(Arhiva Glasa Istre)
U organizaciji pulskog ogranka Hrvatskog društva glazbenih umjetnika u utorak u 20 sati u dvorani "Pietro Ciscutti" Istarskog narodnog kazališta - Gradskog kazališta Pula održat će se autorska večer Elde Krajcar Percan pod nazivom "Tragovi".
Elda Krajcar Percan akademska je glazbenica: pijanistica, sveučilišna profesorica, glazbena pedagoginja i skladateljica. Studij klavira i glazbene teorije, kao i poslijediplomski studij Klavira, završila je na Muzičkoj akademiji Zagreb. Klavir je diplomirala u klasi Elle Kovačić – Murai, a Glazbenu teoriju kod Anđelka Klobučara. Za svoj rad, uz ostale nagrade, nagrađena je plaketom Hrvatskog društva glazbenih umjetnika (2006.), priznanjem Sveučilišta Jurja Dobrile (2016.) i nagradom Istriana u kategoriji glazba za 2021. godinu.
- Teško je razdvojiti ova tri segmenta mog dugogodišnjeg rada, mislim da se isprepliću i nadopunjuju pijanizam, glazbena pedagogija i skladateljski rad. Mislim da je ipak sviranje početak… Započela sam kao desetgodišnjakinja svirati harmoniku kod mlade Nade Dobranović koja me uvela u čarobni glazbeni svijet, a kasnije Stanko Mihovilić u OKUD-u Istra. Kao harmonikašica postigla sam značajne međunarodne uspjehe - druga na Europskom natjecanju u Ancyju, a treća na Svjetskom natjecanju u Parizu 1977. godine.
Srednja glazbena škola donijela je nova glazbena znanja: maturirala sam harmoniku, klavir i glazbenu teoriju. Nakon toga, Muzička akademija u Zagrebu i diploma iz klavira i glazbene teorije. Poslijediplomski studij iz klavira zaključen je solističkim koncertom u Hrvatskom glazbenom zavodu u Zagrebu 1984. Na ovom autorskom koncertu predstavit ću se kao skladateljica s obzirom da sam na Akademiji studirala kod uvaženog skladatelja Mile Cipre. U skladateljskom radu do izražaja dolazi inventivnost, kreativnost i naravno zanatske tehnike komponiranja. Posebno se veselim što se prvi put na cjelovečernjem koncertu predstavljam kao skladateljica a bit će izvedene kompozicije koje sam pisala u svom četrdesetgodišnjem djelovanju nakon diplomiranja glazbene teorije 1982. godine. Najveći poticaj za komponiranjem dobila sam kad je moja kompozicija »Dvije meditacije o Istri« bila nagrađena na međunarodnom susretu harmonikaša 1983. koji se tradicionalno odražava u Puli te je bila zadanom kompozicijom u B kategoriji. Izvodila su je djeca (njih više od devedeset) iz cijele tadašnje Jugoslavije. Ta se kompozicija često izvodi na harmonici ili klaviru.
- Inspiracija za skladanjem je dio mog promišljanja, životnih događanja, propitivanja, refleksija, kao i narudžbi mojih učenika i kolega koji su na različitim republičkim i državnim natjecanjima trebali izvoditi kompoziciju hrvatskog skladatelja. Inspiracija dođe često i na dobar tekst, primjerice dojmila me se pjesma »Čovik na tin svitu« Daniela Načinovića koju sam uglazbila.
- Često koristim naš zavičajni izričaj, upravo je kompozicija »Dvije meditacije o Istri« pisana na osnovi tzv. istarske ljestvice, međutim sklona sam pisati i slobodnijim klasičnim stilom s većom pažnjom na glazbeni sadržaj, a manje na oblikovnu strukturu. Sretna sam i počašćena što su neke moje kompozicije prilagođene za različite instrumente ili orkestre: Denis Modrušan je »Passacagliu« prilagodio za harmonikaški orkestar, a na koncertu izvest će je gudački kvartet Istarskog komornog orkestra za čiju je izvedbu zaslužan Petar Matošević. Gosti na koncertu 5. studenog bit će Tvrtko Sarić i Ivana Rukavina, Sarić je »Tri solo pjesme« na stihove Dobriše Cesarića prilagodio za gitaru (u originalu pisano za klavir i glas). Ta se kompozicija našla na CD-u »U samoći« koji je objavljen prošle, 2023. godine u izdanju Croatia Recordsa.
- Prvenstveno sam pijanistica, zato ću i svirati na koncertu 5. studenog, bez toga koncert ne bi bio potpun. Svirat ću sa studenticama solo pjevanja naše Muzičke akademije koje studiraju u klasi prof. Lidije Horvat - Dunjko, s Milom Soldatić D’Ostuni, s gudačkim kvartetom Istarskog komornog orkestra i s Vedranom Vojnićem. Veseli me muziciranje i zajednički rad.
- Prije svega se želim zahvaliti Sandru Vešligaju, koordinatoru Istarskog ogranka Hrvatskog društva glazbenih umjetnika koji je zaslužan za realizaciju koncerta i koji je izvršni producent. Početak ovog projekta započeo je prije godinu dana, izvođači su se rado odazvali i prihvatili rad na odabranim kompozicijama. Zahvalna sam dekanici Muzičke akademije Lauri Mjeda Čuperjani, ravnateljici Glazbene škole Ivana Matetića Ronjgova Romani Vuksan Zuban i ravnateljici Umjetničke škole Matka Brajše- Rašana iz Labina Meliti Lasek Satterwhite što su podržale koncert i omogućile da sudjeluju učenici i studenti na koncertu. Treba istaknuti da su koncert podržali Grad Pula, njegova Turistička zajednica i Istarska županija. Koncert počinje kompozicijom »U krilu Božje majčice« koju će izvesti dječji zbor Glazbene škole Ivana Matetića- Ronjgova s dirigenticom Suzanom Goldin, u klavirskoj pratnji Snježane Demarin, slijede tri kratke kompozicije iz klavirske početnice i u nastavku »Moja priča« za klavir. Ženska klapa Teranke izvest će »Ave Mariju«, a »Miserere nobis« izvest će Anamarija Lovrečić na harmonici.
Slijede »Dvije meditacije o Istri« za solo klavir, a nakon toga će poznati gitarist Viktor Vidović izvesti »Spod Raklja«, kompoziciju koja se nalazi na CD-u »Krasna zemlja« iz 2008. u izdanju Aquarius Recordsa. Posebno želim najaviti moju nekadašnju učenicu Danijelu Horvat koja će izvesti »Tri Jelina sna«, a kompoziciju sam napisala za njezin diplomski koncert 2004. U »Kontrastima MD« priključit će joj se Massimiliana Brajković. Bit će to emotivni zajednički nastup nakon 26 godina kad su tu kompoziciju izvele u Zadru i osvojile prvu nagradu. Slijede tri solo pjesme na stihove Dobriše Cesarića koje će izvesti Ivana Rukavina (alt) i gitarist Tvrtko Sarić. Zahvalna sam Sariću što je originalnu klavirsku pratnju prilagodio za gitaru. Naš poznati pjesnik i kantautor Daniel Načinović napisao je pjesmu »Čovik na tin svitu« koja me se posebno dojmila zbog svoje životne poruke. Napisana je za dva soprana i klavir, a praizvedena je 2021. u INK-u. Slijedi »Molitva Jurja Dobrile (Oče budi volja tvoja)« koju sam napisala za sopran i klavir, u povodu 200-te obljetnice rođenja biskupa čije ime ponosno nosi naše pulsko sveučilište. Često izvođenu »Passacagliu« za gudački kvartet prilagodio je Petar Matošević. Za kraj koncerta »Brillons« - Vedran Vojnić na vibrafonu i ja za klavirom.
- U svojoj dugogodišnjoj glazbenoj karijeri koja traje više od 40 godina, ostvarila sam više od 200 koncerata i nastupa u Hrvatskoj i inozemstvu. Posebno želim istaknuti svoj koncert »Klavirska glazba istarskih skladatelja« koji sam održala u Zagrebu u Hrvatskom glazbenom zavodu 2004. Bilo je vrlo emotivno prikazati naš istarski izričaj u hramu kulture u Zagrebu. Koncert je ponovljen u Ljubljani i Novom Sadu. Ponosna sam što sam pokrenula Istarski ogranak Hrvatskog društva glazbenih umjetnika davne 2003. i mislim da značajno pridonosimo kulturi Grada Pule, Istre i Hrvatske.
Dugogodišnji pedagoški rad veže me uz Glazbenu školu Ivana Matetića Ronjgova gdje sam radila 17 godina, a od 1996. radim na Muzičkoj akademiji. Kao što sam rekla, sva područja glazbenog djelovanja se isprepliću, puno sam naučila od učenika i studenata i uvijek sam nastojala zainteresirati ih jer s glazbom mogu napredovati u emocionalnom, misaonom, psihološkom i svakom drugom segmentu svoga bića.
Ostaje još skladateljski rad koji je uvijek bio nekako usput. Upravo zbog toga mi je drago da ću se na koncertu predstaviti kao skladateljica. Moje su kompozicije izvođene u Hrvatskoj, Srbiji, Italiji, Austriji i Njemačkoj. Snimljene su na nosače zvuka »U samoći« 2023., »Krasna zemlja« 2008. i »Zvuci Istre« 2013.
Ovim značajnim koncertom želja mi je na neki način, zaključiti svoju karijeru. Nadam se da ću još biti aktivna ali sigurno, veći dio mog glazbenog djelovanja je iza mene. Zahvaljujem se svima s kojima sam surađivala: učenicima, njihovim roditeljima, svojim maturantima iz 1986., studentima, kolegama, a najviše svojoj obitelji koja je uvijek bila uz mene.