(Snimio Goran Kovacic / Pixsell)
Turizam i okoliš u složenom su odnosu međusobnog utjecaja i međuovisnosti. S jedne strane očuvan okoliš bitan je segment atraktivnosti turističkog prostora i njegove kompetitivnosti, dok je s druge strane neupitno da turizam može znatno negativno utjecati na okoliš. Sve veća izloženost turističkoj potražnji hrvatskom turističkom prostoru prijeti erozijom, stoga su upravo aktivnosti kojima se izbjegava, smanjuje i kompenzira pritisak turizma na okoliš u fokusu djelovanja turističkih kompanija.
O aspektima održivog turizma razgovarali smo s Ivanom Herakom, članom Uprave ACI d.d.za financije, korporativno pravo i ljudske resurse, jednim od panelista konferencije »Održivi turizam« Glasa Istre Novine, koja se 6.studenog održava u Puli.
- U uvjetima sve izraženije konkurentske borbe na globalnom turističkom tržištu, pri čemu su potencijalni korisnici turističkih usluga sve zahtjevniji, probirljiviji i sofisticiraniji, osiguravanje dugoročnog tržišnog uspjeha svakog poduzeća, pa tako i ACI-ja podrazumijeva promišljeno i odgovorno upravljanje procesom vlastitog rasta i razvoja, pri čemu se rukovodimo principima dugoročne prostorno-ekološke, ekonomske i društvene održivosti. Sustavna primjena prostorno-ekoloških, ekonomskih i društvenih načela razvojne održivosti pretpostavlja moderan pristup upravljanju kompanijom, odnosno primjenu unaprijed definiranih standardnih operativnih postupaka. Bez lažne skromnosti, kada je u pitanju nautički turizam u Hrvatskoj, ACI je predvodnik ne samo u zelenoj tranziciji, već i kada su u pitanju ostali aspekti održivosti.
Očekujemo da dugoročno prostorno–ekološka, ekonomska i društveno razvojna održivost ACI-ja osigura stabilan rast prihoda od prodaje i profitabilnosti poslovanja uz stalno unapređivanje stupnja zadovoljstva sve zahtjevnije potražnje i zaposlenika, pri čemu interesi, potrebe i očekivanja šire društvene zajednice ni na koji način ne bi trebali biti ugroženi.
- Više neko ikada odrednice ekološke održivosti postaju osnovica za valorizaciju i definiranje razvojnih projekata javnog i privatnog sektora, osobito u kontekstu utvrđivanja njihove prikladne (mikro)lokacije i prihvatljive veličine kapaciteta, ali i u kontekstu očitovanja kvalitete prostora, bioraznolikosti, upravljanja otpadom, opskrbe energijom, tretiranja otpadne odvodnje, zaštite od buke i slično. Temeljni principi za promišljanje rasta i razvoja ACI-ja, u funkciji ekološke održivosti, mogu se sažeto iskazati kroz načela odgovornosti u uporabi prostora, zelenu orijentaciju, načelo zaštite eko-sustava i biorazlikosti.
- U skladu s jačanjem svijesti o važnosti očuvanja neobnovljivih prirodnih resursa na globalnoj razini, ovo načelo podrazumijeva poštivanje graničnog kapaciteta odnosno ograničenja postojećih infrastrukturnih sustava u svakoj od destinacija jedinica lokalne samouprave u kojima ACI obavlja ili će obavljati svoje poslovne aktivnosti. Nadalje, riječ je o načelu koje podrazumijeva ne samo potrebu kontroliranja opsega odnosno razmjera turističkog razvoja, odnosno usklađenosti s maksimalnim prihvatnim kapacitetom lokaliteta ili designacije, već i definiranje optimalnog načina korištenja prostora na svim postojećim i/ili novim poslovnim lokalitetima, sve u cilju utvrđivanja prihvatljive razine utjecaja različitih ACI aktivnosti na okruženje, kako u fizičkom, tako i u socio-kulturnom kontekstu. Obzirom da ACI po koncesijskom modelu upravlja s 22 marine na najatraktivnijim obalnim lokalitetima, nije potrebno naglašavati koji je značaj primjene spomenutog načela za poslovanje Društva.
- Svakako. Riječ je o načelu koje podrazumijeva primjenu suvremenih tehničko-tehnoloških rješenja u gradnji i opremanju svih sadržaja turističke ponude kao što su smanjenje toplinskih gubitaka, korištenje obnovljivih izvora energije, ugradnja energetski učinkovitih sustava grijanja/hlađenja i slično, ali i svakodnevnom poslovanju, kao što je primjerice štednja energenata, odvajanje/recikliranje otpada i slično. Načelo odgovornosti obvezuje na primjereno ponašanje ne samo ACI i njegove djelatnike, već i sve korisnike ACI usluga.
- Radi se o načelu koje podrazumijeva primjerenu zaštitu eko sustava i bio-raznolikosti na cjelokupnom prostoru odnosno svim lokalitetima na kojima društvo ACI obavlja svoju poslovnu aktivnost, uključujući po mogućnosti i neposredno kontaktno područje. Nadalje, riječ je o načelu koje podrazumijeva i uspostavu mehanizma pravodobnog korektivnog djelovanja u svim slučajevima moguće potencijalne degradacije kvalitete prostora kao i prirodne baštine na području na kojem ACI obavlja svoju poslovnu aktivnost.
- Kad je riječ o ekonomskoj održivosti, poželjni razvoj društva ACI d.d. u vremenu koje dolazi podrazumijeva zadovoljavanje potreba sve zahtjevnijih gostiju kroz sustavno i beskompromisno podizanje kvalitete postojećih usluga, dodatno obogaćivanje postojećeg proizvodnog portfelja kao i transparentnost u razmatranju strateških razvojnih opcija, kao i donošenju odluka o ulasku u nove razvojno-investicijske poduhvate. Drugim riječima, riječ je o razvojnim načelima zadovoljavanja rastućih očekivanja sve zahtjevnije turističke potražnje (gostiju), načelu obogaćivanja postojećeg sustava doživljaja i diversifikaciji poslovanja kao i transparentnosti u prosudbi odnosno oportunosti strateških razvojnih opcija i razvojno investicijskih poduhvata. Živimo i poslujemo u vremenima nove paradigme, u kojima poslovna održivost kompanija, uz ekološku, prostornu i socijalnu, postaje tek jedna od komponenti održivosti.
- Korisnici različitih sadržaja ACI ponude bit će, u pravilu, sve obrazovaniji i sve iskusniji potrošači koji točno znaju što žele, a vrijednost za novac i kvalitetu utrošenog vremena procjenjuju na temelju svojih iskustava u drugim turističkim odredištima. U tom smislu, stalno unapređivanje kvalitete različitih ACI usluga valja promišljati u kontekstu kontinuiranog i održivog zadovoljavanja rastućih očekivanja postojećih i novih korisnika svih ACI usluga. Osim kontinuiranog praćenja trendova u globalnoj potražnji za uslugama u sferi nautičkog turizma, to podrazumijeva i sustavno praćenje zadovoljstva postojećih ACI gostiju, ali i maksimalnu individualizaciju pristupa na način da se svakom gostu osigura ekskluzivnost u komunikaciji i tretmanu.
- Nipošto. Usprkos činjenici da ACI d.d. danas predstavlja vodećeg operatera marina na Jadranu, Društvo još uvijek, usprkos nekoliko pokušaja, nije značajnije diversificiralo svoje poslovanje na način koji će bitnije pridonositi ne samo rastu poslovnih prihoda i profitabilnosti, već i jačanju tržišne prepoznatljivosti ACI brenda. Drugim riječima, načelo obogaćivanja postojećeg sustava doživljaja podrazumijeva proširivanje postojeće uslužne ponude te odmicanje od sadašnje »poslovne jednoobraznosti« kroz ulazak u jedno ili više dodatnih poslovnih područja koja, uz uvjet da su komplementarna s osnovnim biznisom ACI-ja, moraju imati i zadovoljavajući tržišni i financijski potencijal.
Komplementarno spomenutom načelu je i načelo oportunosti strateških razvojnih opcija, odnosno razvojno investicijskih poduhvata. Riječ je o načelu koje bi trebalo osigurati da sve nove razvojne opcije i novi razvojno-investicijski poduhvati budu pripremljeni na primjeren i stručan način kako bi se smanjio rizik nezadovoljavajuće profitabilnosti, a time i ugrožavanja financijske pozicije ACI-ja. Nadalje, transparentnost u razmatranju strateških razvojnih opcija i razvojno-investicijskih poduhvata, omogućiti će jasno definiranje razvojnih prioriteta te bitno povećati šanse za dugoročno tržišno održiv, financijski stabilan i profitabilan rast i razvoj kompanije.
- Ponajviše kao rezultat procesa globalizacije gospodarskih tokova, a time i nekritičkog preslikavanja razvojnih obrazaca i razvojno-investicijske prakse iz drugih kulturoloških okuženja, i na našem je prostoru sve izraženiji nedostatak društvene odgovornosti u privatnim poduzetničkim projektima, što ima za posljedicu zanemarivanje širih društvenih interesa. Riječ je ponajviše o nedovoljnom uvažavanju potreba i kvalitete i načina života lokalne zajednice. S druge strane, u uvjetima sve veće poduzetničke orijentacije na maksimiziranje profita na kratki rok, često se ne vodi dovoljno računa ni o potrebi kontinuiranog profesionalnog razvoja uposlenih. U tom smislu, načela koja podupiru odrednice društvene održivosti mogu se sažeti kroz načelo jačanja ključnih partnerstva s lokalnim vlastima kao i, kada je ACI u pitanju, s relevantnim državnim institucijama.
Riječ je o načelu koje podrazumijeva sustavnu suradnju s nositeljima javne vlasti u svim postojećim, i sutra novim, ACI destinacijama, ali i s različitim državnim institucijama, osobito u kontekstu uspješnog produljivanja postojećih koncesijskih ugovora, trajnog utvrđivanja granica pomorskog dobra te potrebe usklađivanja razvojnih planova ACI-ja s prostornim planovima jedinica lokalne samouprave u kojima djeluju postojeće ACI marine, kao i s onim jedinicama lokalne samouprave u kojima ACI planira dobiti koncesije za gradnju novih marina. Riječ je o načelu koje zagovara stvaranje poticajne društvene klime i povećanje stupnja kohezije, ali i veće odgovornosti svih involviranih dionika u promišljanje budućnosti.
Želim još napomenuti da u našoj poslovnoj politici snažno zagovaramo i načelo poticanja eksternih ekonomija, pod kojim načelom podrazumijevamo aktivnu suradnju s drugim turističkim poduzetnicima u postojećim ACI destinacijama, sve u cilju izgradnje različitih oblika tzv. složenih turističkih proizvoda, krojenih po mjeri i potrebama različitih individualnih korisnika. Uz to što umrežavanje s drugim turističkim poduzetnicima, bez dodatne financijske izloženosti, stvara brojne nove mogućnosti za obogaćivanje postojećeg sustava doživljaja koji ACI želi nuditi svojim korisnicima, riječ je o načelu koje dodatno promovira ACI brend na lokalnoj i globalnoj razini.
Isto tako snažno zagovaramo potrebu očuvanja specifičnog graditeljskog nasljeđa (»mediteranski štih«) u oblikovanju svih sadržaja ponude kako u postojećim, tako sutra i u novim ACI marinama. Navedeno pretpostavlja i adekvatnu prilagodbu ugostiteljske i trgovačke ponude na način da se promovira i uslužuje hrana temeljena na lokalno uzgojenim/ulovljenim namirnicama, spravljenim u skladu s lokalnom kulinarskom tradicijom.
I na kraju, budući da u suvremenim uvjetima poslovanja društvena odgovornost poslodavca, uz zadovoljstvo uvjetima rada i sustavom nagrađivanja, podrazumijeva i brigu za osiguranje tržišne konkurentnosti svojih zaposlenika, društvo ACI d.d. svakako, kroz adekvatno upravljanje u sferi ljudskim kapitalom, vodi računa i o kontinuiranom unapređivanju znanja, vještina i kompetencija na svim razinama, što možemo podvesti pod načelo razvoja i povećanja profesionalnih kompetencija djelatnika, kojem smo u ACI-ju značajno posvećeni.