POSTIŽE LI HRVATSKI TURIZAM SVOJ CILJ?

NEVEN IVANDIĆ, SPECIJALIST ZA TURISTIČKI SEKTOR: "Dobra vijest je da bi i s manje noćenja mogli ostvariti veću zaradu"

| Autor: Dubravko GRAKALIĆ
Dejan ŠTIFANIĆ

Dejan ŠTIFANIĆ


Dobro je da je rast od 5,4 posto zabilježen u uvjetima kada je broj noćenja inozemnih turista u prvom kvartalu smanjen za 2,6 posto. To je dobra vijest – imamo rast potrošnje turista koji su nas posjetili u vrijeme kada fizička potražnja pada. To upućuje na dvije moguće stvari – rast kvalitete i povećanje cijena. O rastu cijena teško je govoriti u ovom trenutku, ali porast kvalitete je ono što želimo za budućnost, kaže Ivandić

Ako se po jutru dan poznaje, tada su podaci Hrvatske narodne banke o porastu turističke zarade od inozemnih gostiju za 5,4 posto u prvom tromjesečju ove godine prijelomna vijest. S tom se tvrdnjom, uz ministra turizma Garija Cappellija, slaže i ekonomist dr. Neven Ivandić iz Instituta za turizam. Ivandić, specijalist za analizu trendova i prognoziranje kretanja u turističkom sektoru, komentirajući informaciju HNB-a kaže: "To je sigurno dobra vijest, ali prvo tromjesečje sudjeluje u ukupnim prihodima od međunarodnog turizma s manje od pet posto. Prerano je za zaključivanje o cijeloj sezoni na temelju samo tih prvi rezultata".

Podaci

Prema podacima HNB-a, tijekom siječnja, veljače i ožujka 2019. godine prihodi u turizmu od stranih gostiju iznosili su 475 milijuna eura, što u odnosu na isto razdoblje 2018. godine (450 milijuna eura), predstavlja rast od 5,4 posto, odnosno 25 milijuna eura. Tim je povodom ministar turizma Gari Cappelli naglasio kako

"Vlada stavlja veliki naglasak na rast i razvoj kvalitete hrvatskog turizma, a značajni iskoraci najvidljiviji su kroz kontinuiran rast prihoda koji se ostvaruju u turizmu. U mandatu ove Vlade ostvareni prihodi koji se odnose na prvo tromjesečje narasli su za 23 posto. Dokaz je to i kako naša politika osnaživanja predsezone daje pozitivne rezultate ne samo u vidu turističkog prometa koji se u istom razdoblju povećao za 36 posto, već i turističke potrošnje koja je preduvjet za jačanje konkurentnosti i poticanje cjelokupnog gospodarstva naše zemlje".

Ekonomist dr. Neven Ivandić potvrđuje kako se radi o dobroj vijesti.

"U svemu tome dobro je da je rast od 5,4 posto zabilježen u uvjetima kada je broj noćenja inozemnih turista u prvom kvartalu smanjen za 2,6 posto. To je dobra vijest – imamo rast potrošnje turista koji su nas posjetili u vrijeme kada fizička potražnja pada. To upućuje na dvije moguće stvari – rast kvalitete i povećanje cijena. O rastu cijena teško je govoriti u ovom trenutku, ali porast kvalitete je ono što želimo za budućnost".

Prošle 2018. godine prihodi od stranih turista iznosili su 10,1 milijardu eura, što u odnosu na 2017. godinu predstavlja rast od 6,4 posto, odnosno prihodovano je 603,6 milijuna eura više, dok se prihodi od stranih i domaćih turista procjenjuju na 12 milijardi eura.

Ivandić se slaže s tvrdnjom kako je rast prihoda mnogo važniji pokazatelj turističkog uspjeha od broja noćenja.

"Puno je važnije vidjeti monetarne pokazatelje turističke aktivnosti od fizičkih, odnosno broja noćenja. Mislim da Hrvatska mora dugoročno mjeriti uspjeh turizma na taj način, iako je fizički broj posjetitelja svakako lakše pratiti. Uspjeh turizma mora biti iskazan učincima na turističku potrošnju, ali i učincima na generiranje BDP-a. To su pravi pokazatelji. Rast samo na račun fizičkog prometa koji je dobrim dijelom generiran povećanjem kapaciteta dugoročno nije dobar rast. Sigurno je dobro da rastemo, ali Hrvatska želi prije svega rasti na temelju rasta kvalitete i dugoročnom povećanju konkurentnosti", kaže Ivandić.

Stručnjak iz Instituta za turizam ukazuje na još jedan važan pokazatelj.

"Bitno je da hoteli u prva tri mjeseca imaju manje prihode od tri i po posto, a oni generiraju polovicu svih noćenja odnosno fizičke potražnje. Moguće je da je to rezultiralo narušavanjem cjenovne pozicije – da smo skuplji – ali i stvarnim rastom kvalitete koja je pronašla svoje goste. Isto tako, u prva tri mjeseca, kad gledamo noćenja, ona su u najvećoj mjeri rasla u privatnom smještaju. Obiteljski privatni smještaj uspijeva generirati pozitivan rast i kad se gleda kroz prvih šest mjeseci onda su to stvarno dobre vijesti. Rast ide kroz povećanje kvalitete i aktiviranjem smještajnih visokosezonskih kapaciteta".

"Dugoročni interes je da uspijevamo aktivirati kapacitete koji su do pred nekoliko godina bili usmjereni na kratkotrajno sezonsko poslovanje. To znači da je njihova kvaliteta bitno povećana, naglašava Ivandić, govoreći o obiteljskom smještaju.

Analiza HNB-a

Analiza narodne banke može se očitati i kako porast potrošnje izvan hotela i privatnog smještaja.

"To što mjeri HNB nije pokazatelj samo smještaja u komercijalnim kapacitetima, nego i drugim kapacitetima poput nautike, te jednodnevnih posjeta, cestovnog prometa kroz Hrvatsku i slično, što generira prihode. Još nemamo sve podatke koji pokazuju što je generiralo rast, ali možemo zaključivati da je opravdano zaključivati o povećanju kvalitete što je najbolja vijest koju smo dugo čekali", objašnjava dr. Neven Ivandić, koji se osvrnuo i na komentare kako su cijene prevelike u odnosu na konkurenciju.

"Svi pričaju o Turskoj, Grčkoj i njihovim cijenama. Rekao bi ovako – nisam primijetio da su hoteli na Azurnoj obali zabrinuti zbog toga što su skuplji od Turske ili Grčke. Pitanje je kome prodajete i što prodajete. Ako prodajete na istim tržištima i jednako nedefiniranu ponudu kao Grčka i Turska, onda imamo problem. Ako se distanciramo od toga, onda će kvaliteta destinacije i bogatstvo ponude biti važniji faktor od cijene", napominje Ivandić.

"Da su podaci iz prvog kvartala jednaki onima za treći kvartal, da imamo rast prihoda od pet posto od međunarodnih gostiju, tada bi se potvrdilo da imamo manje turista, ali da oni više troše. To je najbolja vijest koja bi se mogla dogoditi hrvatskom turizmu", zaključuje dr. Neven Ivandić iz Instituta za turizam. Ali, za nju moramo pričekati kraj godine i konačne podatke o turističkoj sezoni koja je u punom jeku.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter