Dobre vijesti za Istru, uz uključivanje dviju istarskih pruga u sveobuhvatnu TEN-T mrežu, stigle su iz Europskog parlamenta i oko tunela Učka. U sveobuhvatnu mrežu planirana je i odobrena i tunelska dionica. Općenito, politika TEN-T-a temelji se na uredbi koja definira EU-ove prometne koridore i sveobuhvatnu TEN-T mrežu koja je podijeljena u dvije kategorije, naglasio je Kršić
Ivan Kršić (Snimila Emica Elvedji / Pixsell)
Već se duže vrijeme govori da nakon gradnje autocesta slijedi desetljeće željeznice. Neki su projekti u tom smislu već započeli. Kada možemo očekivati puni zamah ulaganja u toliko očekivanu modernizaciju željezničke infrastrukture?
- Sva ta ulaganja nisu neka daleka budućnost. Velike investicije u željeznicu već su započele i mislim da su naši građani i javnost sve više toga svjesni. Vidi se i na terenu da se radi na svim stranama. U željezničku infrastrukturu trenutačno ulažemo više nego ikada u povijesti od osamostaljenja Hrvatske. Plan je da u sljedećih desetak godina u modernizaciju i obnovu pruga, kolodvora i druge infrastrukture uložimo preko šest milijardi eura. Najviše novca usmjereno je na dva međunarodna koridora kroz Hrvatsku: na koridor RH1 od granice sa Slovenijom do granice sa Srbijom te na koridor RH2 od Rijeke do granice s Mađarskom. Projekti su u različitim fazama: od izrade studijske i projektne dokumentacije, preko provođenja postupaka javne nabave za radove do izvođenja radova. Većina velikih infrastrukturnih projekata (njih 17) sufinancira se EU-ovim novcem.
Osim fondova, za revitalizaciju željezničkog sustava u RH na raspolaganju nam je odnedavno i 400 milijuna eura (prvi dio od ukupno planiranih 900 milijuna eura) iz Europske investicijske banke s kojom je Vlada Republike Hrvatske potpisala Ugovor o financiranju.
Prema tome, brojke ulaganja i investicija nisu konačne. Novih projekata i izvora financiranja bit će još.
- Prigoda je velika i važna te nam je drago da se Hrvatska uspjela dodatno pozicionirati na Transeuropskoj prometnoj mreži (TEN-T) u odnosu na već postojeće europske koridore koji prolaze našim teritorijem. Bili smo na dvama koridorima, sada smo na četirima. To Hrvatsku dublje uključuje u prometni i gospodarski sustav Europske unije, čime se otvara dodatna mogućnost za pokretanje novih projekata te za sufinanciranje iz EU-ovih fondova.
Sve to u ovome trenutku zvuči obećavajuće, međutim, bez velikog ushićenja treba biti realan. U pripremnoj fazi potrebno je izraditi studijsku dokumentaciju (studiju izvodljivosti, analizu troškova i koristi te studiju o utjecaju zahvata na okoliš) te tehničku dokumentaciju s ishođenjem svih potrebnih dozvola nakon čega se kreće s izvođenjem radova. S obzirom na to da se ovdje radi o tek prihvaćenim novim prometnim pravcima, jasno je da je potrebno sve navedeno ugovoriti te provesti, a za što je prema našem dosadašnjem iskustvu potrebno oko šest do 10 godina.
- Kao što sam već rekao, do 2035. planiramo ulaganja vrijedna oko šest milijardi eura i taj smo iznos planirali i prije službenih vijesti o uvrštavanju na koridore. Već smo neko vrijeme najveći korisnik EU-ovih fondova u prometnom sektoru u Republici Hrvatskoj i nastojat ćemo i ostati na toj poziciji u budućnosti.
Trenutačno se više od polovine planiranih investicija u sljedećih pet godina odnosi na projekte sufinancirane iz EU-ovih fondova (više od 870 milijuna eura).
Što se tiče novca namijenjenog za nove željezničke koridore, još je prerano govoriti o detaljima i točnim iznosima. Međutim, kada pogledate ukupan obujam novca koji ulažemo i planiramo uložiti, naravno da sve to ne bi bilo moguće bez potpore Europske unije i mislim da je to svima jasno.
- Najviše koristi od nove uredbe o koridorima imat će tzv. lička pruga (dionica Oštarije – Knin – Split) koja po novome leži na koridoru Baltičko more – Jadransko more. Ta pruga duga preko 320 kilometara stoga bi se trebala obnoviti do 2040., odnosno postati dvokolosiječna, elektrificirana i osposobljena za brzine do 160 km/h. Radi toga izradit ćemo studiju koja će sadržavati analizu potrebe izmjene trase postojeće pruge.
- Brže putovanje od Zagreba do Splita nije daleka budućnost, već neko vrijeme radimo na tome. Naime, na 12 kolodvora od Oštarija do Gračaca u rad se postupno puštaju postavljeni elektronički signalno-sigurnosni uređaji koji bi trebali povećati propusnu moć pruge i brzinu prometovanja. Tako su do sada u punu funkciju regulacije prometa pušteni uređaji u svim kolodvorima od Josipdola do Ličkog Lešća (više od 80 km pruge). To znači da se ukidaju ograničene vožnje koje su bile na snazi i ubrzava se putovanje. Također, sredinom ove godine započet će intenzivni radovi na istim takvim uređajima u kolodvorima prema Kninu i Splitu. U konačnici će se stvoriti cjelina od ukupno 29 kolodvora i 11 odjavnica kojima će se moći upravljati iz središnjeg mjesta u Kninu, koji je, zanimljivo, jedan od najvećih kolodvora u Hrvatskoj.
Kada su u pitanju ulaganja iz EU-ovih fondova u radove na ličkoj pruzi, pomaci su počeli. Naime, iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti planiramo uložiti 40 milijuna eura (od ukupno planiranih 100 milijuna eura) u modernizaciju i obnovu signalno-sigurnosnih uređaja te obnovu infrastrukture u kolodvorima Drniš, Perković, Labin i Kaštel Stari.
Ukratko, nakon modernizacije i ugradnje elektroničkih signalno-sigurnosnih uređaja u kolodvorima te daljinskoga upravljanja putovanje bi se znatno skratilo pa bismo tako od Zagreba do Splita mogli putovati za četiri i pol sata.
Lani se puno govorilo o modernizaciji istarskih pruga. Što je dosad učinjeno i hoće li se istarska pruga prijaviti za sufinanciranje iz EU fondova?
- Činjenica je da Istra željeznicom nije povezana s ostatkom Hrvatske. Međutim, nakon niza godina nedovoljnog ulaganja u željezničku infrastrukturu diljem Hrvatske pokrenuli smo veliki investicijski ciklus i prioriteti su nam bile koridorske pruge za koje smo mogli dobiti novac iz EU-ovih fondova.
Međutim, situacija se pomalo mijenja. Usvojen je prijedlog da se pruge od Lupoglava do Pule i od Lupoglava do Raše uvrste na sveobuhvatnu TEN-T mrežu. Iako je to tek preduvjet za ulazak na osnovnu mrežu, neke mogućnosti ipak imamo za povlačenje EU-ovih sredstava.
Već smo u sklopu trenutačnih investicija pokrenuli aktivnosti vezane uz obnovu i modernizaciju pruga u Istri, za što su izrađeni projektni zadaci te su završeni postupci javne nabave za dvije studije.
U tijeku je izrada studijske dokumentacije, odnosno studija izvodljivosti za revitalizaciju željezničke pruge L213 Lupoglav – Raša i željezničkih kolosijeka u luci Rijeka – bazen Raša. Ugovor je potpisan u studenome prošle godine te je u tijeku njegova provedba, tj. izrada idejnih rješenja, studije izvodljivosti te analiza troškova i koristi. Time se razmatra i analizira opravdanost revitalizacije pruge s obzirom na predviđene količine teretnoga prijevoza prema potrebama Lučke uprave Rijeka za terminal Bršica te će se odrediti smjernice za izradu daljnje dokumentacije. Vrijednost ugovora iznosi 157 tisuća eura, a za izradu dokumentacije predviđeno je 12 mjeseci.
Drugom studijom, studijom obnove i modernizacije željezničke pruge R101 državna granica – Buzet – Pula detaljno će se definirati opravdanost modernizacije s mogućnošću elektrifikacije te istražiti potencijalni spoj pruge s ostatkom mreže RH s obzirom na moguće ponovno uvođenje teretnog prijevoza i povećanje putničkog prijevoza uz uključivanje svih dionika projekta i razrade prometnih prognoza. Procijenjena vrijednost nabave iznosi 309,5 tisuća eura, a za izradu studije predviđeno je 14 mjeseci od potpisa ugovora. Ugovor obuhvaća izradu idejnih rješenja varijantnih rješenja uređenja kritičnih dionica te korekcije trase i elektrifikacije, studiju izvodljivosti predloženih varijantnih rješenja s izborom optimalne varijante, ekonomsko-financijsku analizu odabranog varijantnog rješenja i prethodnu studiju utjecaja na okoliš za odabrano varijantno rješenje.
U Istri radimo i na podizanju sigurnosti tako što ugrađujemo polubranike i svjetlosno-zvučnu signalizaciju na 13 željezničko-cestovnih prijelaza od kojih su radovi završeni na njih šest (još čekamo dozvole za puštanje u rad), na jednom prijelazu radovi su u tijeku, a još je u planu modernizirati njih šest.
Obnavljamo i kolodvorske zgrade u Puli, Vodnjanu, Kanfanaru, Pazinu, Lupoglavu i Buzetu, a obnavljaju se i stajališta Juršići i Čabrunići. Uglavnom je riječ o obnovama koje izravno utječu na zadovoljstvo putnika, a to su uređenje čekaonica, zamjena stolarije, sanacija krovišta te javnih sanitarnih čvorova. Većina je radova u završnoj fazi.
- Dobre vijesti za Istru, uz uključivanje dviju istarskih pruga u sveobuhvatnu TEN-T mrežu, stigle su iz Europskog parlamenta i oko tunela Učka. U sveobuhvatnu mrežu planirana je i odobrena i tunelska dionica. Općenito, politika TEN-T-a temelji se na uredbi koja definira EU-ove prometne koridore i sveobuhvatnu TEN-T mrežu koja je podijeljena u dvije kategorije: osnovnu i sveobuhvatnu mrežu. Osnovna mreža (core network) uključuje samo one dijelove sveobuhvatne mreže koji su strateški najvažniji, a treba biti uspostavljena najkasnije do kraja 2030., dok sveobuhvatna mreža (comprehensive network) predstavlja opći sloj TEN-T-a i uključuje svu postojeću i planiranu infrastrukturu koja treba biti uspostavljena najkasnije do kraja 2050. To znači da je stvorena prilika za određeno sufinanciranje sveobuhvatne mreže iz EU-ovih fondova.
- Nizinska pruga sastoji se od nekoliko kompleksnih projekata koji su u različitim fazama provedbe i vrlo su važni za luku Rijeka jer upravo koridorom RH2 teče velika većina teretnog prijevoza u Hrvatskoj. Što se tiče ulaganja u infrastrukturu u Rijeci, završili smo dva velika projekta modernizacije kontejnerskih terminala Brajdica i Zagrebačka obala, u suradnji s Lučkom upravom Rijeka. Time je Rijeka kao najveća hrvatska luka i jedna od osnovnih luka na Mediteranskome koridoru dobila modernizirane teretne kolodvore s povećanim ukrcajnim i iskrcajnim kapacitetima, što je preduvjet za znatnije preusmjeravanje teretnog prijevoza iz luke na željeznicu. Oba spomenuta projekta znatno utječu na podizanje razine konkurentnosti željeznice u odnosu na ostale vrste prometa. Uz obnovu postojeće i izgradnju nove transportne željezničke infrastrukture na koridoru RH2 dodatno će se potaknuti razvoj željezničkih prometnih usluga, poboljšati povezanost na hrvatskoj i europskoj razini te olakšati i ubrzati transport kontejnera s brodova na željeznicu i obratno, a što je u skladu s europskim zahtjevima interoperabilnosti i intermodalnosti.
Ako pogledamo širu sliku nizinske pruge, od Rijeke preko Zagreba do Mađarske, trenutačno se radovi najvećeg intenziteta izvode na najvećem željezničkom gradilištu u zemlji, gdje se radi rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka na dionici Križevci – Koprivnica – državna granica. Radovi se izvode na sva 42 kilometra pruge, napreduju dobro (završeno je 53 posto radova), a planirani je završetak projekta 2025. Također bi iste godine trebao završiti i projekt Dugo Selo – Križevci na kojemu je provedena nova preraspodjela radova između izvođača te se radovi na terenu intenziviraju, a radi se i na dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac.
Dionice nizinske pruge koje su u fazi izrade dokumentacije jesu modernizacija dionice Karlovac – Oštarije za koju je u tijeku završna faza izrade studijske dokumentacije te postupak javne nabave za izradu projektne dokumentacije. Za izgradnju nove dvokolosiječne pruge na dionici Skradnik – Krasica – Tijani izrađuje se idejni projekt s ishođenjem lokacijskih dozvola. Na području riječkoga bazena prioritet nam je i završetak izrade projektne dokumentacije, odnosno glavnih projekata te ishođenje dozvola za izgradnju drugoga kolosijeka te modernizaciju i obnovu pruge Škrljevo – Rijeka – Jurdani.
Zbog izrazite kompleksnosti cijele te dionice i svakog zasebnog projekta u ovome trenutku teško je točno odrediti kada će u potpunosti biti gotova, ali planirano je u sljedećih deset do 12 godina.
HŽ Infrastruktura nedavno je pokrenula najveći postupak javne nabave u povijesti HŽ-a, vrijedan čak 450 milijuna eura. O kakvom je poslu riječ?
Riječ je o projektiranju i izgradnji Globalnog sustava pokretnih komunikacija za željeznički promet (GSM-R) i migraciju na FRMCS (Budući željeznički mobilni komunikacijski sustav), odnosno novu radijsku tehnologiju za komunikaciju s pružnim vozilima na željezničkim prugama kojima upravlja HŽ Infrastruktura.
Detaljnije, GSM-R (Global System for Mobile Communications for Railways) jest međunarodni komunikacijski bežični standard za željezničku komunikaciju i aplikacije, a koristi se za komunikaciju između vlakova i kontrolnih središta za regulaciju željezničkog prometa.
FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) postupno će zamijeniti aktualni GSM-R jer trenutačno dostupne specifikacije ne pokrivaju cijeli niz funkcionalnosti koje su potrebne upraviteljima infrastrukture i željezničkim prijevoznicima. Modernizacijom se planira pokriti cjelokupna željeznička mreža u Hrvatskoj na više od 2600 km pruga. Predviđeno je trajanje provedbe ugovora sedam godina. Projekt se financira iz fondova EU-a (CEF – Instrument za povezivanje Europe) i kredita Europske investicijske banke. Projekt se sastoji od triju faza: izrade projekta odnosno tehničke dokumentacije, izgradnje GSM-R mreže te u konačnici migracije s GSM-R-a u FRMCS.
Inače, komunikacija na prugama HŽ Infrastrukture trenutačno se postiže radiodispečerskim (RD) sustavom iz osamdesetih godina. To je poseban telekomunikacijski sustav čija je osnovna namjena uspostavljanje komunikacijske veze (radiotelefonske i digitalne telegramom) između strojovođe vučnog vozila u pokretu i određenoga dispečerskog središta te obratno.
Uvođenje novog telekomunikacijskog sustava na željeznici u Hrvatskoj podržavaju i socijalni partneri i Agencija za sigurnost željezničkog prometa. Ciljeva i koristi je mnogo: postiže se neometan prekogranični promet i željeznički promet između država EU-a, zamijenit će se postojeći analogni radiodispečerski sustav komunikacija te izgradnja primarnoga i pričuvnoga dispečerskog i nadzornog središta, zamijenit će se postojeći i izgraditi novi središnji sustav za glasovno i vizualno informiranje putnika. Time se pružaju i nove komunikacijske usluge željezničkim prijevoznicima, znatno se povećava iskoristivost kapaciteta željezničkih pruga, čime se povećava gustoća prometovanja vlakova i veći prihodi. U konačnici, novim telekomunikacijskim sustavom postupno se uvodi Europski sustav upravljanja željezničkim prometom (ERTMS) na mreži željezničkih pruga u Republici Hrvatskoj.
Najvažnije je to da se novim sustavom komunikacija znatno podiže razina sigurnosti jer GSM-R omogućuje pouzdanu komunikaciju među dispečerima, vlakovima i ostalim operativnim jedinicama, što je ključno za sigurno prometovanje vlakova, brze reakcije u slučaju hitnih situacija, za sprječavanje incidenata, prijetnji, opasnosti i nesreća na pruzi. GSM-R inače se koristi na 130 tisuća kilometara pruga u Europi i 210 tisuća kilometara pruga diljem svijeta, a svi imaju obvezu postupno se prebaciti na FRMCS.