UPOZORENJE

APARTMANA JE DEFINITIVNO PREVIŠE! Direktor TZ-a Istre Denis Ivošević upozorava: "Tako dalje više ne može"

| Autor: Duška PALIBRK

Nova rekordna turistička godina je za nama. Istra je s 4,6 milijuna dolazaka i 26,7 milijuna noćenja u 2019. godini ostvarila rast od tri, odnosno jedan posto. Konkretno, lani je evidentirano 150.000 dolazaka i 260.000 noćenja više nego godinu prije, a posebno je značajan podatak da je sav taj višak noćenja ostvaren u mjesecima izvan glavne sezone. Predsezona je zabilježila 210.000, a posezona 55.000 noćenja više nego lani.

Najveći rast, što je razumljivo s obzirom na golem rast kapaciteta, zabilježio je privatni smještaj koji je imao 190.000 noćenja više. U plusu su, međutim, i hoteli sa 140.000 noćenja više, dok su kampovi podbacili, i to najviše u srpnju, okončavši godinu s čak 125.000 noćenja manje nego 2018. Rekorder je i Zračna luka Pula koja je sa 780.000 putnika, 60.000 više nego godinu ranije, lani prvi put nadmašila "zlatnu" 1987. godinu.

Jaki partneri

Vjerojatno dobrim rezultatima kumuju i veliki marketinški iskoraci Turističke zajednice Istarske županije, poput strateških partnerstava sklopljenih s globalno poznatim brendovima. Lani je takvih suradnji bilo čak sedam, ističe direktor istarskog TZ-a Denis Ivošević. Uz već tradicionalne partnere BMW, Mastercard, Cube,

Bosch, Turkish Airlines i Hering, prošlu je godinu obilježilo partnerstvo s njemačkim prvoligašem, moćnim Bayernom iz Muenchena. Počelo je s trojicom igrača Bayerna, ambasadora istarskog turizma u dvomjesečnoj kampanji koja se provodila u Muenchenu, Beču i Ljubljani.

- U sklopu strateškog partnerstva s Bayernom proveli smo devet

projekata. To je Istri donijelo nikad veću vidljivost na međunarodnom turističkom tržištu. Prvenstveno organizacija godišnje radionice za 90 osoba u Istri, uglavnom iz menadžerske strukture suvlasnika i strateških partnera Bayerna, a potom i dvoboj nogometnih legendi Bayerna i naših Vatrenih u pulskoj Areni koji su naši njemački partneri proglasili najbolje organiziranim eventom u povijesti kluba, kazao je Ivošević.

Nastavljen je i niz međunarodnih priznanja. Devetu godinu zaredom Istra je po ocjeni ADAC-a, uglednog njemačkog autokluba, proglašena najpoželjnijom auto-destinacijom za njemačke goste. Petu godinu zaredom Flos Olei potvrdio je status najbolje ekstradjevičanske maslinarske regije na svijetu, a Lonely Planet i Yahoo uvrstili Istru među top 10 destinacija svijeta.>

Nema kadrova

- U suradnji s lokalnim TZ-ovima koji sudjeluju u strateškom marketing planu Istre, kontinuirano ciljamo na željenu publiku u nama najznačajnijim emitivnim mikrolokacijama, a to su širi

prsten Muenchena i Stuttgarta, zatim Frankfurt, regija Veneto, Milano, Beč i Salzburg s okolicom, Slovenija te London, i to specijalnim publikacijama kao što su Istrien magazin, Lust auf Istrien, posebno izdanje za bavarsku gospodarsku komoru, Time out Istria te Lonely Planet Istria.

Razvoju, međutim, čitavog hrvatskog pa tako i istarskog turizma prijeti problem nedostatka kadra koji se osjeća već nekoliko godina. A novi val iseljavanja iz zemlje radno sposobnog stanovništva očekuje se uskoro s najavljenim otvaranjem tržišta rada Austrije za hrvatske radnike.

- U prošloj i pretprošloj godini vidjeli smo koliko velik taj problem može biti, a u narednim godinama vrlo je izvjesno da će biti još veći i naglašeniji. S jedne strane investicije u turizmu idu prema podizanju razine kvalitete smještaja i servisa, što samo po sebi zahtijeva veći broj djelatnika ali i višu razinu njihovih

specifičnih znanja. To znači da su procesi rasta dijametralno suprotni, umjesto da djeluju u sinergiji. Otvaranje

Austrije s ciljanim aktivnostima prema Hrvatskoj imat će nenadoknadiv i poražavajući učinak na naše tržište rada

s obzirom da je Austrija blizu, da ima jako dobre uvjete rada te puno bolje plaće u odnosu na Hrvatsku. Također,

s obzirom na to da europsko tržište ima još izraženiji problem kvalitetne radne snage i da su gotovo svugdje radni uvjeti i plaće bolji nego u Hrvatskoj, upitno je tko će doći raditi u Hrvatsku i da li ćemo uspjeti isporučiti servis i kvalitetu usluge koju smo obećali novim hotelima i drugim smještajnim objektima, kaže Ivošević.

Problem pak overturizma, veli, identificiran je na vrijeme i postavljen na vrh prioriteta s visokim rizikom i u prvom i u drugom Master planu razvoja turizma Istre. Upravo stoga odabran je razvojni model "restrukturiranja i repozicioniranja" koji je trebao spriječiti problem pretjeranog, neselektivnog i nekontroliranog razvoja privatnog smještaja, u čemu se, međutim, nije uspjelo.

Legalizirani kaos

- Realan život je pokazao potpuno drugu stranu razvoja u kojoj je manjkavost prostornog planiranja, proces legalizacije te manjkav zakonski okvir koji jednako zakonski i porezno tretira izvorni, pravi privatni smještaj i nekretninski biznis u stambenim zonama, uvelike otvorio vrata legaliziranom kaosu. Taj problem je puno dublji i složeniji od ove kratke identifikacije problema, no u posljednjih deset godina je eskalirao i ne samo da prijeti održivom i

odgovornom razvoju naše destinacije, već uvelike ugrožava kapacitet infrastrukture kao i suživot lokalnog stanovništva i turista, kaže Ivošević.

U proteklih deset godina privatni smještaj narastao je za više od 100.000 novih postelja, svake godine po 10.000 novih ležajeva.

- Tako dalje više ne možemo. Nije u pitanju samo opteretni kapacitet, svake godine opada nam i cijena po jedinici, ali i popunjenost kapaciteta, što vodi u začarani krug neproduktivnosti i neisplativosti te djelatnosti. Samo u 2019. godini imali smo povećanje kapaciteta u hotelima za 500 postelja, u kampovima za 2.400, dok je u privatnom smještaju broj postelja porastao

za 5.500, a u nekomercijalnom smještaju za 7.400 i sve to samo u jednoj godini, upozorava Ivošević.

Što se tiče globalnih trendova, kaže da turizam u svijetu već dugi niz godina ima pozitivan rast. Prema UNWTO-u, svjetskoj

turističkoj organizaciji, takav se rast predviđa sve do 2030. godine i to po stopi od tri posto. To ne znači da su svi u plusu, upozorava direktor istarskog TZ-a.

Nove tehnologije

- Turizam je danas toliko dinamičan uslijed novih tehnologija, digitalizacije, dostupnosti avioprijevoza, globalnih rezervacijskih sustava, a sve to brzo mijenja navike putnika. Mijenjaju se trendovi i mode, a to utječe na veliku mobilnost turista. Problem broj jedan u svijetu je sigurnost destinacija. Danas imamo više od 50 kriznih žarišta u svijetu, gdje traju ili prijete

ratovi, no terorizam je definitivno izazov, koji ima posve drukčiji učinak i koji mijenja navike gostiju. Kad je ratno stanje, gosti jednostavno zaobilaze tu destinaciju i traže zamjenske. Kod terorizma je mehanizam drukčiji i pogađa svaku destinaciju koja se nađe na meti terorista. Posljednjih godina terorizam se preselio u srce Europe, teroristi biraju posebno važne i velike turističke destinacije poput Pariza, Londona, Brisela, Barcelone? Dakle,

ne samo Bliski istok, dijelove Afrike i Dalekog istoka, već destinacije koje mogu radi svoje važnosti proizvesti najveći učinak ugroze i panike, kazuje Ivošević.

Prema istraživanju WTO-a, svjetske trgovinske organizacije,

gotovo 30 posto svjetskih putnika birat će i putovati u sigurne destinacije. Prema zadnjem izvješću Svjetskog gospodarskog foruma (WEF) o konkurentnosti putovanja i turizma, Hrvatska se našla na visokom 24. mjestu po razini sigurnosti od 136 zemalja. Za Istru kao pretežito destinaciju za obitelji pitanje sigurnosti još je relevantnije.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter