pregovori teži od lomljenja učkarske grote

Kako se kroz Učku probijala prva cijev donedavno najdužeg cestovnog tunela Hrvatske

| Autor: Robert Buršić
Tunel Učka (Snimio Vedran Karuza/Novi list)

Tunel Učka (Snimio Vedran Karuza/Novi list)


Točno osamdeset godina nakon donošenja Pazinskih odluka kojima je Istra pripojena Hrvatskoj i četrdeset i dvije godine nakon što su prvi automobili prošli tada novim tunelom Učka, službeno je 18. rujna ove godine obilježeno probijanje druge tunelske cijevi, duge 5,6 kilometara, koja će omogućiti punu integraciju istarskih autocesta, tzv. Istarskog ipsilona s mrežom autocesta u ostatku Hrvatske. Druga cijev tunela trebala bi biti u potpunosti izgrađena i opremljena pred početak turističke sezone 2024. godine, a nakon toga Bina Istra će pokrenuti i ulaganje u modernizaciju postojeće tunelske cijevi.

Prigoda je prisjetiti se što je prethodilo probijanju prve cijevi tunela Učka, što se odužilo čak 27 godina, od ideje 1964. do realizacije 1981. godine. U pisanju, među ostalim, koristim tekst Paole Marinčić ("Izgradnja tunela Učka. Od ideje do realizacije, 1964.-1981.").

Izgradnja tunela Učka bio je jedan od najvažnijih pothvata u političkom i društvenom životu Istre u drugoj polovici 20. stoljeća. Probijanje planinskog masiva Učka za stanovništvo Istre prvenstveno je značilo olakšanje svakovrsne komunikacije s ostatkom države, ali je imalo i simboličnu i političku konotaciju povezivanja hrvatskih teritorija.(Arhiva Glasa Istre)(Arhiva Glasa Istre)

U prvoj polovici 19. stoljeća zabilježen je prvi poznati spomen probijanja tunela, i to 1864. godine, u Zemaljskom saboru Istre, na inicijativu dr. Franje Feretića, Matije Jurinca i drugih. Spomen se, naravno, odnosio na izgradnju željezničkog pravca koji bi olakšao povezivanje Istoka i Zapada. Isti problema istaknuo je i Matko Laginja krajem 19. stoljeća u Carevinskom vijeću u Beču.

U novoj državi, Jugoslaviji, nakon završetka Drugog svjetskog rata, jedan od društvenih prioriteta bila je modernizacija i infrastrukturna obnova. Jedan od glavnih razloga modernizacije bilo je okretanje Istre turizmu, a među najvažnijim promjenama bila je ideja o izgradnji tunela Učka. Prema istraživanjima, godina 1964. bila je ključna jer je tada u Regionalnom prostornom planu Istre planirana izgradnja cestovnog tunela kroz Učku.(Arhiva Glasa Istre)(Arhiva Glasa Istre)

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter