Najveći fokus stavili smo na izvlačenje maksimuma od ove godine, koja će kao i prošla biti vrlo izazovna za sve dionike u turizmu. Kako bismo to i postigli, s našim partnerima (hotelijerima i privatnim iznajmljivačima) planiramo dogovoriti najbolje uvjete za naše zajedničke goste. Važno je da im ponudimo konkurentne cijene i omogućimo fleksibilnost u dolascima i mogućnostima promjena te tako gostima olakšamo odabir upravo naših destinacija, ističe Žgomba
Boris Žgomba
Više od godinu dana krize je za nama. Turističko tržište i dalje je u raljama neizvjesnosti, a planovi uglavnom upitni jer na putu njihove realizacije još uvijek stoji veliki broj nepoznanica. Istra je ovog proljeća dočekala čak i snijeg, ali turiste još uvijek čeka i nada im se, jer nova sezona je već pred vratima. Turističkom gospodarstvu nije preostalo drugo nego pokušati se što je više moguće prilagoditi aktualnoj situaciji, a koliko su u tome uspjeli u najvećem hrvatskom turoperatoru Unilineu, kakvi su rezultati ostvareni u prethodnom razdoblju i što očekuju od predstojeće sezone razgovarali smo s predsjednikom Uprave te tvrtke Borisom Žgombom.
- Izazovna je godina iza nas, no od početka pandemije uložili smo velike napore kako bi poslovanje i ponudu prilagodili novonastalim uvjetima i izmijenjenim očekivanjima gostiju. Ovim putem zahvaljujem svim zaposlenicima na trudu, razumijevanju i uloženim naporima. U ovim smo specifičnim uvjetima nastojali osigurati kvalitetnu podršku i pravovremene informacije našim gostima, ali i partnerima na domaćem tržištu i u inozemstvu s kojima smo u kontinuiranom kontaktu od samog početka epidemije.
Za 2021. postoji optimizam, no znamo da će ovo biti također vrlo dinamična i neizvjesna godina. Godina u znaku pandemije i smanjene razine aktivnosti u odnosu na 2019. godinu, a koju će u većem dijelu obilježiti last minute rezervacije. Generalno, na razini 2021. očekujemo da bismo mogli ostvariti otprilike 60 posto financijskih rezultata 2019., dok vjerujem da ćemo za potpuni povratak turizma na razine 2019. godine trebati pričekati još dvije godine.
- Na što je, kad je poslovanje u pitanju, u Unilineu stavljen glavni fokus?
- Najveći fokus stavili smo na izvlačenje maksimuma od ove godine, koja će kao i prošla biti vrlo izazovna za sve dionike u turizmu. Kako bismo to i postigli, s našim partnerima (hotelijerima i privatnim iznajmljivačima) planiramo dogovoriti najbolje uvjete za naše zajedničke goste. Važno je da im ponudimo konkurentne cijene i omogućimo fleksibilnost u dolascima i mogućnostima promjena te tako gostima olakšamo odabir upravo naših destinacija.
U prvom dijelu godine usmjerili smo se na individualne goste - i domaće i strane, a upravo smo prethodnu godinu iskoristili za unaprjeđenje online poslovanja. Uskoro ćemo objaviti novu web stranicu Unilinea te gostima omogućiti još jednostavniju i sigurnu rezervaciju svih naših usluga. Značajna očekivanja imamo i od našeg rent-a-cara, koji djeluje pod brendom Europcar, gdje kolege dovršavaju zadnje detalje. Planiramo nešto veću flotu novih vozila u odnosu na 2020. koja će, kao i svake godine do sada, imati različite kategorije, od manjih kompakt vozila do luksuznih limuzina i kombija, a bit ćemo prisutni u svim važnim zračnim lukama u Hrvatskoj. U postsezoni očekujemo i realizaciju određenog dijela grupnog segmenta koji je izrazito važan za hrvatski turizam, no to naravno ovisi o stabilizaciji epidemiološke situacije te realizaciji plana procjepljivanje domaćeg i stranog stanovništva.
- Kakve informacije stižu s glavnih emitivnih tržišta? Može li želja za odmorom biti jača od straha od virusa s kojim već godinu dana živimo i koji su za to preduvjeti?
- Informacije koje dobivamo od naših partnera svakako potvrđuju i ulijevaju optimizam - postoji određen volumen bookinga - no svjesni smo da je veliki broj zemalja ponovno u određenoj vrsti lockdowna. Važno je da interes i želja za putovanjima postoje, gosti su spremni ponovno putovati, istraživati nove destinacije ili se vratiti onima koje su već posjetili. Značajno je i da gosti žele odmak od svakodnevice te povratak na "staro normalno" prije pandemije. Ako epidemiološka situacija bude povoljna te se dostigne zadovoljavajuća razina procijepljenosti do lipnja, vjerujem da nas ove godine čekaju zadovoljavajući rezultati.
Poslovno sjedište Unilinea u Puli
- Lani smo dugo vremena imali status jedne od najsigurnijih destinacija na Mediteranu. Koliko nam to može pomoći u privlačenje gostiju ove sezone i, ono što je još važnije, što trebamo sve poduzeti kako bi takvu poruku odašiljali i ovoga ljeta?
- Sigurnost igra ključnu ulogu, to se pokazalo i prošle godine kada je stabilna epidemiološka situacija bila ključ uspjeha te jedan od glavnih faktora pri odabiru destinacije za odmor, a isto očekujemo i sada. Ipak, moramo biti svjesni da će konkurencija na Mediteranu ove godine biti izrazito velika te će ključna biti komunikacija. Gostima moramo poslati poruku da smo sigurna destinacija, da imamo standarde i protokole koji će s jedne strane osigurati njihovu zdravstvenu sigurnost, a s druge bezbrižno uživanje u odmoru i destinacijama. Odličan primjer toga je uvođenje nacionalne oznake sigurnosti - Safe stay in Croatia - koja potvrđuje da su na lokaciji poduzete propisane epidemiološke mjere i preporuke zdravstvene sigurnosne zaštite.
Naravno, moramo osigurati da, osim smještaja, imamo i druge popratne sadržaje koji su u skladu s epidemiološkim mjerama i praksama. U Unilineu pozdravljamo činjenicu da smo jasno definirali pravila ulaska u Hrvatsku kao i informaciju da je Ministarstvo turizma i sporta osiguralo sredstva za nabavu antigenskih testova za goste, a ostaje osigurati dovoljan broj punktova na kojima će se gosti, koji za to budu imali potrebe, jednostavno i sigurno moći testirati u destinacijama u kojima borave.
- Što mislite o Covid putovnicama kao privremenom rješenju za putovanja među zemljama Europske unije? Uz sadašnju dinamiku cijepljenja, jesu li one realna opcija već za ovu turističku sezonu?
- U turističkom sektoru se od samog početka zalažemo za uvođenje takvog rješenja kojemu je cilj pojednostavljenje i ubrzanje procesa prelaska granica. Covid putovnice ujedno osiguravaju i poštivanje epidemioloških mjera te očuvanje stabilne situacije u destinaciji. One su sigurno realna opcija, a prema najavama koje imamo, svi bi detalji trebali biti poznati do lipnja, kada očekujemo i prve značajnije turističke promete.
- Čitav turistički sektor snažno je osjetio posljedice Covida, no u nekim segmentima, poput nautike, kampova ili privatnog smještaja u kućama za odmor, one su ipak bile u nešto blažem obliku. Što očekujete od ovog ljeta?
- Prošle godine je pandemija manje utjecala na segmente smještaja u kojima je moguće poštivati epidemiološke mjere. Prema trenutnim upitima, možemo reći da će kuće za odmor i vile, koje gostima pružaju najveću privatnost i osjećaj sigurnosti uz visok standard usluge, i dalje biti vrlo tražene, a slično je i s nautičkim segmentom. Što se tiče kampova, oni su posljednjih godina općenito sve popularniji, osobito uzimajući u obzir i podizanje kvalitete ovog segmenta smještaja, kao i činjenicu da gosti borave uglavnom na otvorenom uz brojne dodatne sadržaje.
U vrijeme bilo kakve neizvjesnosti, pa tako i ovoga puta, kada govorimo sa zdravstvenog aspekta, ponovno su se istaknule prednosti putovanja s agencijom za goste, ali i važnost turističkih agencija za gospodarstvo zemlje. S aspekta gosta, prednost su svakako stručni i iskusni djelatnici koji raspolažu svim važnim informacijama kako bi putovanje prošlo u najboljem redu te da gostu omoguće očekivani doživljaj destinacije i o svim eventualnim restrikcijama i potrebnim procedurama vode računa umjesto njega. S aspekta značaja turističkih agencija za gospodarstvo, vjerujem da se možemo složiti da u zemlji čija petina BDP-a ovisi o turizmu trebamo težiti turizmu kao organiziranom businessu, te da u takvim okvirima puno kvalitetnije možemo upravljati destinacijama, ali i osigurati održivost i kvalitetu.
- Koliko se u proteklih godinu dana globalno promijenila industrija putovanja i vjerujete li da je u nekom razumnom roku i moguć povratak na staro? Koji su preduvjeti za to?
- Usudio bih se reći da se industrija putovanja prošle godine u potpunosti promijenila. Pojedine destinacije su u potpunosti bile nedostupne, neki putnici odlukama svojih država nisu mogli putovati, a uvjeti boravka u destinacijama diljem svijeta su bili ograničeni različitim pravilima i uvjetima. No, prije svega, u određenom trenutku ljudi se nisu osjećali sigurno te je većina odabrala ne putovati. To je situacija koju u ovakvom obimu za zemlje diljem svijeta nismo imali nikada.
Danas, godinu dana nakon početka pandemije, vidljivo je da su ljudi željni povratka na staro, i to ne samo u dijelu putovanja, nego života općenito. U nekim sferama života taj će povratak biti brži, dok će u nekima kao što je to turizam, ako ga gledamo s gospodarskog aspekta, povratak na staro potrajati nešto dulje. Kao što sam ranije već istaknuo, naša je procjena unutar sektora da ćemo za povratak na razine poslovanja iz predpandemijskog razdoblja morati pričekati još otprilike dvije godine.
Tu treba istaknuti i jednu pozitivnu promjenu koja je u vrijeme pandemije iskočila u prvi plan, a do tada je u većem segmentu bila zanemarena, a to je održivost turizma i turističkih destinacija. Tijekom 2020. ta je tema, zajedno s važnosti konkretne strategije turizma i razvoja, ponovno došla u fokus javnosti i sektora i nadam se da ćemo u tom smjeru i nastaviti.