Od samog početka godine krenuli smo s osmišljavanjem strategija za unaprjeđenje prodaje, što smo u konačnici i uspjeli, kazala je Nerina Zec, predsjednica Uprave Agrolagune * Uložili smo maksimalan trud jer smo svjesni da je naša sirovina ključ svih uspjeha Agrolagune, ističe Bruno Legović, direktor sektora poljoprivrede u Agrolaguni
Pandemijska godina utjecala je na poslovanje svih djelatnosti, a naročito na turizam i djelatnosti koje su na njega naslonjene. Posjetili smo Agrolagunu d.d. iz Poreča koja također značajan dio svoje prodaje ostvaruje unutar turističke sezone i kroz kanal prodaje HoReCa te je u 2020. bila prisiljena na niz prilagodbi novonastalim uvjetima na tržištu.
- Pad prodaje u prošloj godini iznosio je preko 35 posto. Najveći pad bio je u segmentu vina koji ostvaruje preko 70 posto prometa. Nešto manje stope pada bile su i u prodaji maslinovog ulja, govori Nerina Zec, predsjednica Uprave Agrolagune te dodaje da su se u takvoj situaciji fokusirali na pomake koji se mogu ostvariti u proizvodnim procesima ne dovodeći u pitanje kvalitetu finalnog proizvoda. Velik doprinos stabilnosti u poslovanju dale su mjere vlade RH. Kad bismo dali kratak osvrt na 2020. godinu bio bi to godina puna izazova u prodaji uslijed izostanka turističke sezone, izvrsni rezultati u primarnoj i sekundarnoj proizvodnji i niz osvojenih odličja na svjetskim natjecanjima.
- Od samog početka godine krenuli smo s osmišljavanjem strategija za unaprjeđenje prodaje, što smo u konačnici i uspjeli, otkriva Nerina Zec te navodi da je prodaja za prvih osam mjeseci ostvarila izniman rezultat. Točnije, prodaja vina je za 40 posto veća nego lani, a brojke su nešto veće i od predpandemijske godine.
Kad je u pitanju berba grožđa koja je upravo u tijeku, direktor sektora poljoprivrede u Agrolaguni Bruno Legović kaže da je trenutno obrano više od 70 posto svih vinograda te bi u idućih desetak dana berba trebala završiti. Legović napominje da je po vremenskim uvjetima ovo bila idealna godina te da će vino biti vrhunske kvalitete.
- Uložili smo maksimalan trud jer smo svjesni da je naša sirovina ključ svih uspjeha Agrolagune, ističe Bruno Legović te navodi da Agrolaguna obrađuje 630 hektara vinograda, od čega je 250 hektara istarske malvazije, 100 hektara merlota, 130 hektara caberneta, a ostalo otpada na teran, chardonnay, muškate i ostale sorte.
- Prije desetak godina cijela berba odvijala se u dvadesetak dana krajem kolovoza i početka rujna. Ove godine berba je počela 19. kolovoza i završit će u prvom tjednu listopada s berbom crnih sorti, otkriva direktor proizvodnje i vinarstva Milan Budinski. Kvalitativno ovu berbu stavio bih u top tri berbe u posljednjih deset godina, prije svega jer se pomiče razdoblje sazrijevanja što pogoduje razvoju sekundarnih produkata fotosinteze kao što su arome i okusi. Ove godine ćemo proizvesti više od dva milijuna litara malvazije istarske što je preko polovine cjelokupne proizvodnje društva, ali i pedeset posto od ukupne proizvodnje malvazije istarske u Istri. Udio društva u proizvodnji malvazije istarske je i velika odgovornost jer utječemo na njen imidž, kvalitetu i cjenovno rangiranje.
Kroz dugogodišnje članstvo u Vinistri sukreiramo aktualnu vinsku scenu kao i strategiju razvoja vinarstva regije. Većina malvazije dolazi iz naših vinograda, a 2011. godine preuzeli smo otkup grožđa orijentiranog prema Istravinu, zona sjeverozapadne Istre - Umag, Buje, Novigrad i djelom Pazinštinu. Otkup se odnosi isključivo na malvaziju te smo sačuvali oko 150 hektara vinograda manjih proizvođača koji bi inače nestali. Nastojimo njegovati tu suradnju i biti društveno odgovorni te smo tijekom 2020. godine otkupili 1.100 tona grožđa unatoč tome što nam, zbog situacije, ta količina nije bila neophodna. Ove godine otkupili oko 700 tona grožđa od svih redovnih kooperanata.
