(Privatna arhiva)
Jedna je od četvero nagrađenih pulskih odgojno-obrazovnih djelatnika, dobitnica nagrade za najuspješnije odgojno-obrazovne djelatnike u školskoj 2023./2024. godini. Irena Kiss, docentica na Fakultetu za odgojno-obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, ambasador za područje obrazovanja odraslih, verificirani stručnjak Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih u području vrednovanja ishoda učenja, voditelj andragoških usavršavanja i akreditirani suradnik u programima izobrazbe odraslih.
Inače, Kiss je dobitnica i mnoštva međunarodnih i domaćih priznanja za mentorstva. Objavila je niz znanstvenih i stručnih radova, izlagala na brojnim znanstvenim i stručnim skupovima te aktivno sudjelovala u obrazovnim projektima i edukacijama. Nagrada joj je, zajedno s kolegama, nedavno dodijeljena od Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih povodom Međunarodnog dana učitelja, a zanimljivo je i da joj je to peto takvo priznanje. Na opasku da je lakše doći do vrha, nego se na njemu održati, veli kako svako sljedeće priznanje podiže ljestvicu.
- Pomiču se granice i nastojimo biti bolji, jer nagrada istovremeno predstavlja i poticaj i svojevrsnu odgovornost. Međutim, ona ne pripada samo meni, već i mom kolektivu. Mislim da ju je puno više kolega zaslužilo, ne samo mi kojima je dodijeljena. Prosvjeta i znanost su područja ispunjena brojnim mogućnostima, a kako obrazovanje nije nešto što se može završiti, jedini izbor svakog od nas je ići naprijed. Uvijek se javljaju novi izazovi i to je ljepota ovog posla, opisuje skromno Kiss.
Nagrada je došla u trenutku promjene u karijeri naše sugovornice, jer je donedavno radila u dvije obrazovne ustanove; Školi za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu u Puli te kao vanjski suradnik na Fakultetu za odgojno-obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile. Od ove školske godine njen puni angažman je u potonjoj, a promjena joj zbog prethodnih aktivnosti nije bila zahtjevna.
- I Škola i Fakultet su izuzetno kvalitetni, dobro organizirani kolektivi koji neumorno pomiču granice, jer one zapravo i postoje da bi se pomicale. Bilo je teško otići, ali nije bilo teško doći. Rad u školi je specifičan budući da učenici prolaze kroz osjetljivu, prijelaznu životnu fazu te do izražaja više dolazi odgojna komponenta, dok Fakultet ima drugačiju dinamiku. Studenti su samostalniji, u potrazi za dubljim kritičkim razumijevanjem i veći je naglasak na sadržajnom kontekstu. Ipak, ima jednog i drugog jer je riječ o nastavničkom poslu, u kojem se bez obzira na obrazovnu razinu međusobni odnos mora temeljiti na poštovanju, punom povjerenju i otvorenoj komunikaciji. Bez obostranog, potpunog uvažavanja jednostavno ne ide, kao ni bez rada na empatiji, razvoju unutarnjih vrijednosti i sposobnosti da razumijemo i sebe i druge. Poznato nam je da - dobro vidjeti može samo se srcem, bitno je očima nevidljivo, citira Kiss.
Nerijetko se mogu čuti mišljenja o današnjim mladima koja kritički progovaraju o njima, uspoređujući ih s nekadašnjim generacijama kojima se daje prednost u inicijativi. Naša sugovornica ne slaže se s tim predrasudama i iz prve ruke svjedoči svoja iskustva.
- Moramo imati u vidu da svaki čovjek nosi u sebi svoj svijet i vlastite sposobnosti koje je potrebno otkriti i potaknuti. Možda su nove generacije drugačije, jer se i uvjeti odrastanja mijenjaju, ali biti različit ujedno znači i biti dragocjen. Obzirom da obrazovanje ne podrazumijeva samo prenošenje znanja, već i osnaživanje mladih ljudi u pronalaženju svojih potencijala, na nama je da ih pravovremeno uočimo, prepoznamo njihovu vrijednost i pružimo im mogućnost razvoja. Na nama je i da im pomognemo izaći iz okvira i budemo potpora, svjesni da je tehnologija promijenila obrazovni krajolik i da oni, nerijetko, znaju više od nas. Ne postoji osoba koja nema u sebi nešto posebno, što se može izvući na površinu i razviti, a ne postoji ni garancija uspjeha. Ponekad je potrebno više vremena da se ideje iskristaliziraju, ali naš je zadatak pratiti tempo novih generacija i nikako ne bih rekla da su manje sklone inicijativi, konstatirala je ova iskusna profesorica.
Da u obrazovnom procesu i dalje ima popriličnih izazova, ali i mjesta za popravak, Kiss ne dvoji, jer prostora za poboljšanje uvijek ima, mišljenja je.
- Možemo samo težiti idealnom obrazovnom sustavu, jer se radi o organizmu koji se kontinuirano prilagođava i unapređuje. Izazovi koji su najaktualniji i koje je potrebno spomenuti odnose se na nedostatak učitelja, potrebu za jačanjem psihosocijalne podrške, problem povezivanja obrazovnog sustava s potrebama tržišta rada… Trenutno je u fokusu i strukovno obrazovanje u kontekstu prilagodbe navedenim potrebama i uvođenja modularne nastave kao velike strukturne promjene čiji će učinak pokazati vrijeme. Sigurna sam da će naši nastavnici taj posao odraditi na najvišoj profesionalnoj razini, no iznimno je važno osigurati im potpunu i bezrezervnu podršku, ističe docentica.
U visokom obrazovanju naša sugovornica prepoznaje veliki angažman i posvećenost, ali i konkretne rezultate, jer unatoč brojnim izazovima, ide se hrabro naprijed.
- Sveučilište Jurja Dobrile ubrzano raste i ostvaruje značajne iskorake u svim aspektima djelovanja, što potvrđuje mnoštvo projekata, bogat izbor studijskih programa te aktivno sudjelovanje studenata u brojnim stručnim i znanstvenim inicijativama. Istovremeno, intenzivno jača i međunarodna povezanost. Rezultati kontinuiranog ulaganja u razvoj obrazovne strukture su jasno vidljivi, što nas ispunjava optimizmom i uvjerenjem da Sveučilište ima svijetlu budućnost, zaključila je Kiss istaknuvši da Pula i Sveučilište studentima postaju sve atraktivniji te da bi i sama izabrala takvo mjesto za studiranje.
Ono što sretnici koji rade svoj posao iz snova uvijek naglase jest da nikada ne gube interes. Upravo je to slučaj i naše nagrađene sugrađanke koja bi, da ponovo mora birati profesiju, bez razmišljanja izabrala istu.
- Iako nije uvijek sve sjajno, i unatoč malim i malo većim zaprekama, ovo je neizmjerno ispunjavajući posao. Svatko od nas ima svoj put, a ovo je moj, zaključuje Kiss.