Valamarova investicija vrijedna 1,5 milijardi kuna u zoni Pical mogla bi predstavljati ogledni primjer kako kapital istodobno može biti u funkciji grada i zajednice, poduzetnika i samih građana, ali i svojeg oplođivanja. I da pritom svi interesi nisu sukobljeni, nego dovoljno podudarni da se međusobno toleriraju. Uspije li ova investicija više okupljati nego razjedinjavati, Valamar će postići puno veće efekte nego su i sami očekivali
Zadržavanje konkurentnosti na zahtjevnom i kompetitivnom hotelijerskom tržištu moguće je jedino uz stalna ulaganja. Ona su abeceda biznisa. Tko po tom pitanju zakaže, stoji na mjestu i(li) pada u ukupnom poretku. Zato su ulaganja conditio sine qua non za napredovanje hotelijerskog biznisa. Njihov izostanak neminovno vodi u stagnaciju, gubitak pozicije na tržištu, smanjenje prihoda i EBID-a, smanjeni broj radnih mjesta i manju potrošnju. Umjesto pokretača razvoja hotelijerski biznis bez svježeg kapitala postaje mu uteg. Zbog svega ovoga najnovije ulaganje Valamara u Poreču, gdje se u zoni Pical gradi superluksuzni hotel s 5 zvjezdica te brojnim pratećim objektima i sadržajima, iznimno je važno za turistički razvoj ovog dijela Istre. Valamar ovom investicijom transformira i uzdiže porečki turizam na pozicije koje garantiraju dolazak gostiju s većom platežnom moći i bolje rezultate.
Milijardu i petsto milijuna kuna ulaganja vrijedno je svake pohvale, posljedično to donosi brojne benefite i multiplikativne faktore. Jedan dio cjelokupne investicije odnosi se na najveći hotelski event centar u Istri s kongresnim kapacitetom od 1200 osoba. Svima je jasno da ovaj sadržaj pozicionira Poreč u poželjnu destinaciju kongresnog turizma čime se sezona produžava ili se s tim potencijalom u nju ulazi još ranije. Investicija u zoni Pical je kruna uspješnog funkcioniranja Valamara u Istri, dokaz razvojne i promišljene politike koju je sa sobom i prvim suradnicima u ovu kompaniju u transferu iz Istraturista, odnosno Plave Lagune, doveo njen prvi čovjek, ambiciozni Željko Kukurin. Odavno je poznato da bez rizika, vizija i jakih lidera spremnih na njihovo provođenje nema pomicanja granica. Upravo je to ono što trenutno provodi Valamar u kojem je Kukurin kao prva osoba na čelu kompanije sve važnije kockice uklopio u mozaik uspjeha.
Graditi se mora
Naravno, svaka investicija uzburkat će duhove. Javit će se njeni zagovornici što po nepisanom pravilu znači da negdje postoje i nezadovoljnici.
Gledajući racionalno, teško je pronaći ijedan suvisao argument protiv ovog ulaganja od 1,5 milijardi kuna. Ono Poreču dolazi u pravom trenutku i daju mu priliku za novi iskorak. U ovoj fazi neki će se investiciji možda suprotstaviti jeftinom politizacijom, napadom radi napada, bez posebnog smisla. S druge strane, propitkivanje političke oporbe o investiciji i svemu što ona implicira za zajednicu bez daljnjega je poželjno. To je dio demokratskog rituala, igre razmjene mišljenja i davanja prijedloga. Nije pak prihvatljivo kad propitkivanje ciljano pređe u destrukciju. Ona je pak opasna i odvraća pozornost jer u svjesno zamagljenom pogledu drvo postaje važnije od šume. Kao što se ploviti mora, navigare necesse est, i graditi se mora. Osvajanje novih kontinenata i prostora, uostalom isto kao i tržišta, prirodan je životni i poslovni proces. Valamarova gradnja hotela u zoni Pical je događaj par excellence. Toliko je važna da će Poreč prije i Poreč poslije gradnje tog kompleksa izgledati drugačije. Priznanje je to gradu koji je sa svojim komparativnim prednostima mamac za investicije. E sad, da bi se hoteli s pratećim sadržajima pozicionirali u prostoru Picala, devastacija ili, primjerenije rečeno, uklanjanje borove šume je kolateralna žrtva takve investicije. Opet, svatko razuman zaključit će da je tako
nastala šteta prihvatljiva i nemjerljiva naspram svih onih pozitivnih efekata koji prate ovakvo ulaganje. Kao što je, naprimjer, neminovno, ali i prihvatljivo da se kod gradnje autoceste zatvaraju neke prilazne i manje važne prometnice koje su imale svoj smisao u prethodnim desetljećima. Logika je neumoljiva - da bi se dobilo više, nekad se žrtvuje manje.
Koncesija bez privilegija
Intervencije koje su u prostoru nužne da bi zaživjela najveća investicija u hrvatskom turizmu moraju biti prostorno-planski i imovinsko-pravno usklađene. U slučaju Picala stvar je kristalno čista, nema ničeg spornog, isto kao što nije sporna ni visina koncesijske naknade koju će Valamar plaćati za korištenje pomorskog dobra u dužini od gotovo kilometra. Ona je određena javnim natječajem još
2013. godine. Početna cijena četvornog metra koncesioniranog područja iznosila je pet kuna, a početni iznos za varijabilni dio bio je dva posto od ukupnog prometa ostvarenog na pomorskom dobru. Jedna pulska firma specijalizirana za obavljanje sportsko-rekreativnih djelatnosti na plaži ponudila je naknadu od 25 kuna po četvornom metru, što je bilo pet puta više od početne koju je odredila Istarska županija, i varijabilni dio od 3,9 posto, što je bilo dvostruko više od početnog postotka. Poslovnim dogovorom tu je koncesiju, s istim uvjetima, Valamar od te pulske tvrtke preuzeo još 2015. godine. Obzirom da ugovore treba poštivati, pacta sunt servanda, Valamar je nastavio i nastavlja s koncesijom po legalnim i unaprijed određenim uvjetima. Unatoč nekim neslužbenim procjenama i mišljenjima da je godišnja koncesija, inače dogovorena prije šest godina sa sasvim
drugom pravnom osobom, u sadašnjem iznosu preniska obzirom na financijski potencijal Valamara, ona je nepromjenjiva. Radi šumova u komunikaciji važno je naglasiti da prema svemu poznatom Valamar s tom koncesijom ni po čemu nije privilegiran te da ona ostaje ovakvom sve do njenog isteka.
Društveno odgovorno ponašanje
Od Valamara se u investiciji u zonu Pical očekuje da kroz neki oblik socijalnog poduzetništva, svejedno da li u gradnji ili poslije funkcioniranju hotela i pratećih sadržaja, što više integrira lokalce, neovisno jesu li po kapacitetu veliki, srednji i mali. Nema razloga da Valamar blago ne preferira sve one ovdašnje firme koje bi svojim znanjem, radom i proizvodnjom željele doći u priliku da mogu postati dio te priče, naravno pod uvjetom da su po cijeni ponude konkurentne. Dakle, osim profita koji se podrazumijeva da ga Valamar kao tržišno orijentirana kompanija mora ostvarivati, a većina ga se reinvestira u njihove postojeće ili nove kapacitete, postoji i nepisana kategorija društveno odgovornog ponašanja. To je izazov za Valamar da onima iz svog životnog i poslovnog okruženja, poput istarskih OPG-ova koji svojim proizvodima mogu snabdijevati hotele iz cijelog sustava, pruži šansu da postanu partneri jednog tako velikog projekta vrijednog 200 milijuna eura. Investicija u zoni Pical mogla bi predstavljati ogledni primjer kako kapital istodobno može biti u funkciji grada i zajednice, poduzetnika
i samih građana, ali i svojeg oplođivanja. I da pritom svi interesi nisu sukobljeni, nego dovoljno podudarni da se međusobno toleriraju. Uspije li ova investicija više okupljati nego razjedinjavati, Valamar će postići puno veće efekte nego su i sami očekivali.
Turizam i građani
Osim kvalitetne suradnje te kompanije s gradskom upravom, koja za ovu investiciju od strateškog značenja na dispoziciju stavlja sve svoje kadrovske resurse i znanje, vrhunski biznis poput ovog mora se nadopunjavati s interesima šire zajednice. Može zvučati patetično, no Poreč s Valamarom zasad može biti zadovoljan jer ova kompanija stalnim ulaganjima podiže svoju ponudu kao i samu
destinaciju. Za razliku, s druge strane, od Arenaturista koji na Punta Verudeli, najatraktivnijoj pulskoj
turističkoj lokaciji, drži hotele i s dvije zvjezdice čime (in)direktno obezvrjeđuje i srozava Pulu kao
destinaciju. Funkcioniranje Valamara sa svojim hotelskim kapacitetima dobar je primjer suživota značajne gospodarske grane kao što je turizam koji puni državni proračun, s građanima u čijoj se zajednici odvija i koji kroz ljetne mjesece moraju pokazati veliko strpljenje. Kod Valamara su trenutno svi važni aspekti poslovanja dobro posloženi: value for money značajno dolazi do izražaja, njihova je kvaliteta ujednačena i konzistentna, customer relations im je na visokoj razini, kao i odnos prema zaposlenicima. Valamar je osim toga prepoznat i kao kompanija koja je ekološki osviještena, od razvrstavanja otpada do naizgled banalnosti poput biorazgradivih drvenih slamki. To pak govori o visokoj razini korporativne kulture i svijesti te odgovornosti prema prirodi kao platformi na kojoj se zarađuje. Da bi Valamar uspio u svemu što investira u tom dijelu Istre, Poreč se kao destinacija dodatno podignuo, a građani bili zadovoljni, morat će postojati visoka razina balansa, kompromisa,
održivosti, suradnje i integriranosti. U Valamaru su zasad na dobrom putu da to i ostvare.