- Sa završetkom berbe grožđa počinjemo s berbom maslina. Za razliku od loših najava drugih proizvođača, mi ćemo imati jednu solidnu godinu. Zadovoljni smo kvalitetom ploda i u intenzivnim smo pripremama početka berbe, dodao je direktor sektora poljoprivrede Bruno Legović.
- Agrolaguna je podržala projekt Istarske županije za zaštitu izvornosti maslinovog ulja koji potrošačima garantira da je ulje prerađeno i flaširano sukladno svim uvjetima za dobivanje oznake. Članovima udruge istarskih maslinara omogućena je prerada maslina u Agrolaguninoj uljari kao i cjelokupna proizvodna usluga do puštanja proizvoda na tržište. Agrolagunino maslinovo ulje Ol Istria nosi zaštitu izvornosti, a uljara je ujedno certificirana i za ekološku proizvodnju.
Treća proizvodna cjelina društva je istarski sir Špin. Zadovoljstvo potrošača sira Špin očituje se u činjenici da pandemija nije imala utjecaj na proizvodnju i prodaju sireva u Agrolaguni, a i u ovoj godini taj segment poslovanja društva bilježi značajan rast.
- Izuzetno nam je važna suradnja s našim istarskim kooperantima u proizvodnji kravljeg i ovčjeg mlijeka jer zajednički na tržište stavljamo proizvod koji predstavlja 15 posto našeg prometa, rekla je Nerina Zec koja nam je otkrila da Agrolaguna za iduću godinu priprema novitete u proizvodnji koji će sigurno obradovati njihove potrošače.
Nerina Zec, Bruno Legović i Milan Budinski (Snimio Milivoj Mijošek)
- Nisu vremena za velike investicijske cikluse, ali moram reći da naš vlasnik – Fortenova grupa, prepoznaje programe i projekte koje smo pripremili te uživamo punu podršku s njihove strane da se isti realiziraju. Uvođenje novih tehnologija u proizvodnju kao i obnavljanje resursa nužni su da bi se osigurao daljnji razvoj tvrtke. Spomenula bih i nekoliko projekata koje su u pripremi i koji će biti u našem fokusu u idućem trogodišnjem razdoblju. Krećemo s konverzijom nasada koji su pri kraju vijeka eksploatacije te nam je cilj da to bude dinamika od 20 do 30 hektara godišnje. Drugi projekt je uvođenje navodnjavanja na 106 hektara maslinika. To je prvi projekt navodnjavanja maslina na tako velikoj površini s najmodernijom tehnologijom navodnjavanja i fertirigacije. Projekt je pripremljen i očekujemo da će sustav proraditi u rano ljeto 2022. godine, otkrila je predsjednica Uprave Agrolagune dodavši da će oba projekta aplicirati na europske fondove te se očekuje povrat sredstava između 60 i 70 posto.
- Treći projekt je modernizacija mehanizacije koji je već započeo jer bez moderne mehanizacije nije moguće biti konkurentan u proizvodnji kao ni razvijati društvo, istaknula je Nerina Zec. Zato u Agrolaguni za iduće tri godine imaju plan ulaganja u mehanizaciju vrijedan oko 2,5 milijuna eura.
- Osim navedenih, ima još niz projekata od kojih bi izdvojili preseljenje tvorničke prodavaonice na kvalitetniju lokaciju unutar kompleksa Agrolagune. Cilj nam je potrošačima proizvode ponuditi u jednom potpuno novom okruženju, u modernom urbanom prostoru koji će na pravi način predstavljati naš proizvodni program.
- Uz ove velike projekte svakodnevno uvodimo poboljšanja i u samoj tehnologiji kojima postižemo ubrzanje procesa, kvalitativni napredak i manji angažman ljudskog rada, što je iznimno važno u današnje vrijeme jer smo svi svjesni da je radnu snagu jako teško pronaći, rekla je Nerina Zec koja dodaje da su usmjerenost na sigurnost, sljedivost i kontroliranu proizvodnju hrane, a prije svega predan rad Agrolaguninih zaposlenika zaslužni za stalan rast kvalitete proizvoda u posljednjih desetak godina.
- Veseli nas činjenica da potrošači prepoznaju kvalitetu naših proizvoda, ne samo u Hrvatskoj, već i u svijetu. To je najveća nagrada i motivacija za sve nas u Agrolaguni, ali i velika obveza za daljnji rad i napredak, ističe Nerina Zec i nadodaje da su osvojene mnogobrojne nagrade za vina, sir i maslinova ulja na prestižnim međunarodnim natjecanjima kao što su Decanter, IWC, Emozioni dal Mondo, Flos Olei, Global Cheese Awards i mnoga druga koje su dodatan poticaj da ostanemo fokusirani, predani u radu, uspješni i da iznova stremimo novim i višim ciljevima.