Danijel Pek, umjetnički ravnatelj PFF-a (Snimio: Mateo Levak)
Mjesec dana je do otvaranja najznačajnije filmske manifestacije u Hrvatskoj, Pulskog filmskog festivala koji će se održati od 11. do 18. srpnja.
Bit će to već 71. izdanje, drugo u kojem je umjetnički ravnatelj Danijel Pek koji je nedavno sa suradnicima u Puli Zagrebu predstavio program festivala, a u međuvremenu se kao producent ovjenčao Zlatnom palmom na festivalu u Cannesu za film "Čovjek koji nije mogao šutjeti" u režiji Nebojše Slijepčevića. Taj film će također biti prikazan na 71. PFF-u uz još brojna ostvarenja koja pokazuju da produkcija hrvatskog filma i dalje raste odnosno ne stagnira nakon uzleta od prije nekoliko godina. Što publika može očekivati za mjesec dana u Puli i s kojim problemima se susretao kao umjetnički ravnatelj, ali i i kako je bilo osvojiti Zlatnu palmu, ispričao nam je Pek.
- Prijavio sam se za mjesto umjetničkog ravnatelja jer sam smatrao da je hrvatska kinematografija posljednjih desetak i više godina znatno kvalitetnija i propulzivnija nego što to izgleda prema vani i prema našoj javnosti. Kako je Pula jedno od mjesta na kojima se hrvatski film javno ocjenjuje, drago mi je da smo na festivalu već u prvoj godini uspjeli preokrenuti taj trend i čini mi se došli do pozitivnije slike o domaćem filmu i produkciji. Dokazuju to znatan rast broja gledatelja, visoke ocjene publike za hrvatski film te brojne svjetske i hrvatske premijere u Puli. Najvažnije iskustvo je potvrda da se ne treba bojati promjena. A jedna od najvažnijih je novi termin - festival otvaramo u četvrtak kako bi što bolje iskoristili dane vikenda i omogućili gledateljima da uživaju u filmovima tijekom cijelog dana i večeri, te u zabavnim programima nakon projekcija. Naša publika je uglavnom iz Pule i Istre i ovime prilagođavamo festival njihovim rasporedima, vjerujem da će to prepoznati i sudjelovati na festivalu.
- Upravo u vrijeme kad sam počeo raditi na programu 70. festivala pročitao sam izjavu jednog predsjednika uprave velike tvrtke u kojoj tvrdi kako je za posao najopasnija rečenica: tako smo to uvijek radili. Slažem se. Trebalo nam je - govorim u množini jer iza festivala stoji velik broj ljudi, djelatnika Javne ustanove PFF ali i filmskih i festivalskih profesionalaca - puno kreativnosti, odlučnosti, energije i vremena da stvari počnemo raditi na novi način, ali vjerujem da rezultati pokazuju kako se to sve isplatilo.
- Sretan sam i profesionalno i osobno. Publika je prihvatila program i uzvratili su nam s gotovo 50 posto većom posjetom projekcijama, filmaši su prepoznali da promjene radimo u korist hrvatskog filma i svega što rade, došli su u Pulu, podržali kolegice i kolege i zajedno smo slavili uspjehe. Upoznao sam sjajnu festivalsku ekipu i postigli smo veliki napredak zajedno.
- Slično kao i kad radite film, postoji trenutak u kojem vam se čini da se to nikad neće snimiti i da je sve izgubljeno. Ali ipak, ako imate dobru priču, kvalitetne i predane suradnike, sve se nekako posloži i uspijete, često čak i bolje nego ste se i nadali. Kad smo završili prošlogodišnju, jubilarnu 70. Pulu izgledalo je da ćemo teško sastaviti program, no na kraju imamo i veći broj filmova i niz novih programa, više gostiju i velik broj pulskih premijera.
Ukupno 6 premijera od 11 filmova, te 11 sjajnih manjinskih koprodukcija. To je bio teži dio sastavljanja programa - kako od velikog broja odličnih prijavljenih filmova odabrati samo 22.
(Foto: Press)
Nijedna tvrtka, organizacija pa niti država nije jednako uspješna kroz cijelo svoje postojanje, pogotovo u velikom rasponu kao što je 70 godina. Naravno da je festival pratio sudbinu svog filma - prvo jugoslavenskog pa hrvatskog - da je imao uspone i padove, uspješna i manje uspješna izdanja. Ali kada je bio dobar, to je nevjerojatan osjećaj. Sjećam se kad sam u Areni gledao svoj prvi film ili ovacija publike na "Dnevnik Diane Budisavljević", to je predivno filmsko iskustvo koje ne možete doživjeti na puno mjesta.
Pula ima dvije izuzetne prednosti u svjetskim razmjerima - jedna je naravno Arena, za mene najljepše kino na svijetu. Druga je pulska publika koja izuzetno voli, poštuje i razumije film.
Kao i do sada pripremili smo vrlo zanimljiv međunarodni program u sklopu kojeg ćemo prikazati više od 10 filmova u programima Popularna Pula i Greater Adria. Još ne mogu govoriti o naslovima ali objavit ćemo ih za koji dan i odmah krenuti s prodajom ulaznica.
- Zahvaljujući sjajnim, posvećenim i profesionalnim suradnicima i na jednom i drugom poslu.
- Stvarno sam ponosan na film, Nebojšu i cijelu ekipu koja stoji iza "Čovjeka koji nije mogao šutjeti". Drago mi je da smo Hrvatskoj donijeli tako veliki uspjeh i međunarodno priznanje, siguran sam da će to otvoriti mnoga vrata i skrenuti pozornost na naš rad ali i rad mnogih kolegica i kolega koji su budućnost hrvatske kinematografije.
- Tekst Borisa Dežulovića u kojem opisuje događaj na kojem je temeljen film čuvao sam nekoliko godina u arhivi, svako malo ga pročitao i tražio što napraviti s tom pričom. Nebojša Slijepčević je u to vrijeme radio "Srbenku", pozvao Katarinu i mene na testnu projekciju s koje smo izašli u suzama i odlučili mu predložiti da radimo film zajedno. Odmah je došao na ideju o čemu se ustvari radi u filmu i 5 godina kasnije smo ga završili.
- Sjetili su se i prije nas, uz Dežulovića bilo je još nekoliko tekstova, čak i nedavno kada je okončano jedno od suđenja počiniteljima. U rodnim Kaštelima Buzovu je postavljena spomen ploča, kao i u Beogradu na zgradi u kojoj je živio. Ima ljudi koji se sjećaju, nažalost nema ih toliko koji bi napravili isto što i Buzov.
Nebojša je u pripremi scenarija pročitao tisuće stranica sudskih spisa, ali ipak se ne radi o rekonstrukciji već filmskoj interpretaciji koja je inspirirana stvarnim događanjima.
- Imam veliku arhivu priča koje još želim ispričati.
- Želio bih da približimo film publici i publiku filmu, želio bih da festival stvarno bude proslava filmske umjetnosti i da u tih tjedan dana svi zajedno uživamo u jednoj od najmagičnijih stvari koju je čovjek izumio - filmu.