Rast cijena prate ulaganja

Hrvatski kamping drugi najskuplji, ali i drugi najkvalitetniji u Europi

U mnogim talijanskim kampovima sada počinju primjenjivati "dinamičnu cijenu"! To podrazumijeva dnevne cijene ovisne o ponudi i potražnji pa tako vlasnici kampova ako je potražnja visoka, primjenjuju više cijene na dnevnoj bazi, a ako je niska, rade obrnuto, snižavaju cijene. U hotelijerstvu, pa tako i u kampovima, to je poznato kao "yield marketing", kaže Jerko Sladoljev iz Top Campinga

| Autor: Duška PALIBRK
Ilustracija (Snimio: Dejan ŠTIFANIĆ)

Ilustracija (Snimio: Dejan ŠTIFANIĆ)


Prema analizi njemačkog ADAC/Pincampa, koja je objavljena za 2022. godinu, Hrvatska je bila druga najskuplja kamping destinacija u Europi. Jedna kamping obitelj iz Njemačke - a Nijemci su kod nas najbrojniji kamping gosti - ali i drugi kampisti, za dvoje odraslih i desetogodišnje dijete u Hrvatskoj su morali "iskeširati" u prosjeku 60,32 eura dnevno. Ispred nas su jedino Švicarci sa 64,28 eura dnevno, dok s druge strane, ista ta njemačka obitelj u svojim kampovima može gotovo najjeftinije kampirati, skoro upola jeftinije nego u Hrvatskoj - u prosjeku za 38,30 eura dnevno.

Nedavno su se slovenski mediji raspisali o velikim poskupljenjima u hrvatskim kampovima, posebno paušala za dugotrajni najam parcela. Govoreći o cjenovnom pozicioniranju hrvatskog kampinga, Adriano Palman, direktor Kamping udruženja Hrvatske, kaže da cijene kampiranja već određeno vrijeme rastu diljem Europe te prate kvalitetu i stalna ulaganja.

Za obitelj noćenje 36 eura

- Prosječna cijena obiteljskog kampiranja u Hrvatskoj za jedno noćenje, sukladno analizi njemačkog ADAC-a, u 2012. godini iznosila je 36,38 eura (prva je bila Italija s 44,41 eurom), što je Hrvatsku svrstavalo na šesto mjesto po skupoći kampinga u Europi. Samo deset godina kasnije, 2022., po toj istoj analizi prosječna cijena za Hrvatsku iznosi 60,40 eura, čime postajemo drugi po skupoći, dok je najskuplja Švicarska, a susjedna Italija je na trećem mjestu. Međutim, iako su brojne europske zemlje povećale kvalitetu svojih kampova, ostaje činjenica da je upravo Hrvatska u proteklom razdoblju zabilježila najveći pomak u kvaliteti te je u vrlo kratkom roku dosegnula drugo mjesto u Europi. Sigurno je da je time došlo i do repozicioniranja kampova i promjene strukture gostiju, no usprkos tome, ostvareni rezultati pokazuju da je razvojni pravac dobar te da je zadovoljen najnužniji uvjet, onaj da kvaliteta odgovara cijenama, smatra Palman.

Iako točni podaci još nisu dostupni, u Kamping udruženju Hrvatske procjenjuju da prosječno poskupljenje u europskim, pa tako i hrvatskim kampovima za 2023. godinu iznosi između 10 i 15 posto, što je uvjetovano porastom cijena energenata te ostalim ekonomskim i geopolitičkim kretanjima, ali i sve većom konkurentnošću i kvalitetom kamping proizvoda.

Adriano PalmanAdriano Palman (Snimio Milivoj MIJOŠEK)

Što se tiče prigovora radi poskupljenja paušala za cjelosezonski boravak na istoj parceli, kaže da to nije posljedica ulaska Hrvatske u eurozonu budući da su svi cjenici definirani mnogo prije toga.

- Činjenica je da su neki kampovi, kao rezultat ulaganja i općeg porasta kvalitete, ali i potražnje i zahtjeva tržišta, odlučili smanjiti broj parcela za dugotrajni najam. Tako je broj parcela u hrvatskim kampovima koji je bio pokriven ugovorom o paušalu u proteklom petogodišnjem razdoblju smanjen sa 6,5 tisuća u 2018. godini na 5,9 tisuća u 2022., dakle deset posto. Međutim, vjerujemo da je to rezultat stanja na tržištu i promjene modela poslovanja kao i općih tržišnih trendova, kaže Palman.

Jerko Sladoljev iz Top Campinga ipak smatra da to što Nijemci, naši najbrojniji gosti u kampovima, mogu kod kuće kampirati za tridesetak eura, u godinama kriza i dilema kamo putovati, definitivno može predstavljati prevagu.

- Sve bi to moglo snažno djelovati kod odluka o putovanjima, a pogotovo štedljivih Nijemaca. Najpogodniji odnos cijene i kvalitete u kamping uslugama u Europi nudi Švedska s cijenom od 37.40 eura po obitelji i noćenju. Ono što u ovoj analitici cijena djeluje malo paradoksalno - a trebalo bi govoriti o kvaliteti usluga - jest i činjenica da na primjer Švicarska, koja je prema skupoći na prvom mjestu u Europi, gotovo da i nema u ADAC-ovom kamping vodiču Superplatzeve ili najbolje kampove u Europi, dok ih Hrvatska ima 21, što nas po skupoći donekle može i opravdati. Ali, kada stavimo na vagu i povećanja svih drugih usluga u turističkoj košarici, očekuje nas, uz recesiju i rat u Ukrajini, po potražnji zaista vruće ljeto, komentira Sladoljev.

Potvrđuje nam da su cijene, prema prvim informacijama za 2023. godinu, rasle u svim europskim kampovima u odnosu na prethodne godine.

- Italija je, na primjeru regije Veneto, digla cijene do maksimalno 10 posto, prvenstveno radi pogoršanih ekonomskih prilika. Zanimljivo je, međutim, da u mnogim talijanskim kampovima sada počinju, s obzirom na situaciju u ponudi i potražnji, primjenjivati "dinamičnu cijenu"! To podrazumijeva dnevne cijene ovisne o ponudi i potražnji pa tako vlasnici kampova ako je potražnja visoka, primjenjuju više cijene na dnevnoj bazi, a ako je niska, rade obrnuto, snižavaju cijene. U hotelijerstvu, pa tako i u kampovima, to je poznato kao "yield marketing". Osnovni koncept je da se određeni vremenski ograničeni resursi, kao što su hotelske sobe, kamping parcele i mobilne kuće, mogu prodavati po različitim cijenama, ovisno o dijelu godine, nivou potražnje, broju već prodanih soba, kao i brojnim drugim vanjskim uzročnicima. Isti proizvod ili usluga, recimo hotelska soba, može se prodavati za dva različita klijenta po potpuno drugim cijenama, zbog raznih varijabli koje su uključene u proces. Yield menadžment strategije koriste pristup zasnovan na analitičkim podacima kako bi se cijene postavile na način koji će donijeti najveću zaradu, pojašnjava Sladoljev.

Jerko SladoljevJerko Sladoljev (Goran Šebelić/Cropix)

Hoće li takvu metodu primijeniti i naše turističke kompanije nije mu poznato, makar vjeruje da velik dio naših kampova već djeluje u tom smjeru. "Cijene, iako su povećavane, ne rastu u svim zemljama jednako, no smještaj u njemačkim kampovima ostaje ipak najpristupačniji i ta činjenica definitivno može biti ozbiljna prijetnja potražnji za našom destinacijom", ponavlja Sladoljev.

U Arena Hospitality Grupi kažu da, usprkos usklađivanju s rastom troškova, posebno cijene energenata koje su višestruko povećane, kod njih nije došlo do značajnih promjena cijena. Za trajne zakupe kažu da su već dugi niz godina u padu i da čine tek nekoliko postotaka u njihovom poslovanju.

- Osim toga, s naše strane nismo zabilježili nikakve žalbe na cijene. Štoviše, sa zadovoljstvom možemo potvrditi da u svim našim kampovima imamo velik broj stalnih gostiju koji se već dugi niz godina vraćaju, a upravo su lojalnost gostiju i pozitivne povratne informacije među najbitnijim pokazateljima uspješnosti našeg poslovanja, što nas potiče na kontinuiran razvoj novih proizvoda, posebice kampova, ističu iz uprave pulskog hotelijera.

I oni ističu konstantno ulaganje u podizanje kvalitete svojih kampova, što, kažu, prepoznaje i njemački ADAC koji je ove godine medulinsku Arena Grand Kaželu uvrstio u kategoriju kampova s oznakom Superplatz, najvišom nagradom kvalitete u kamping industriji. Arena Hospitality Group posluje s osam kampova na području Pule i Medulina koji su na tržištu prisutni s različitom ponudom - od Arena One 99 Glampinga u Pomeru koji je poznat kao ekskluzivan kamp posvećen glampingu, Arena Grand Kažele u Medulinu koja nudi cjelogodišnje kampiranje, do Arena Stoje u Puli, koji je jedini kamp u gradu i trenutno u fazi obnove. Prva faza repozicioniranja Kampa Stoja rezultirala je s novih 75 deluxe camping vila, nakon čega su nastavljena ulaganja pa će ovog ljeta jedini pulski kamp goste dočekati i s obnovljenom recepcijom te novim modernim caffe barom.

- Cilj ovakvih investicija je stvoriti visoko kvalitetnu kamping oazu, a upravo zahvaljujući velikom naglasku na kvaliteti, Arena Stoja Campsite će u skoroj budućnosti zasigurno konkurirati najboljim kampovima na Mediteranu. Osim toga, ovaj kamp se nalazi na jedinstvenoj lokaciji u blizini centra grada koju istovremeno krasi živopisno zeleno obalno područje sa stjenovitim plažama i kristalno čistim morem, pa gostima pruža poseban doživljaj u kojem se isprepliću čista priroda i urbani način života. Upravo zbog toga, želja nam je nakon dovršetka investicije da i taj kamp bude otvoren cijele godine, kažu iz Arena Hospitality.

I porečka Valamar Riviera, koja duž čitavog Jadrana drži najveći broj kampova, poziva se na ulaganja u kvalitetu. "U proteklih pet godina uložili smo oko 100 milijuna eura u razvoj kamping proizvoda te sukladno podizanju kvalitete u kampovima i ulaganjima u razvoj ponude, definiramo cijene. Cijene se podižu u skladu s višom razinom usluge određenog kamping proizvoda te imajući u vidu ponudu i potražnju", ističu iz Valamara.

Prema podacima KUH-a, u zemlji je prošle godine poslovalo 839 kampova, kapaciteta 254.840 osoba. Istra sa svoja 103 kampa koji mogu primiti 123.823 osobe, pokriva čak 49 posto nacionalnog smještajnog kapaciteta kampova. Prema analizi njemačkog ADAC-a, hrvatski kampovi, drugi po kvaliteti u Europi, prosječno su 16 posto iznad europskog prosjeka. Prva je Nizozemska, koja je 23 posto bolja od prosjeka kampova u Europi. Unutar nacionalnih okvira, Istra i dalje zadržava lidersku poziciju kada govorimo o kvaliteti kampova, s tri kampa u kategoriji pet zvjezdica, čak 24 kampa s četiri zvjezdice i 19 kampova u kategoriji tri zvjezdice.

- Osim velikih kampova, istarski kamping obuhvaća i manje poznate kategorije, od čega izdvajamo jedan robinzonski kamp, tri kampa na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, četiri kamp-odmorišta i 30 kampova u domaćinstvu. Istra je ujedno i regija s najvećim brojem kampova koji nose najviše ADAC-ovo priznanje za kvalitetu, Superplatz. Njega je za 2023. godinu dobilo čak 13 kampova u Istri - od 22 kampa u Hrvatskoj s tim priznanjem. U Istri to su Camping Stella Maris, Camping Park Umag, Aminess Maravea Camping Resort, Aminess Camping Sirena, Lanterna Camping Resort, Istra Premium Camping Resort, FKK-Camping Valalta, Camping Val Saline, Camping Polari, Camping Veštar, a ove su godine prvi put nagrađeni i San Servolo Wellness Camping, Camping Mon Perin i Arena Grand Kažela Campsite, navodi Palman, direktor KUH-a.

Prema analizi podataka ADAC vodiča za 2023. godinu, kojom su ocijenjena 152 hrvatska kampa, kvaliteta naših kampova ostala je skoro nepromijenjena u odnosu na lani, s prosjekom od 3,8 od mogućih pet zvjezdica. Kampovi u Istri u prosjeku su najbolje ocijenjeni, s 4,3 do 5 zvjezdica, s tim da je u odnosu na proteklu godinu za oko pet posto pala ocjena trgovačke i ugostiteljske ponude, dok je za isto toliko rasla ocjena kupališne ponude.

- Navedena kvaliteta svakako je i jedan od glavnih razloga za ostvarene rezultate. Kampovi u Istri su tako lanjske sezone ostvarili nešto više od 11 milijuna dolazaka i 1,5 milijuna noćenja, što je čak 52 posto svih noćenja u hrvatskim kampovima. To je bio rast od 23 posto u odnosu na prethodnu godinu i rast od 13 posto u odnosu na rekordnu 2019. U odnosu na 2019., noćenja u kampovima u Hrvatskoj porasla su za 11 posto. Od deset destinacija s najvećim brojem noćenja u kampovima, čak ih je sedam u Istri: prvi je Rovinj, slijedi Funtana, Tar-Vabriga, Vrsar, Medulin, na 7. mjestu je Umag a na 10. Brtonigla, ističe Palman.

kamp pomerILustracija (Arhiva)

Hrvatska 1997. bez ijednog Superplatza, kampa visoke kvalitete, a danas ih je 21

Jerko Sladoljev, pionir istarskog turizma i specijalist za kamping, kaže da je prije 25 godina Hrvatska bila među cjenovno najprihvatljivijim kamping destinacijama u Europi. Švicarska je i tada bila najskuplja, a druga je bila Italija čije smo mjesto danas mi preuzeli. Zanimljivo, tih je godina i Njemačka bila puno skuplja od nas, dok je danas cjenovno najpristupačnija. Jedino što se u tih 25 godina promijenilo su investicije. Naime, 1997. godine Hrvatska nije imala niti jedan Superplatz, kamp visoke kvalitete, a danas ih ima 21. Prvi je oznaku Superplatz dobio kamping Zaton tek 2007. godine.

- Sudeći prema evaluacijama cijena ADAC-ovog vodiča za 2023. godinu, najkvalitetnije ne mora uvijek biti i najskuplje. Na primjer, kampovi iste kvalitete, ocijenjeni najvećom ocjenom prema istim standardima, vrijede u Njemačkoj 40 posto manje, nego u Španjolskoj ili u Hrvatskoj. Dok su druge destinacije za ovaj tip kampova skoro ujednačene (Hrvatska, Italija i Francuska), dobiva se vrlo jasan dojam da je vrijednost proizvoda za novac najizrazitija u Njemačkoj. Često nam je teško razumjeti zašto su njemački kampisti tako zahtjevni i "razmaženi", no činjenica je da gosti imaju svoj sustav mjerila koji ide nedvojbeno njemu u prilog. Zato je razumljivo da sve veći broj kampista iz Njemačke ostaje kod kuće, komentira Sladoljev.

Europski kampovi s nižim sanitarnim standardima čine tu razliku između Njemačke i ostalih zemalja još većom. U usporedbi s Italijom, Njemačka je 50 posto atraktivnija za iste proizvode, u odnosu na Španjolsku 37 posto, u odnosu na Francusku 28 posto, a cjenovno je najbliža Austriji, od koje je samo dva posto jeftinija. Kod viših sanitarnih standarda ista je cjenovna razina Njemačke i Austrije, Grčka je jeftinija, a Hrvatska i Italija su čak do 50 posto skuplje od Njemačke.

- Možemo, dakle, konstatirati da smo za njemačko govorno područje, koje čini dvije trećine ukupne potražnje, samo što se tiče cjenovne politike, manje prihvatljiva destinacija. Ali, ako je suditi po potražnji s obzirom na kvalitetu, još uvijek smo konkurentni kao kamping destinacija, u žiži interesa, budući da je bez obzira na cijenu, potražnja za visokom kvalitetom konstantna, kaže Sladoljev.

NOVITETI ZA SEZONU 2023.

Istarske kompanije nastavljaju s investicijama

Ulaganja u kamping sektor u Istri nastavljaju se i ove godine, potvrđuje nam Adriano Palman, direktor Kamping udruženja Hrvatske. Plava Laguna u Camping Parku u Umagu renovirala je dio plaže Canova Bay te postavila 30 novih modernih premium mobilnih kućica u blizini bazenskog kompleksa Canova, dok su u Campingu Bijela uvala uredili novo dječje igralište i natkriven prostor za roštilj. Kamp Mon Perin može se pohvaliti novim bazenskim kompleksom, glampingom s privatnim jacuzzijem, novim naseljem Prestige camping villa i punionicom za električne automobile, uključujući Teslu.

- Manji obiteljski kampovi svoje napore ulažu u još prestižniji i luksuzniji vid kampiranja pa tako Santa Marina Boutique Camping broji deset novih mobilnih kućica Luxury Marine s privatnim bazenom i hidromasažnom kadom, a kamp Polidor novi wellness, obiteljske mobilne kućice sa saunom, Glamping Room Zonu sa zajedničkom saunom te punionicu za električne automobile. Pregršt noviteta za sezonu 2023. donosi Valamarov Istra Premium Camping Resort: novi ekskluzivni Sunset Garden Premium Village s 18 novih premium vila s privatnim bazenom i uključenim polupansionom, nove Orlandin Premium camping homeove, Tuna Bay Restaurant s lokalnim i specijalitetima od tune, dodatno uređenje i proširenje konobe Bokoon, novi sadržaji Histri Island parka, novi Maro sadržaji, obogaćena ponuda Balance Mediterranean Spa wellnessa te uređenje Valfresco marketa na Piazzi, navodi Palman te nastavlja.

Maistrini kampovi u Rovinju i Vrsaru također dobivaju nove sadržaje. Kamp Amarin dobiva gotovo potpuno novo ruho: 297 novouređenih parcela sa strujom, vodom i djelomično odvodom, 20 novih glamping šatora, nove zajedničke grill jedinice, novo dječje igralište te pet novih sanitarnih čvorova. Valkanela Camping uvodi novi MaiEats Restaurants & Bars koncept koji uključuje objekte Basilico Pizza Pasta, Lovor Real Grill, Kapula Burger Bar te mobilne kućice sa zajedničkim bazenom, uz četiri renovirana sanitarna čvora. Veštar Camping bilježi kompletnu rekonstrukciju restorana Basilico Pizza Pasta i obnovu dva sanitarna čvora. U Polari Campingu renoviraju se dva sanitarna čvora i restoran Trattoria Feral s lounge zonom i dječjim igralištem. Porto Sole uz sanitarni čvor dobiva wellness family kupaonice za iznajmljivanje (hidromasaža, sauna, masaža). Koversada Naturist Park ima novi beach bar Lim i obnovljene sanitarne čvorove.

- Jug Istre rezerviran je za kampove grupacije Arena Hospitality Group koji nastavljaju novi set investicija u kampu Arena Grand Kažela Campsite - nove luksuzne parcele i De Luxe Camping Ville s privatnim bazenom, čemu je prethodila lanjska kompletna renovacija restorana Bonaca i sport & beach bara Mediterraneo, renovacija sanitarnih čvorova, fitness na otvorenom, dječja igrališta i trgovina kamping opremom. Važno je istaknuti i da je kamp otvoren tijekom cijele godine. Arena One 99 Glamping gostima stavlja na raspolaganje besplatne bicikle na korištenje, eko vrt za djecu i Pizzeriju, nabraja Adriano Palman.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter