnosno izražavanje sućuti, iskazuje se na turskom jeziku riječima "Bašun sag olsun" (Da ti je zdrava glava), a odgovara se "Dostum sag olsun" (Neka je zdrav i moj prijatelj). Iskazivanje sućuti popraćeno je rukovanjem, ali ne između muškaraca i žena.

Islam vuče paralelu života nakon smrti sa stanjem snova i smatra snove ograničenim iskustvom života nakon smrti. Objašnjenje se nudi kroz ajete (poruke) Kur'ana: "Allah uzima duše u vrijeme njihove smrti, a one koji nisu umrli, njih uzima za vrijeme spavanja. I onda on zadržava one za koje je odredio smrt i šalje natrag druge do određenog roka." Islamska sveta knjiga spominje nagrade koje će baštiniti bogobojazni ljudi, boravak u Džennetu (raju) među izvorima i vrtovima u kojima se neće osjećati umor, ali će se neprestano težiti višoj razini u kojoj će vjernici Allaha tražiti oprost za svoje propuste. Islam ovozemaljski život naziva dunjalukom, a život poslije smrti ahiretom. Muslimani vjeruju da svaki čovjek trenutak prije svoga rođenja dobije svog meleka (anđela) smrti koji će mu u smrtnom trenutku uzeti dušu.

Hinduizam i budizam, karma i nirvana

Duša je za hinduiste dio "jive", odnosno "prolaznog ja" i ona se kroz proces smrti vraća na Zemlju u nekom drugom obliku. Hinduisti spaljuju svoje pokojnike, a pepeo se s cvjetovima nevena ritualno prosipa po rijeci Ganges, što predstavlja proces pročišćenja u kojemu duša može nastaviti živjeti. Ne spaljuju se mala djeca, osobe s invaliditetom i jogiji koji žive čistim životom, ali ni osobe koje su umrle od ugriza kobre koja se smatra svetom životinjom. U prošlosti su se udovice spaljivale na lomači zajedno s preminulim supružnicima da bi se osigurao spas objema dušama, ali danas je ta praksa zabranjena.

Budisti imaju slično vjerovanje o smrti kao i hinduisti, a u temeljima je reinkarnacija. Budizam je religija koja je i nastala od hinduizma, a glavna razlika je u tome što budisti ne vjeruju u vječnost duše, nego u skup navika, želja i sjećanja koje će se reinkarnirati u nekom novom tijelu sve dok ne postigne nirvanu. Potpuno oslobođenje može se postići samo ako se čovjek uspije osloboditi svih žudnji i spona iz prethodnih života te kad mu ne preostane ništa više za reinkarniranje. Budizam, po svom religijsko-filozofskom konceptu, objasnio je i Dalaj Lama rekavši da budizam ne prihvaća Boga, po svojoj je naravi vrsta ateizma. Cilj mu je usavršavanje uma i prihvaćanje istina, a u ciklusu ponovnog rođenja najvažnijim čimbenikom smatra se zakon karme.

Bez obzira prepoznajemo li svoje osobno vjerovanje u nekome od ovih objašnjenja ili ne, smrt je zajednička točka svih ljudi. Psihologija nas potiče da izražavamo emocije, no neke religiozne poruke ipak idu u nekom drugom pravcu. Žalovanje nakon smrti bližnjih sasvim je individualno i filozofski kontekst. Tuga je prirodan osjećaj, mada ga mnogi smatraju odrazom vlastite nemoći, pa čak i sebičnosti. "Jer sjećanja na mrtve nisu dovoljno kritična i iskrena, sjećanja na mrtve su plačljiva i neiskrena, puna naše slabosti i straha od vlastite smrti" (Miro Gavran).

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter