(Neven LAZAREVIĆ)
Nekad je taksi u Puli zbog visokih cijena većini bio nedostižan, no konkurencija je u velikoj mjeri snizila cijene. To, dakako, odgovara putnicima, ali ne i pulskim taksistima koji su nekad držali skup monopol u gradu
Turizam u Puli ne donosi kruh samo hotelskim kućama i ugostiteljima, ekstra posla ima i za taksiste koji, u potrazi za zaradom, svakog ljeta u grad stižu i iz Zagreba. Nekad je taksi u Puli zbog visokih cijena većini bio nedostižan, no konkurencija je u velikoj mjeri snizila cijene. To, dakako, odgovara putnicima, ali ne i pulskim taksistima koji su nekad držali skup monopol u gradu. Taksi stanica Pula smještena na Giardinima najstarija je u Puli i, čini se, još uvijek najskuplja. Petar Jovetić, predsjednik Udruge taksista Pule, kaže da cijene usluga, koje je odobrio Grad, nisu iste.
Baždareni
- Startnina je različita, ovisno o taksistu, i kreće se od 15 do 30 kuna, dok se kilometar naplaćuje od 10 do 25 kuna. Prtljaga se također naplaćuje pet kuna. Cijene su liberalizirane lani pa ih svatko formira slobodno, kaže Jovetić. To ne znači da se cijena mijenja tijekom dana ovisno o procjeni platežne sposobnosti gosta, već se odredi cjenik koji se ovjeri, a taksimetar baždari, objašnjava Jovetić.
Navodi primjer vožnje od Giardina do Verudele koja košta od 70 do 80 kuna. Cijena, naime, varira ovisno o gužvi u prometu, čekanju na semaforu. Sat čekanja, na primjer, naplaćuje se 100 kuna. Jovetić smatra da bi svi taksisti trebali imati jednaku cijenu.
- Svatko radi za sebe, zato mi nemamo posla. Ako netko spusti cijenu, i naša bi trebala biti približna, kaže.
Za razliku od vozača Taksi stanice, Uber, recimo, ima startninu od šest kuna, kilometar košta pet kuna, minuta se zaračunava jednu i pol kunu, dok je minimalna cijena vožnje 13 kuna. Putem njihove aplikacije možete izračunati koliko bi vas, recimo, stajala vožnja od Giardina do hotela Histria, koja ispada duplo jeftinija od konkurencije: između 41 i 54 kune.
U Pulu je početkom lipnja stigao još jeftiniji Eko taxi čija je startnina još niža, četiri kune, kilometar košta šest, dok se po minuti naplaćuje 0,80 kuna. Minimalna cijena je 12 kuna. Prijevoz prtljage se ne naplaćuje, a cijene su jednake neovisno o dijelu dana ili blagdanima. Iz Eko taxija tvrde da je njihova usluga ustvari najjeftinija, a moguće ju je naručiti i putem mobilne aplikacije.
Cammeo naplaćuje 15 kuna razdaljinu do šest kilometara. Svaki sljedeći kilometar naplaćuje se pet kuna. Cijena je jednaka za noćnu vožnju te blagdanima. Prijevoz prtljage se ne naplaćuje.
Sezonci
Taksi platforma Bolt, donedavni Taxify, proširio je svoje poslovanje u Hrvatskoj na većinu jadranskih gradova. U Puli startninu naplaćuju šest kuna, kunu i pol po minuti te pet kuna svaki kilometar.
Mnogi taksisti reklamiraju se samostalno na internetu. Jedan od njih, Goran Hodak, kaže da naplaćuje startninu 20 kuna, a po kilometru dodatnih 12 kuna. Prtljagu ne naplaćuje. Kaže da ljeti iz Zagreba kako u Pulu, tako i na cijelu obalu, stiže puno taksista.
- Ima ih svakakvih, ali jedinstvene cijene nema. Svi koji posluju u Zagrebu ljeti se spuste na obalu. Ja vozim u Puli punih deset godina i nemam veze s pulskim taksistima smještenim na Giardinima. U špici sezone se zaradi jer je puno turista, ali izvan sezone nema potrebe za polovicu sadašnjih taksista. Zagrepčani se poslije sezone vraćaju doma. Novim je zakonom određeno da svatko može raditi kad hoće, gdje hoće. To je neregulirano jer svatko može odrediti cijenu koju hoće, ne postoji minimalna i maksimalna. Neki je jako spuste i tome štete drugima. Poduzetnik sa stotinu auta nije u istoj poziciji kao i privatnik s jednim vozilom, kaže Hodak.
Zakonom je, kaže, omogućeno taksistima da koriste automobile male zapremnine prtljažnika, poput Forda Fieste i malog Peugeota, što je, veli, nedovoljno kada treba prevesti turiste s četiri kufera.
- Nema šanse da kuferi stanu u tako mali auto. Ljudi kupuju najjeftinije automobile da bi zaradili, ali kada dođu turisti, nema šanse da stane prtljaga. Po meni, to nije dobro regulirano, veli Hodak.
Konkurencija je na koncu stigla, usprkos protivljenju pulskih taksista koji su lani usred ljeta organizirali prosvjed te blokirali promet u središtu grada. Bilo je tu i fizičkih obračuna. Ako je vjerovati uberovcima, borba se vodila za svaku kunu, što je i razumljivo zna li se da je Pulu i okolicu donedavno pokrivalo 50-ak taksija, a danas ih je šest puta više.
Anarhija
Domaći taksisti još su lani upozorili da Zakon o prijevozu ugrožava domaće obrtnike jer je, kako kažu, legalizirao anarhiju na cesti. Najviše ih muči činjenica da je novim zakonom općinama i gradovima oduzeta mogućnost da reguliraju autotaksi djelatnost na svom području: broj dozvola koje općina ili grad moraju izdati posjedniku licence nije ograničen. To, s druge strane, odgovara potrošačima, koji imaju mogućnost izbora između paprenih i umjerenih cijena.