Prema istraživanju Reisemonitoring, kojeg je proveo austrijski nacionalni auto-moto klub ÖAMTC, Hrvatska je vodeća inozemna destinacija na austrijskom tržištu. Po istraživanju, koje je provedeno u ožujku i travnju na uzorku od 800 ispitanika, na drugom je mjestu Italija, treće mjesto zauzela je Španjolska, dok oko 18 posto Austrijanaca za glavni godišnji odmor ostaje u vlastitoj zemlji.
Riječ je o vrlo referentnoj studiji s usporedivim podacima, jer se ista metodologija istraživanja koristi unazad sedam godina. Ono što je u ovom istraživanju najzanimljivije za Istru i što potvrđuje njen status broja jedan u hrvatskom turizmu jest da su na ljestvici prvih pet hrvatskih mjesta austrijski gosti najviše noćenja prošle godine ostvarili u Rovinju, Poreču, Umagu i Medulinu, dok je na petom mjestu tek ponešto udaljeni Mali Lošinj.
Iz HTZ-a navode da Austrija u ukupnom hrvatskom turističkom prometu na godišnjoj razini ostvaruje udio od oko osam posto, što ovo tržište svrstava na visoko treće mjesto top tržišta s kojih se ostvaruje najveći turistički promet, odmah iza vodeće Njemačke i Slovenije. Više od 60 posto Austrijanaca u Hrvatskoj su stalni gosti koji preferiraju hotele, a zatim objekte u domaćinstvu i kampove.
Prije 18 godina
Direktor Turističke zajednice Istarske županije Denis Ivošević kao ključni podatak istaknuo je da od svih Austrijanaca koji dolaze na odmor u Hrvatsku – 46 posto njih boravi upravo u Istri.
- Austrijanci su za Istru posebno važni gosti i ovi fantastični rezultati predstavljaju svakako dobro promišljenu dugogodišnju strategiju nastupa na tom tržištu, ali isto tako i kvalitetni kontinuitet u projektima koje ondje razvijamo. S obzirom da se radi pretežito o individualnim gostima, tome smo prilagodili promociju kako bi ostvarili najbolje rezultate. Svi ovi odlični rezultati nisu se dogodili slučajno niti sami po sebi, komentirao je Ivošević, dodavši da već godinama u Austriji TZIŽ razvija razne projekte.
Prije točno 18 godina prvi su put, pojašnjava Ivošević, angažirali renomiranu PR agenciju ART Redaktionsteam iz Salzburga s kojom su postigli dogovor da se na godišnjoj razini servisiraju sve ključne informacije i novosti iz Istre na austrijskom tržištu. Drugi važan projekt je posebno izdanje brošure Istrien Magazin, koja zaokružuje najbolje što Istra može ponuditi. Tiskanje brošure startalo je također 2000. godine, a kasnije je njena distribucija proširena i na njemačko tržište.
- Kad smo se probili i podignuli kod Austrijanaca svjesnost o postojanju Istre kao destinacije, onda smo fokus stavili na provjerene novinare i specijaliste iz sektora turizma, koje smo pozivali u Istru da vide što sve nudimo i kako se razvijamo. Četvrtka razina koju razvijamo zadnjih šest, sedam godina su projekti s velikim austrijskim kompanijama, odnosno organizacija velikih manifestacija, poput Red Bull Air racea koji se u Rovinju odvijao tri godine, potom u Poreču se tri godine održavao Swatch Major turnir odbojke na pijesku, zatim polo u Rovinju i mnoge druge koje su doprinijele rastu popularnosti Istre u Austriji. Kad zbrojimo sve što smo na tom tržištu napravili, ispalo je lani da je gotovo polovica od ukupnog broja Austrijanaca u Hrvatskoj boravilo u Istri, zadovoljno je istaknuo Ivošević.
Kritične godine
Ti su gosti bili posebno važni u kritičnim godinama na početku recesije, 2005. i 2006., kada je drastično pao broj talijanskih gostiju. Glavna zamjena, navodi direktor TZIŽ-a, bili su upravo Austrijanci i to pretežito oni koji dolaze tijekom vikenda i obilaze konobe i restorane, vinske podrume i kulturne znamenitosti. Ivošević je kao vrlo bitno izdvojio da Austrijanci u pred i posezoni zauzimaju najveći udio, posebno u vikend turizmu, a još je važnije što biraju hotele i vile najviše kategorije.
- Kako se kretao rast na tom tržištu dovoljno govori podatak da je 2000. godine registrirano 260 tisuća dolazaka s ukupno 1,67 milijuna noćenja, deset godina kasnije dolasci su bili 345 tisuća s dva milijuna noćenja, da bi lani taj skok iznosio 630 tisuća dolazaka i čak 3,4 milijuna noćenja, što govori koliko su se trud i ulaganje na austrijskom tržištu isplatili. K tome, gosti su to više platežne moći s, rekao bih, jednom intelektualnom razinom višeg stupnja kojima je Istra prirodno jako naklonjena zbog kvalitete servisa i usluga. Istra je uredna, čista, dobro organizirana i posložena destinacija što Austrijancima jako odgovara, zaključio je Ivošević.
Istraživanje je također pokazalo kako dvije trećine Austrijanaca planira najmanje jednom godišnje svoj duži odmor (do 14 dana), dok svaki četvrti ispitanik planira i dodatni kraći odmor (do 4 dana). Tijekom glavnog odmora od aktivnosti najradije biraju kupanje i sunčanje, a kao prijevozno sredstvo jednako koriste automobil (42 posto) i avioprijevoz (41 posto), što predstavlja rast udjela avioprijevoza kojeg je prethodnih godina birao tek svaki treći austrijski putnik. Hrvatska, odnosno gradovi Zagreb, Split, Dubrovnik, Rijeka i Zadar, u ljetnoj sezoni letenja povezani su s ukupno 31 redovnom i charter linijom, najviše s Bečom i to aviokompanijama Austrian Airlines i Croatia Airlines.
Nadalje, podaci pokazuju kako Austrijanci najradije sami organiziraju godišnji odmor, odnosno bez posredovanja agencija. Navedeno se posebice odnosi na segment mladih osoba koje intenzivno koriste internetski ili direktan buking, a navedene trendove prati i starija populacija jer čak 56 posto starijih od 60 godina također na ovaj način organizira svoj godišnji odmor. ( Piše Tanja KOCIJANČIĆ)