Istarski župan Boris Miletić s Ecodomus iznajmljivačima
Ostarska županija je i u 2024. godini nastavila s programima Eco Domus i Istra ecoxperience, kojima je cilj promicanje dugoročno održivog razvoja turizma, kao i očuvanje prirodnih ljepota i posebnosti Istre, istarske povijesti i kulturne baštine, uz uključivanje lokalne zajednice i svih povezanih dionika.
Programom Eco Domus - eko prijateljski smještaj, nastoji se unaprijediti privatni smještaj u Istarskoj županiji, poštujući zelene principe poslovanja, a podsjećamo da je za njega 2023. godine Županija osvojila 3. mjesto u kategoriji "Business & Marketing", na dodjeli prestižnih nagrada Green Destination Story Awards u Berlinu.
- Istra je svjetski brend i danas je prepoznata po mnogočemu, a ono što želimo je da ubuduće bude još prepoznatljivija i kao regija koja je okrenuta održivom razvoju i zelenoj tranziciji. Kako često ističem, premali smo da bismo bili prosječni, stoga u svemu što radimo, vodimo se izvrsnošću i vrhunskom kvalitetom.
Eco Domus je pozitivan primjer odgovornog pristupa razvoju turizma. Budućnost leži u trajnim rješenjima koji će turizam učiniti još konkurentnijim, ali da pritom ne šteti lokalnom stanovništvu i našem okolišu, komentirao je istarski župan Boris Miletić.
S ciljem uključivanja novih objekata u program Eco Domus, na službenoj mrežnoj stranici Istarske županije svake se godine objavljuje Javni poziv za uključenje u program certificiranja Eko prijateljskog smještaja u Istri, gdje je moguće pronaći sve potrebne informacije, uvjete, obrasce i kriterije za dobivanje certifikata Eco Domus, koji je za privatne iznajmljivače besplatan. Do sada 55 iznajmljivača u Istri nosi navedeni certifikat.
Također, tu je i program Istra ecoxperience - sve eko iz Istre, a s kojim se nastavlja promocija zelenih praksi u Istri. Naime, knjižica Istra ecoxperience objedinila je certificirane eko sadržaje i ponudu Istre - od zaštićenih područja, eko muzeja i tematskih parkova, do smještajne ponude, zelenih plaža i manifestacija koje njeguju ovu filozofiju. Brošura je višejezična (hrvatsko-talijanska i englesko-njemačka), tiskana je na ekološkom papiru, a dizajnirao ju je Studio Sonda.
Osim eko-prijateljskog smještaja, odnosno privatnog smještaja certificiranog oznakom Eco Domus, hotela koji nose međunarodnu eko oznaku Travelife i kampova s oznakama EU Ecolabel i Ecocamping, u brošuru su uvršteni certificirani ekološki proizvođači koji svoju ponudu prodaju na kućnom pragu, plaže koje nose Plavu i Zelenu zastavu i Eko plaže, e-punionice za električna vozila i bicikle te eko manifestacije koje prezentiraju ekološke i autohtone proizvode ili eko-prijateljske aktivnosti.
Zatim su izdvojena zaštićena područja u Istri, s posebnim naglaskom na Ekološku mrežu Natura 2000 i zaštićene biljne i životinjske vrste, na pravila ponašanja na tim područjima i na sadržaje, kao što su špilje, jame, nacionalni parkovi i parkovi prirode, koji su prilagođeni za prihvat turista. Nadalje, uvršteni su eko muzeji i tematski parkovi koji prezentiraju autohtone proizvode, tradiciju i običaje, zatim pješačko-biciklistička staza Parenzana, a označeni su i objekti i sadržaji pristupačni za osobe s invaliditetom.
- Istra je svoje maksimume dostigla i u tom smislu rast broja dolazaka i ostvarenih noćenja u narednim godinama više ne smije biti tema, odnosno može biti isključivo u kontekstu pred i posezone jer tu prostora za rast ima. Moramo početi promišljati turizam u kontekstu godine, a ne špice sezone, dakle srpnja i kolovoza. Neosporno je da smo tada najpoželjnija destinacija zbog sunca i mora te školskih praznika u našim emitivnim tržištima, ali Istra nudi pregršt mogućnosti tijekom cijele godine. Dakle, budućnost istarskog turizma je u cijelogodišnjosti, rastu kvalitete ponude i usluge te privlačenju gostiju više platežne moći.
Kad gledamo motive dolaska turista u Istru, nakon mora i prirodnih ljepota, na drugom mjestu je enogastronomija. Brojne enogastronomske manifestacije održavaju se upravo u pred i posezoni i iz godine u godinu privlače sve veći broj posjetitelja iz svih krajeva Hrvatske, ali i šire... bilo da govorimo o Vinistri, Danima tartufa, Danima mladog maslinovog ulja, mladog vina, Internacionalnom sajmu pršuta itd. Od ostalih aduta, spomenuo bih, primjerice, sportski turizam i zdravstveni turizam, istaknuo je istarski župan Boris Miletić.