LEGALIZIRANI KAOS

PULSKI TAKSISTI U RATU SA ZRAČNOM LUKOM PULA Branko Vilotić: "Direktor Radmilo nas sustavno diskriminira, a optužbe na naš račun su generalizirane. Jamčim životom da nijedan taksist nije NAPLATIO 1.200 KUNA OD AERODROMA DO ROVINJA"

| Autor: Milan PAVLOVIĆ
(D. ŠTIFANIĆ)

(D. ŠTIFANIĆ)


Direktor nas sve trpa u isti koš i proziva za guljenje putnika. Generalizirajući, bez predočavanja računa ili imena taksista koji je papreno naplatio pojedinu relaciju zaključuje se da smo svi problem i da stvaramo nered. Istovremeno Zračna luka promovira neke druge vrste prijevoza, kao što je shuttle prijevoz kombijima, a vrlo je zanimljivo usporediti koliko je ta vrsta prijevoza niža i povoljnija u odnosu na ove navodno paprene cijene koje je navodno neki taksist naplatio nekom putniku, ističe Vilotić

"Za nered koji vlada u djelatnosti obavljanja taksi prijevoza najodgovornija je država! Umjesto da uredi sustav i sredi stanje, država je svojim odlukama lani legalizirala kaos i kao posljedicu toga danas u ovoj djelatnosti imamo to što imamo", riječi su predstavnika Udruge taksista Istre koji su se nakon nedavne oštre prozivke koju je na adresu taksista uputio direktor pulskog aerodroma javili kako bi javnosti, kako kažu, ispričali i svoju stranu priče.

Naime, direktor Zračne luke Pula Svemir Radmilo nedavno je u razgovoru za Glas Istre optužio taksiste da, otimajući se za vožnje, stvaraju kaos, te kazao da je izbacivanje taksista s prostora Zračne luke vjerojatno jedini način da se situacija stabilizira i uvede red. Spomenuo je i reklamacije koje su dobili od pojedinih putnika, a koje se odnose na cijenu vožnji. Izdvojio je primjer putnika koji se požalio da je vožnju do Rovinja platio čak 1.200 kuna, te onih koji su put do Medulina platili 700, odnosno do Hotela Histria 850 kuna.

Iznimka, a ne pravilo

Taksisti iz Udruge kažu da su takve situacije moguće i da se događaju upravo zbog nereda koji je nastupio liberalizacijom djelatnosti. No, tvrde da se ne radi o pravilu, već o izoliranim slučajevima, radi čega nije fer prozivati sve koji se bave tim poslom.

- Prije stupanja na snagu novog zakona na ovom području smo imali između 150 i 200 taksi vozila, no držim da sad u ljetnim mjesecima ta brojka naraste i na više od 500. Pogledajte samo po registracijama, pa čitava Hrvatska je tu! Voze oni koji su prijavljeni, oni koji su neprijavljeni, voze umirovljenici i svatko tko poželi. Naravno da se u takvoj situaciji nađu i oni kojima je puna kapa svega i kažu, karikiram, "Stavit ću cijenu od 100 kuna kilometar i s dvije vožnje zaraditi koliko mi je dovoljno". I što je najgore, to mogu i na to imaju pravo, jer je zakonodavac dao mogućnost slobodnog formiranja cijena prijevoza. Koliko je to moralno i koliko dugoročno reže granu svima ostalima koji se bave tim poslom, o tome se može raspravljati. Međutim, nažalost, zakonski je to neupitno, kaže nam taksist i bivši tajnik Udruge Roberto Pasini.

Taksisti kažu da postoji način da se njihovim kolegama koji koriste priliku da legalno opelješe putnike stane na kraj, no tvrde da je upravo Zračna luka sve te inicijative uspješno ugušila, jer joj, kako tvrde, očito nije u interesu da se u taksi službu uvede red, već prilika da se kaos koji trenutno vlada koristi da za lov u mutnom i preusmjeravanje dijela tog prihoda koji se ostvaruje od prijevoza u neke druge džepove. Jedan od tih načina, kaže Branko Vilotić, v.d. tajnika Udruge, bio je info pult taksista na kojem su vidljivo, velikim slovima bile ispisane cijene u eurima i kunama za sve najtraženije relacije. Putnicima koji bi se na taj način informirali o cijenama prijevoza bilo bi teško naplatiti višestruko veću cijenu za istu relaciju. No, dvije godine i četiri mjeseca nakon njegova postavljanja, u Zračnoj luci su, kaže, zaključili su da se on tamo nalazi nelegalno i naložili njegovo uklanjanje.

- Sada nas direktor sve trpa u isti koš i proziva za guljenje putnika. Generalizirajući, bez predočavanja računa ili imena taksista koji je papreno naplatio pojedinu relaciju zaključuje se da smo svi problem i da stvaramo nered. Istovremeno Zračna luka promovira neke druge vrste prijevoza, kao što je primjerice shuttle prijevoz kombijima, a vrlo je zanimljivo usporediti koliko je ta vrsta prijevoza niža i povoljnija u odnosu na ove navodno paprene cijene koje je navodno neki taksist naplatio nekom putniku. Vožnja do Rovinja stoji 150 kuna po osobi u jednom smjeru, što kad pomnožite s osam mjesta koja u takvim vozilima daje istih onih "skandaloznih" 1.200 kuna po vožnji za koje direktor Radmilo proziva taksiste. Naglašavam da se kod taksista doista radi o incidentu, jer naša cijena za istu dionicu i isti broj osoba iznosi 450 kuna, dok je za shuttle prijevoz ta cijena pravilo! Cijena istog tog prijevoza koji sponzorira Zračna luka Pula do Poreča iznosi 2.400 kuna. Jamčim životom da nikad nitko od taksista nije naplatio tu, pa ni cijenu približnu toj za prijevoz osam putnika od pulskog aerodroma do Poreča. No, očito je bitno vikati "držite lopova", da bi neki drugi mogli iskoristiti gužvu, preuzeti posao i, za razliku od većine nas, doista masno zarađivati, kaže Vilotić.

Shuttle prijevoz svojim kombi vozilima obavljaju linijski prijevoznici Fils i Brioni koji za isti put, primjerice do Rovinja, prilikom polaska s autobusnog kolodvora naplaćuju kartu koja košta manje od 40 kuna po putniku. Očito je da u ovoj vrsti sezonskog posla leži daleko unosnija zarada.

- Neka rade svi koji mogu, to nije problem, ali je problem kad se jedni diskriminiraju da bi se neke druge stavilo u povlašteni položaj. Ja tvrdim da smo mi taksisti sustavno diskriminirani, nadovezuje se Pasini. Napominje da je njima, primjerice, zabranjena promocija, dok putnike koji slete u Pulu već u aerodromskoj zgradi dočekaju oglasi Ubera i Cammeo taksija, kao i "mreža" vodiča koji u aerodromskoj zgradi, "vršljaju i pune shuttle kombije i ostale prijevoze. - Tek nakon toga na redu smo mi, ali i tu je ponekad "barijera" onaj među nama koji prvi stoji u redu. Naime, "vožnja po redu" još jedno je od pravila koje je postavljeno od strane Zračne luke Pula i kojim se od nas traži da se prilikom vožnji pridržavamo redoslijeda dolaska na prostor prihvata putnika. To u praksi znači da putnik dođe do prvoga i ako nije zadovoljan cijenom koju mu je taj vozač ponudio, okrene se i ode, bez obzira što je kod nekih drugih koji stoje iza u redu cijena niža. Pravilo je suludo i iz razloga što izaziva tenzije među samim taksistima, jer ako se putnik i krene raspitivati dalje i nađe onoga koji mu nudi cijenu koja mu je prihvatljiva, oni skuplji se ljute zbog uzimanje putnika "preko reda". Ali to je odluka direktora Radmila i Zračne luke, jedno od pravila koje umjesto da uvede red, generira nered", kažu našu sugovornici.

Diskriminacijom smatraju i letke u kojima se uz promociju shuttle prijevoza putnike "upozorava" na taksiste. Jedan od dokaza koliko se Zračna luka trudi uspostaviti korektan poslovni i partnerski odnos s taksistima je, kažu, i cijena kartica za ulazak na parkiralište. Predsjednik Udruge taksista Istre Željko Žbulj pokazuje nam cjenik za "poslovne partnere" po kojem godišnja pretplata za jednu karticu taksiste košta 4.500 kuna, dok sve ostale kategorije poput transfer autobusa, shuttle busa i rent a cara imaju niže cijene te ostvaruju pravo na popuste za veći broj izdanih kartica.

Mjesto 4.500 kuna

- Posjedujemo kopiju ugovora s jednom rent a car kućom koja godišnje plaća 7.000 kuna za 15 parkirnih mjesta na novom parkiralištu. Svakog od taksista to mjesto košta 4.500 kuna, i to se odnosi na ograničeni broj mjesta, bez obzira na broj kartica. Zbog toga smo bili prinuđeni iznajmiti zemljište izvan ograde i sada umjesto na polupraznim parkiralištima aerodroma naši taksisti tamo čekaju na mjesto u redu pred Zračnom lukom, kaže Žbulj.

- Da im je stalo do reda, vjerojatno bi se pozabavili i činjenicama da im je primjerice usred ljeta u glavnoj aerodromskoj zgradi isključena klima, da putnici imaju na raspolaganju samo jedan sanitarni čvor te još nekim važnim problemima. Usput bi vjerojatnije našli način i da kvalitetnije reguliraju pitanje taksi prijevoza. Naravno, ukoliko im je doista u interesu da se to pitanje regulira, a ne da situacija zbog nekih drugih razloga i motiva što dulje ostane onakva kakva je dana, kažu taksisti te ističu da uz kritike ipak moraju istaknuti i dvije dobre stvari koje je direktor Radmilo učinio za njih.

- Dao nam je suncobran i uz plaćenu godišnju kartu i na šanku omogućio popust od 30 posto na konzumaciju bezalkoholna pića. Hvala mu na tome!", zaključili su.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter