IZA KULISA SNIMANJA FILMA

Kako je talijanski oscarovac ugledao brod Galeb i u Rijeci odlučio stvoriti svoju filmsku viziju

| Autor: Sandy URAN
(Snimio Marko Gracin)

(Snimio Marko Gracin)


Žurili smo na jutarnju presicu u brodogradilište Dalmont u Kraljevicu, utemeljenog davne 1729. godine, te pri prolasku Žabicom krajičkom oka iz automobila snimili šušur koji se odvijao pri dotjerivanju filmskog seta za potrebe snimanja celuloidnog naslova »Napoli – New York« iliti »Napulj – New York«.

No imali smo drugi zadatak, odlazak na drugu filmsku lokaciju, onu broda Galeb, na vezu u brodogradilištu Kraljevica, gdje je tiskovnoj konferenciji povodom snimanja filma nazočio gradonačelnik Rijeke Marko Filipović, predstavnik produkcijske kuće Paco Cinematografica S.r.l, iz Italije, nekadašnji direktor Filmskog ureda pokrajine Furlanije-Julijske krajine / Friuli Venezia Giulia Film Commission, Federico Poillucci, te direktor produkcijske kuće Antitalent d.o.o. ujedno i novoizabrani umjetnički direktor Pula Film Festivala Danijel Pek.

Bogata povijest

Prije negoli smo dobili priliku razgledati Galeb gradonačelnik Filipović iskazao je zadovoljstvo ovim projektom kazavši:

– Galeb je brod bogate povijesti, te dodao kako mu je posebno drago što se zahvaljujući Salvatoresovom filmu promovira Rijeka, koja će se tako naći na svjetskoj filmskoj karti.

– Sinergija značajne povijesti ovog broda i vrhunska filmska produkcija donijet će i Galebu i filmu, dodanu promotivnu vrijednost.

Naveo je dalje da je snimanje filma na brodu Galeb i na području Žabice u Rijeci od iznimnog značaja ne samo u kontekstu direktnog promotivnog potencijala broda, nego, kako je naveo i za daljnje pozicioniranje grada Rijeke i Primorsko-goranske županije pa i Republike Hrvatske kao privlačne i prepoznatljive filmske destinacije.

U tom smislu promotivna vrijednost koju donosi film redatelja Salvatoresa puno je šira kazao je. Istaknuo je i kako je posebno zadovoljan što je produkcijska kuća odabrala Galeb kao mjesto snimanja filma »Napulj – New York«, kojeg režira oskarovac Gabriele Salvatores, autor filma »Mediteraneo« za koji je dobio Oscara 1991. za najbolji strani film, te između ostalih i nadasve intrigantnog filmskog naslova »Nirvana« iz 1997.

Govoreći o radovima na brodu Galeb rekao je kako oni napreduju te da će biti realizirani, te da će se brod naći na privezu na Molo Longu naredne godine.

Otegli se radovi na brodu

Gradonačelnik je naveo kako je otvoren natječaj za zakup prostora na brodu namijenjenom ugostiteljskoj djelatnosti, te da su se radovi na brodu, nažalost, zbog niza nepovoljnih situacija odužili, ali da će u skorašnje vrijeme biti realizirani, a posebno je istaknuo važnost muzejskog prostora na kojem radi nagrađivana dizajnerica Nikolina Jelavić Mitrović.

U dugometražnom igranom filmu »Napulj – New York« koji se snima pod okriljem talijanske produkcijske kuće Paco Cinematografica S.r.l, iz Italije, pod pokroviteljstvom RAI Cinema i uz podršku Friuli Venezia Giulia Film Commission, u suradnji s produkcijskom kućom Antitalent d.o.o. iz Zaprešića, čiju režiju kao i scenarij, nastao po predlošku slavnog talijanskog redatelja Federica Fellinija i scenarista Tullija Pinellija, potpisuje renomirani talijanski redatelj Salvatores glavne uloge tumače Pierfrancesco Favino, Dea Lanzaro, Antonio Guerra i Anna Ammirati.

Film se snima u Napulju, Trstu, Rijeci i Kraljevici, te u studijima Cinecittá, a riječ je o drami o poslijeratnom Napulju i talijanskim migrantima u New Yorku, kazao je Federico Poillucci pritom u šaljivom tonu istaknuvši kako nam kraj radnje filma neće otkriti, već da ćemo ju otkriti odlaskom u kino.

Talijanski glumac s A-liste Pierfrancesco Favino (»Traditor«, »Nostalgija«) glumi časnika broda na koji se zajedno s dvoje djece po imenu Carmine i Celestina, uspijeva potajno ukrcati u napuljskoj luci.

Djeca žele stići u SAD-e gdje sanjaju o životu s Celestininom sestrom, koja je dvije godine ranije emigrirala u New York. Federico Poillucci je kazao kako je Salvatores otkupio autorska prava i preradio Fellinijev scenarij, te da Fellini nikada nije bio u New Yorku, te da je stoga njegovo viđenje toga grada vrlo onirično.

Kako stvoriti New York?

Otkrio je i kako se Salvatores zapitao gdje će stvoriti New York, te da je tako za potrebe ovog filma New York izgrađen između Trsta i Rijeke.

Galeb je preuzeo ulogu transatlantskog broda Victory kojim dva glavna lika, kao skriveni putnici, odlaze u Ameriku. Federico Poillucci je kazao kako je već prošlog ljeta Salvatores odlučio snimati na Galebu nakon što ga je vidio.

Pek je u tom kontekstu otkrio kako je talijanski redatelj već snimao u Hrvatskoj 2018. i to na Pagu i Zatonu, te da mu je ovo druga suradnja s našim filmašima što govori u prilog tome da mu se sviđa raditi u Hrvatskoj, na što su svi vrlo ponosni.

Pek je otkrio kako snimanje filma završava 17. srpnja te da onda započinje postprodukcijska faza, koja zna potrajati, te da se nadaju da će se film u kinodvoranama naći 2024. godine.

Federico Poillucci je ovom prigodom prenio zahvale od strane redatelja:

– Moja zahvalnost Gradu Rijeci prije svega je vezana uz Galeb. Nije bilo lako pronaći brod prikladan za naš film, brod na koji se Celestina i Carmine tajno ukrcavaju kako bi ostvarili svoje snove preko oceana.

Ali od mog prvog posjeta u lipnju 2022., shvatio sam da bi Galeb mogao biti onaj pravi za nas, s pravim scenografskim intervencijama koje su išle ruku pod ruku s restauracijom broda u muzej poručio je oskarovac povodom snimanja novog filma, čiji je dio realiziran na brodu Galeb te na području starih lučkih skladišta na riječkoj Žabici.

Producent Pek naveo je kako se ovaj film u Hrvatskoj snima 4 tjedna, 6 tjedana u Trstu, 2 tjedna u Napulju te nekoliko dana u Cinecittá.

Dobrobit za lokalnu zajednicu

Doznali smo i da je u periodu snimanja planirano da će filmska ekipa, a ona broji ukupno 130 zaposlenih osoba iz Italije i Hrvatske, zajedno s glumcima, na području Rijeke i okolice imati okvirno 3.900 noćenja što čini oko 400 tisuća eura koje bi ovaj projekt trebao ostvariti samo za troškove smještaja.

To je tek jedna od dobrobiti koju ostvaruje lokalna zajednica. Projekt je podržao i HAVC kao vodeća institucija hrvatske filmske industrije. Prema podacima HAVC-a, ukupna predviđena potrošnja za snimanje ovog filma u Hrvatskoj jest okvirno 1.000.000 eura.

Navedeni iznos uključuje troškove honorara hrvatskih filmskih djelatnika, popratnog osoblja, hrvatskih glumaca i statista te direktnu potrošnju brojnih drugih sektora, primjerice troškove najma filmskih lokacija i popratne troškove filmskih lokacija poput osiguranja, parkinga, čišćenja, najma prostora kao i trošak prehrane filmske ekipe na setu, troškove prijevoza filmske ekipe te najma vozila, skladišnih prostora i opreme i drugo.

Razgledavanje

Pripadnici sedme sile dobili su priliku razgledati samo određene prostore kao što je veliki salon u kojem su u tijeku radovi renoviranja, dok onim prostorima koji služe kao filmski set nije se smjelo pristupiti, zbog strogih pravila filmske produkcije.

Nije se smjelo u prostor potpalublja i mornarskih soba koje su uređene za potrebe snimanja filma, kao i nekadašnje Titove sobe.

Povijest Galeba

U povijesnoj građi pronašli smo podatke o brodu: Brod Galeb godine 1936. naručila je talijanska kompanija Regia Azienda Monopoli Banane (RAMB) iz Genove, koja se bavila trgovinom južnim voćem.

Brod je tada dobio ime RAMB III. Kada je Italija najavila rat Velikoj Britaniji i Francuskoj, brod se koristio u ratne svrhe. Godine je 1941. godine kad se nalazio u libijskoj luci Bengazi pretrpio velika oštećenja.

Dotegljen u brodogradilište San Marco u Trstu. Nakon kapitulacije Italije 1943. brod su zauzeli Nijemci. Preimenovan je u Kiebitz i preuređen u minopolagač.

Kiebitz je tijekom 1944. godine postavio više od 5000 mina u Kvarneru i sjevernom Jadranu, a 5. studenog 1944. godine u Riječkoj luci potopilo ga je savezničko ratno zrakoplovstvo.

Godine 1947. otpočelo je vađenje Kiebitza. Obnovljen je u pulskom brodogradilištu i vrlo luksuzno i moderno uređen te je predan Jugoslavenskoj ratnoj mornarici kao školski brod Galeb.

Poznat je kao ploveća rezidencija tadašnjeg jugoslavenskog predsjednika Josipa Broza Tita, na kojem je ugostio brojne tada moćne ljude svijeta između ostalih i Winstona Churchilla. Početkom Domovinskog rata 1991. brod je iz Pule odvezen u crnogorsku luku Boku Kotorsku.

Tu ostaje vezan do kraja 1990-ih, kada ga kupuje grčki brodovlasnik. Biva otegljen u Remontno brodogradilište Viktor Lenac, gdje i ostaje zbog nedostataka novaca i spleta raznih okolnosti. Brod Galeb je Ministarstvo kulture proglasilo kulturnim dobrom 10. listopada 2006. godine.

Riječko Poglavarstvo je u prosincu 2007. godine privremenim skrbnikom imenovalo Odjel gradske uprave za kulturu Grada Rijeke, a Grad Rijeka se obvezao za račun i na trošak vlasnika poduzeti mjere zaštite i očuvanja kulturnog dobra. Grad Rijeka, vlasnik broda, nastoji ga obnoviti i staviti u funkciju kao turističko-kulturnu destinaciju.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter