U sklopu II. Bijenala industrijske umjetnosti prošlog su tjedna u Labinu i Puli održane tri umjetničke radionice za mlade koje su vodili ugledni srpski redatelj Želimir Žilnik, plesač i koreograf Matija Ferlin i umjetnica Božena Končić Badurina.
S provedbom ovog umjetničkog programa za mlade od 15-25 godina pod nazivom "Iznad zemlje", uz sufinanciranje Europske unije iz Europskog socijalnog fonda, započelo se još u svibnju, kada su uspješno realizirane radionice kustoskog kolektiva WHW, poetske radionice grupe Škart te sedmodnevna umjetnička rezidencija i radionica Marka Tadića.
Višednevne rezidencije
Ukupno više od 300 mladih iz Istre i Rijeke imalo je do sada mogućnost sudjelovanja u višednevnim umjetničkim rezidencijama i radionicama pod vodstvom renomiranih domaćih i stranih umjetnika, sudionika ovogodišnjeg bijenala, a trenutno je u tijeku aktivnost pod nazivom "Dijalog sa suvremenom umjetnošću", koja se sastoji od organiziranog posjeta izložbama Bijenala u Rijeci, Labinu i Puli uz stručno vodstvo, kako bi se s mladima otvorio dijalog na temu suvremene umjetnosti te im se na izravan i neposredan način približio njen sadržaj.
Cilj projekta "Iznad zemlje" razvijanje je socijalnih i kreativnih vještina mladih iz Labina, Rijeke i Pule kroz aktivno sudjelovanje u umjetničkim projektima, kako bi se poboljšao njihov pristup suvremenoj umjetnosti, potakla društvena integracija i povećale njihove mogućnosti na tržištu rada.
Rezultati projekta koji potiče socijalnu integraciju mladih te bolju uključenost rizičnih skupina u društvo, već su djelomično predstavljeni kroz izložbe i druge prateće programe 2. Bijenala industrijske umjetnosti, a nakon dovršetka Bijenala bit će predstavljeni i u posebnoj publikaciji te videu.
Zajedničke diskusije
Filmski redatelj Želimir Žilnik održao je trodnevnu interaktivnu filmsku radionicu u Labinu i Puli, s 18 mladih polaznika (učenici SŠ Mate Blažine Labin i Škole primijenjenih umjetnosti i dizajna Pula), koja se sastojala od zajedničkih diskusija koristeći se pri tom videom kao umjetničkim medijem. Metodologija Žilnikova projekta proizlazi iz filmskog pristupa žanru doku-fikcije. Kroz tri dana, sudionici su se upoznali sa svim stadijima filmske produkcije, sastavom filmske ekipe i njihovim dužnostima, a kao ilustracija poslužilo je i 12 inserata iz Žilnikovih filmova i filmskih materijala s njegovih ranijih radionica.
Plesno iskustvo
Plesna radionica Matije Ferlina bila je naslovljena "Tamo gdje (ne) nestajemo". Umjetnik je održao trodnevnu radionicu u kojoj je sudjelovalo desetak sudionika sa ili bez plesnog iskustva. Svrha umjetničke rezidencije Matije Ferlina u Labinu bila je kroz interakciju s amaterima istražiti narativne mogućnosti apstraktnog pokreta, zalažući se za pomicanje granice ustaljene percepcije kazališnog događaja, kako bi potaknuo interes mladih za suvremenim plesom te za kreativnim izražavanjem putem plesa.
Održana je i umjetnička radionica Božene Končić Badurina.
Nakon provedenog umjetničkog istraživanja u svibnju i srpnju te produkcije rada – multimedijalne instalacije "Jednakosti, bratstvo, slobodo: gdje ste" za 2. Bijenale industrijske umjetnosti u Narodnom muzeju Labin, kao polazišne točke za njenu radionicu, umjetnica je u Gradskoj knjižnici Labin održala umjetničku radionicu u kojoj je surađivala s grupom od 15 mladih sudionika iz Labina.
Umjetnica je sudionicima nastojala približiti metodu i estetiku umjetnosti performansa kroz niz zajedničkih aktivnosti poput razgovora, insceniranih situacija, zajedničkog prostornog iskustva te im pružila uvid u vlastiti kreativni proces istražujući istovremeno njihove kreativne mogućnosti.
Radionica Božene Končić Badurine inspirirana je djelovanjem Giuseppine Martinuzzi, labinjonske učiteljice, pedagoginje i revolucionarke, te jedne od prvih socijalistkinja u regiji.
"Radionica se temelji na Giuseppininim sinoptičkim tablama iz njezinog Mnemoničkog priručnika. To je knjiga/svezak od 29 tabli/ploča na različite teme, tj. te table pokrivaju veliki raspon predmeta i tema od sociologije, zemljopisa, stilistike, gramatike itd., a namijenjene su bile učenicima kao pomoć pri učenju i lakšem pamćenju", veli autorica. (Branko BIOČIĆ)