rast cijena nije ni njih zaobišao

Učenicima prijevoz na izlete postaje sve skuplji: Evo zašto je to tako

| Autor: Glas Istre
(Snimio Luka Jeličić)

(Snimio Luka Jeličić)


Svakodnevno svjedočimo općem porastu cijena, a na to nisu ostale imuni ni turističke agencije i prijevoznici, piše Dnevnik.hr.

Kad je riječ o odabiru agencije ili prijevoznika za izlete ili kraće relacije, škole obično biraju između nekoliko ponuda te se odlučuju za onu koja zadovoljava najviše kriterija, među kojima je naravno i što povoljnija cijena. A za objašnjenje o formiranju cijena prijevoza zatražili su Tomislava Faina, predsjednika Udruge hrvatskih putničkih agencija.

"Roditelji moraju biti svjesni da, unatoč tome što je riječ o kratkoj relaciji, koja može iznositi i tek pokoji kilometar, prijevoznici ili agencije autobus za tu namjenu rezerviraju za cijeli dan i u pravilu se oni više ne mogu koristiti za neki drugi aranžman toga dana. Isto tako, vozač mora dobiti dnevnicu za odrađeni posao. I stoga, kad znate da taj autobus stoji oko 150 tisuća eura, valjda onda cijena njegova najma vrijedi oko 450 do 500 eura, koliko prijevoznici naplaćuju. Inače, spomenutu cijenu jednog klasičnog 'auto dana' prijevoznici formiraju u kalkulaciji računajući da će u osmosatnom radnom danu autobus prijeći do 250 kilometara", započeo je Fain te nastavio:

"Bitna je stavka i trošak goriva, koji ne uključuje samo prijevoz od točke A do točke B. Morate uzeti u obzir da je većina autobusa garažirana izvan Zagreba pa se oni moraju probijati do škola kroz gužve kad dolaze po učenike i vraćaju se nakon odrađenog posla. Ljeti se pali klima, a zimi grijanje. Složit ćete se da sve to utječe na potrošnju goriva, a autobusi u sat vremena vožnje potroše i do 50 litara. Isto tako, nakon što dovezu djecu na odredište, vozači nerijetko moraju odvesti autobuse na neka prikladna parkirališta, koja znaju biti udaljena i nekoliko kilometara ili pak moraju plaćati nekoliko sati parkinga."

"Dakle, s obzirom na sve navedeno, prijevoznici ne mogu naplatiti, primjerice, samo tri kilometra, koliko će autobus prijeći vozeći učenike iz škole na neku projekciju u kino. To bi im jednostavno bilo neisplativo. Kad bi, teoretski, u jednom danu prijevoznik mogao odraditi više takvih kratkih vožnji, onda bi i cijena aranžmana bila niža, no u praksi je to drukčije. Roditelji griješe kad gledaju samu cijenu koju učenici pojedinačno plaćaju, a ne uzimaju u obzir sve navedene stavke", naglasio je Fain.

Predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija objasnio nam je i zbog čega je došlo do povećanja cijena turističkih aranžmana.

"U cijenu aranžmana ulazi prije svega cijena autobusa. Ona se računa po kilometru, pa ako primjerice putovanje traje nekoliko dana tijekom kojih će se prijeći 1000 kilometara, cijena će iznositi oko 1875 eura, odnosno 1,875 eura po kilometru. Cijena je donedavno bila znatno niža, odnosno u vrijeme prije epidemije koronavirusa iznosila je oko 1,25 eura. Nakon toga počela su veća poskupljenja", kaže Fain i dodaje:

"Prije svega, porasla je cijena goriva i cestarina, zatim su porasle i plaće vozača, porasle su nabavne cijene vozila, servisa, guma, rezervnih dijelova i svega što je potrebno za održavanje autobusa. Dovoljno je usporediti koliko je građana automobil i održavanje stajalo u 2019. godini, a koliko to iznosi sada. Ti troškovi, kad je riječ o autobusima, iznose tri ili četiri puta više."

"Jedan je od faktora i cijena vodiča, koja je također porasla. Dakle, za poslove za koje su prije bili plaćeni 100 eura po danu sada treba izdvojiti do 140 eura. Na cijene aranžmana utječu i cijene osiguranja, koje su također više. Skočile su i cijene hotela do 30 posto, na što je utjecala skuplja radna snaga, energenti, nabava i potražnja. Više su i cijene ulaznica za parkove prirode ili institucije te cijene usluge u ugostiteljskim objektima. Kad sve te faktore uzmete u obzir, naravno da su skočile i cijene turističkih aranžmana odnosno putovanja."

Riječ je o poskupljenju od 30 do 40 posto za putovanja unutar Hrvatske, a ako je riječ o putu u inozemstvo, onda je poskupljenje i veće, naglašava Fain.

"Ukupno gledajući, kad je riječ o školskim ekskurzijama, još nemamo potpune podatke za prošlu godinu, no agencije nisu financijski profitirale kad je riječ o dobiti jer su i troškovi porasli, pa smo ostali na istoj razini. Isto je i s prijevoznicima", zaključuje predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter