Ilustracija (Pixabay)
Evidencija aktivnosti obrade predstavlja važan dokument i jedan od elemenata s kojim tvrtka dokazuje usklađenost svog poslovanja. Pored svoje regulatorne važnosti, Evidencija aktivnosti obrade može pomoći svakoj tvrtki u njenom poslovanju i van njenih obveza prema Općoj uredbi.
GDPR člankom 30. uređuje Evidenciju aktivnosti obrade osobnih podataka navodeći pri tome da svaki voditelj, izvršitelj i njihov predstavnik, ako je primjenjivo, vodi evidenciju aktivnosti obrade za koju je odgovoran, koje podatke takva evidencija najmanje mora sadržavati te da su je dužni dati na uvid nadzornom tijelu.
Opća Uredba u istom članku navodi da Evidencija nije obvezna za organizacije s manje od 250 zaposlenih, dodaje i iznimke od tog pravila koja će i takve subjekte s učiniti obveznim u vođenju Evidencije, a to su:
Također, prema takvim Smjernicama WP29 proizlazi da je poslovni subjekti taj koji mora moći dokazati da je opravdano zašto predmetnu evidenciju nije u obvezi voditi, što predstavlja nimalo lagan zadatak dokazati nepostojanje takve potrebe.
Zaključno mišljenje govori da je vođenje evidencije aktivnosti obrade osobnih podataka neovisno o veličini poslovnog subjekta je preporuka za svaki poslovni subjekt.
Jednom kada se uspostavi evidencija aktivnosti obrade, njen sadržaj treba održavati shodno stvarnom stanju. To znači da se svaka nova aktivnost ili promjena postojeće treba ažurirati u Evidenciji aktivnosti obrade. Najjednostavniji način za to je postavljanje internog procesa da se službeniku za zaštitu podataka notificiraju takve promjene, kako bi ih mogao pravovremeno ažurirati. Pored toga, preporuka je da službenik za zaštitu podataka periodički revidira Evidenciju aktivnosti obrade na razini cijele tvrtke.
Na službenim stranicama Agencije za zaštitu osobnih podataka (AZOP) postoje gotovi i dostupni predlošci Evidencije aktivnosti obrade za voditelje i izvršitelje obrade koje tvrtke dodatno mogu prilagoditi svojim potrebama. Ispunjavanjem takvih obrazaca će se ispuniti regulatorna obveza. Pored ispunjavanja regulatorne obveze, Evidencija aktivnosti obrade daje pregled svih aktivnosti u tvrtki i osobne podatke koje koristi.
U osnovi poslovanja se nalaze poslovni procesi i podaci. No, tvrtke u različitoj mjeri daju značaj procesnom upravljanju. Čak i kad tvrtke formiraju cjeline za upravljanje procesima, praćenje niza operativnih aktivnosti i dinamike njihovih promjena može predstavljati napor. Ako u tvrtki postoje iste ili slične operativne aktivnosti, što nužno predstavlja i aktivnosti obrade, evidencija će ih detektirati. Samim time, tvrtka će izbjeći dupliciranje jedne ili više aktivnosti, a ponegdje i čitavih procesa što omogućuje uštede ili konsolidaciju resursa.
Evidencija aktivnosti obrade je neizostavni dio postizanja potrebne usklađenosti tvrtke prema GDPR, no ona sama nije dokaz da je poslovanje usklađeno s GDPR-om.
Tko je Centar Feralis?
Hrvatski centar za zaštitu podataka Feralis je organizacija koja je aktivna u području zaštite prava i sloboda građana (ispitanika) s obzirom na zaštitu njihovih osobnih podataka te pomaže poslovnim subjektima u organizaciji poslovanja u skladu s Općom uredbom.
Kao predstavnik Hrvatske u Europskoj federaciji službenika za zaštitu podataka (EFDPO) pored ostalih aktivnosti, član je nekoliko odbora za zaštitu osobnih podataka od kojih izdvajamo Artificial Intelligence (AI), zdravstveni sektor i Članak 39. Opće uredbe za sprječavanje restrikcija nacionalnih zakonodavstva u pitanju pravnog savjetovanja službenika za zaštitu podatka u svezi zaštite osobnih podataka.