a prošla su dva mjeseca

Tko je kriv za onečišćenje obale kod Ližnjana? Još nema službene potvrde, no uzorci otkrivaju o kome bi mogla biti riječ

| Autor: Bojan ŽIŽOVIĆ
Onečišćena obala kod Ližnjana (snimio Milivoj MIJOŠEK)

Onečišćena obala kod Ližnjana (snimio Milivoj MIJOŠEK)


Ni gotovo dva mjeseca nakon što je ližnjansku obalu zapljusnula velika količina loživog ulja još uvijek nije službeno potvrđen krivac za taj incident. Derivat nafte je zagadio više od pet kilometara obale, od uvale Kuje u Ližnjanu sve do šišanskog priobalja, na pojedinim dijelovima doslovno zavivši u crno stijene i šljunčane plaže. Početni entuzijazam u čišćenju obale nije nestao, djelatnici komunalnih službi, kažu nam Ližnjanci koje smo zatekli u lučici, i dalje gotovo svakodnevno, kad vremenske prilike to dopuštaju, uklanjanu mrlje s obale. Jučer zbog kiše nije bilo nikoga. Ali ljudi su zapravo cijelo vrijeme prisutni i trude se, koliko god je to moguće, da obala izgleda kao prije onečišćenja. No to, rekli bismo prema viđenom, nije nimalo lako i pitanje je do koje mjere će sve skupa moći uopće izgledati kao prije.

Latentna opasnost

Još uvijek su na stijenama u uvali Kuje vidljive mrlje, no lučka kapetanica Dolores Brenko - Škerjanc, koja je na čelu Županijskog operativnog centra, koordinatora akcije čišćenja, kaže nam da su to uglavnom neke stare fleke, nastale davno prije ovog velikog onečišćenja. "Čišćenje u uvali Kuje je manje-više gotovo. Danas je ružno vrijeme pa nismo na terenu, ali svakodnevno se dogovaramo o daljnjim akcijama. Sad smo krenuli prema Šišanu. Ono što se moglo, to smo maksimalno očistili", kaže Brenko - Škerjanc.

U uvali Kuje, međutim, na kamenim blokovima velikog mola ima puno crnih mrlja koje su, prema svemu sudeći, posljedica posljednje, kako ju je župan Boris Miletić nazvao, katastrofe. U lučici su u moru i dalje postavljene brane, što znači da opasnost nije prošla i da bi na površinu moglo isplivati još loživog ulja koje se zavuklo ispod oblutaka i stijena u moru. Na obali, pak, nitko nije uklonio kante u kojima su odbačene krpe, gumene rukavice i ostali jednokratni materijal kojim su čistili stijene.

Ližnjan(snimio Milivoj MIJOŠEK)

Već danima pokušavamo doći do načelnika Ližnjana Marka Ravnića, ali on ne odgovara na naše pozive i poruke, pa nije poznato jesu li čelni ljudi Općine zadovoljni onime što je dosad učinjeno. Prije 20-ak dana Ravnić je za Glas Istre rekao: "Ne mogu vam opisati koliko je to teško očistiti. Brišemo te mrlje, ali iza toga stijene i dalje ostaju crne. Potrebno je jako puno strpljenja - kopanja rukama, struganja sa špatulama. Stručnjaci kažu da će to s vremenom biti bolje, ali sada ne izgleda tako. Trebat će jako puno vremena i ljudi."

Brenko - Škerjanc jučer nam je rekla da nema nikakvih saznanja dokle je došlo državno odvjetništvo s izvidima te kada bi mogla biti pokrenuta istraga. Jedino što je do sada poznato po pitanju krivca jest da su uzorci, koje je na analizu poslao Županijski operativni centar, istovjetni onima uzetim u Kostreni, čiju je obalu četiri dana prije katastrofe u Ližnjanu također onečistilo loživo ulje.

Komercijalno gorivo

Krivac za to onečišćenje je Termoelektrana Rijeka iz čijeg je postrojenja, prema tvrdnjama HEP-a, isteklo svega 700 litara loživog ulja, što se čini premalom količinom da bi u takvom opsegu zagadilo priobalje i na krajnjem jugu Istre. Naravno, pitanje je je li iz termoelektrane istekla doista navedena količina naftnog derivata ili se radilo o puno većoj brojci. Na odgovore o krivcu i načinu na koji je loživo ulje dospjelo do ližnjanske obale morat ćemo ipak pričekati državno odvjetništvo koje se dosad nije oglasilo.

Ližnjan(snimio Milivoj MIJOŠEK)

Iz HEP-a su, reagiravši na članak u našim novinama, istaknuli da svako paušalno donošenje zaključaka o krivcu onečišćenja obale u Šišanu i Ližnjanu šteti i HEP-u i lokalnoj zajednici "…Ukoliko se definitivno potvrdi da je naša elektrana izvor onečišćenja, spremni smo u kontaktu s Općinom Ližnjan i u suradnji s ovlaštenim institucijama sudjelovati u sanaciji onečišćenja i podmiriti sve potrebne troškove, a s ciljem dovođenja obale u prvobitno stanje. Bitno je napomenuti da je loživo ulje - srednje koje se nalazi u TE Rijeka i čiji je sastav propisan Uredbom o kvaliteti tekućih naftnih goriva, komercijalni tip goriva svima dostupan na tržištu i koje se između ostalog transportira cisternama i brodovima - tankerima", pojasnili su.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter