(Snimio Milivoj Mijošek)
Nedavno je u Svetom Petru u Šumi potpisan ugovor vrijedan 55 milijuna eura kojima će se obnovit 50 kilometara željezničke pruge u Istri, od granice sa Slovenijom do Svetog Petra u Šumi. Ugovor su potpisali predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić s izvođačem radova, tvrtkom Strabag, u nazočnosti potpredsjednika Vlade i ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića.
Ovom posebno značajnom danu prisustvovao je i predsjednik istarskog HDZ-a i saborski zastupnik Anton Kliman, čovjek koji već pet godina uporno gura projekt modernizacije istarske željeznice. Na razgovor je došao opušten, spreman na šalu na vlastiti račun, ali vidno zadovoljan zbog uspjeha projekta i koristi koje će donijeti stanovnicima Istre.
Pitamo ga stoga koliko se dugo radilo na projektu obnove pruge od Buzeta do Sv. Petra u Šumi i što će on donijeti građanima Istre i turistima.
- Revitalizacija istarske željeznice, zbog svog značaja za razvoj gospodarstva, poduzetništva i podizanja kvalitete života ljudi u središnjoj Istri, jednako je važna kao i izgradnja Istarskog ipsilona. Ovo što danas gledamo kao početak radova rezultat je višegodišnjeg upornog rada, truda i zalaganja mene osobno kao saborskog zastupnika iz Istre, ali i mnogih drugih ljudi iz istarskog HDZ-a, nadležnih ministarstava i stručnih timova koji su omogućili da projekt postane stvarnost.
Moglo bi se reći da sam u tom procesu bio tvrdoglav i uporan – popeo sam se na glavu ministru Butkoviću kako bi proces revitalizacije istarske željeznice krenuo, kaže nam kroz smijeh, ali odmah i dodaje da se upravo zato posebno zahvaljuje Vladi Republike Hrvatske, premijeru Plenkoviću i ministru Butkoviću na velikom razumijevanju i potpori.
S obzirom da je riječ o trećini ukupne željezničke pruge u Istri, pitamo i kada će se nastaviti obnova ostatka željezničke mreže i kada bi uopće cijeli ovaj projekt revitalizacije i obnove istarskih željeznica mogao biti završen.
- Cijeli projekt podijeljen je u tri faze. Trenutno krećemo s prvom fazom infrastrukturnih radova od granice sa Slovenijom do Svetog Petra u Šumi, nakon čega slijedi nastavak radova prema Puli.
Teško je sada precizno prognozirati završetak cijelog projekta, jer govorimo o tehnološki vrlo zahtjevnim radovima i javnim nabavama koje znaju potrajati. Ipak, optimistično očekujem da bi cijela istarska pruga mogla biti obnovljena do 2030. godine. Naravno, to pod uvjetom da nastavim biti jednako dosadan!, i opet dodaje u šali.
S obzirom da se već dugo govori i o željezničkom tunelu kroz Učku, zanimalo nas je da li je to i dalje aktualan dio ovog projekta.
- Tunel kroz Učku moj je osobni san, ali i san generacija Istrijana. Sad taj san polako postaje mogućnost jer smo uspjeli ući u europsku TEN-T mrežu, čime smo dobili realnu priliku za financiranje ovog vrlo skupog projekta iz europskih sredstava.
Želim zahvaliti svim našim zastupnicima u Europskom parlamentu, a posebno kolegi Valteru Flegi, koji je upravo kroz svoj nadležni odbor snažno lobirao da ovaj projekt Europa prepozna kao važan. Ovo je primjer kako različite političke opcije mogu odlično surađivati za dobrobit Istre, ističe Kliman.
Prošle godine najavljen je i dolazak modernog baterijskog vlaka u Pulu uz izgradnju puninice za baterije, no, još nije viđen pa pitamo da li se odustalo od tog projekta ili čeka bolje pruge.
- Znam da ljudima nije lako čekati i potpuno ih razumijem, svi želimo što prije bolju povezanost. Međutim, ozbiljno smo pristupili rješenju, jedan vlak je nabavljen, a dolazak drugog vlaka očekuje se iza Uskrsa.
Punionica za baterijske vlakove u Puli bit će gotova kroz dva mjeseca. Osim toga, planira se izgradnja dodatne punionice u Lupoglavu, što samo potvrđuje da je naša vizija zelene i moderne željeznice ozbiljna i konkretna, odgovara Kliman.
Tek za kraj Anton Kliman dodaje da mu je drago što je početak ovog važnog projekta za čitavu Istru obilježen upravo u Svetom Petru u Šumi.
- Želio bih istaknuti i snažnu podršku istarskog HDZ-a koji je od početka vjerovao i radio skupa sa mnom na realizaciji ovog projekta. Današnji dan velika je pobjeda svih nas koji živimo u Istri, a što se tiče ovoga i svih budućih projekata na dobrobit Istre, nastojat ću ih i dalje gurati istom upornošću i jednako odlučno!, zaključio je Kliman.
S obzirom na najave slovenske strane da će ukinuti Zeleni vlak koji u sezoni prometuje između Ljubljane i Pule, što je jedna od rijetkih poveznica Pule s europskom željeznicom, pitamo saborskog zastupnika Antona Klimana ima li informacija hoće li ove godine taj vlak prometovati i hoće li HŽ pristati na podmirenje dijela troškova zajedno sa Slovenskim željeznicama, o čemu su se do sada odbijali izjasniti.
- Ne bih se složio da se HŽ ne izjašnjava. Između Slovenije, HŽ-a i našeg Ministarstva traju intenzivni razgovori. Optimist sam i vjerujem da ćemo pronaći rješenje te prema najavama Zeleni vlak bi mogao već ove jeseni ponovno voziti na relaciji Ljubljana - Pula. On nam je važan zbog turizma, ali i kao simbol europske povezanosti i održivosti, zaključio je Kliman.