Ilustracija
Nakon što su se roditelji djece u nekim od viših razreda Osnovne škole u Fažani javno požalili na nedostatak stručnog kadra u toj školi, pa, vele, "matematiku učenicima predaje tko stigne", istražili smo kakva je situacija u pulskim školama.
Nije nikakva novost da škole u Hrvatskoj, pa tako i u Puli, imaju problem sa sve težim pronalaskom i zapošljavanjem profesora u određenim obrazovnim predmetima te već dugo o njima govorimo kao o deficitarnim zanimanjima. Posebice se to odnosi na profesore matematike, fizike, kemije i biologije. Naime, čini se da upravo u tim zanimanjima postoji manjak na tržištu rada.
Kakva je situacija u pojedinim pulskim osnovnim školama, odgovorili su nam neki od ravnatelja.
"Na sreću, u potpunosti smo stručno ekipirani za te predmete. No svjesni smo situacije i znamo da bismo u budućnosti mogli imati problem s pronalaskom stručnog kadra", rekla nam je ravnateljica OŠ Vidikovac Ana Bačić, uopće ne dvojeći da dinamičan svijet rada, kao i neminovno starenje kadra, i njima može u dogledno vrijeme predstavljati problem.
"Mučimo se s profesorima matematike, imamo dva stručna i dva nestručna učitelja, nitko se stručan ne javlja na natječaje koje redovito objavljujemo i više puta godišnje. Problema s fizikom, biologijom i kemijom za sada nemamo, sve je stručno pokriveno", odgovorila nam je Anita Mokorić Brščić, ravnateljica OŠ Veruda.
Nada Crnković, ravnateljica OŠ Kaštanjer, kaže da "imaju sreću da za sve STEM predmete imaju stručne osobe, učitelje matematike, tehničke kulture, fizičara, kemičara, biologa, informatičara".
"No, problem nastaje kod bolovanja ili izostanka zbog nekog drugog razloga, kada ne možemo naći stručnu osobu za zamjenu. Nažalost, nema ih na tržištu, a odnos društva prema prosvjetnoj struci za posljedicu ima odlazak postojećeg kadra STEM područja u privredu i poduzetništvo, dok mladi nisu motivirani za taj posao. Sve je manji broj onih koji odabiru te studij, a čak se i gase. Ukoliko se nešto hitno ne poduzme, u vrlo kratkom vremenu ostat ćemo bez učitelja u školi za te predmete", izražava svoju bojazan ravnateljica Crnković.
A da je istina da je riječ o deficitarnom zanimanju, kada govorimo o učiteljima navedenih zanimanja, potvrdio nam je i ravnatelj OŠ Tone Peruška Kristijan Cinkopan.
"Prije nekoliko godina imali smo situaciju da nam se nije javljao učitelj, konkretno fizike, s odgovarajućim kompetencijama. Međutim, na kraju smo to riješili na zadovoljavajući način te sada imamo za sve predmete zaposlene kompetentne i kvalitetne osobe", kaže Cinkopan.
Iz OŠ Šijana kratko su nas izvijestili da sve predmete pokrivaju učitelji odgovarajuće stručne spreme, dok je u OŠ Veli vrh upravo završio natječaj za učitelja matematike na neodređeno i puno radno vrijeme, na koji se nije javila niti jedna stručna osoba.
"Preostaje nam zapošljavati nestručnu zamjenu u skladu sa zakonskim odredbama", rekla nam je ravnateljica škole Ileana Zahtila Blašković ukazala na već uobičajenu praksu, uz nemogućnost drugih rješenja. A iz istog razloga, opetovano se otvara natječaj i za radno mjesto učitelja fizike u OŠ Monte Zaro. Ravnateljica Branka Sironić nam je potvrdila da je natječaj okončan, ali rezultati još službeno nisu objavljeni.
"Imamo već neko vrijeme problem s nedostatkom profesora fizike. Svako toliko imamo natječaj za to radno mjesto, a jedno kratko vrijeme bili smo u potražnji za profesorom kemije, što je u međuvremenu riješeno", veli nam ona.
U Tehničkoj školi imaju potrebu za zapošljavanje nastavnika matematike sedam sati tjedno i nastavnika fizike devet sati tjedno.
"Na raspisani natječaj nije se javio nitko stručan, već su sati preraspodijeljeni kao sati preko norme na stalno zaposlene stručne nastavnike u školi. Imamo problem prvenstveno s pronalaskom magistra elektrotehnike ili diplomiranog inženjera elektrotehnike, gdje imamo jednu nestručnu zamjenu nakon više raspisanih natječaja. Posebno imamo problem pronaći kratkotrajne zamjene zbog bolovanja i slično", veli ravnatelj Romeo Šain.
Hrvatski zavod za zapošljavanje početkom svake godine donosi preporuke za obrazovnu upisnu politiku i politiku stipendiranja, a već tradicionalno nedostaje onih koji završavaju nastavničke STEM studije, prvenstveno matematiku. Preporuke za obrazovnu upisnu politiku i politiku stipendiranja za područje Pule i Vodnjana te općina Barban, Fažana, Ližnjan, Marčana, Medulin i Svetvinčenat su da se, između ostalog, treba povećati broj upisanih i stipendiranih učenika ili studenata nastavničkih smjerova: matematike, geografije, fizike, kemije i biologije, a u samom uvodu dokumenta HZZ-a ističe se da su analize i prognoze temeljem kojih je nastao dokument provedene na osnovi "statističkih podataka i relativnih pokazatelja o zapošljavanju nezaposlenih osoba prema obrazovnom programu koji su završile, podataka o nedostatku radnika pojedinih zvanja dobivenih anketom poslodavaca, te kvalitativnih dojmova savjetnika stečenih iskustvom posredovanja pri zapošljavanju".
Za razliku od preporuka za povećanje, postoje i preporuke za obrazovne programe u kojima treba smanjiti broj upisanih i stipendiranih učenika ili studenata. Između ostalog tu su četverogodišnji srednjoškolski programi za ekonomiste, komercijaliste, hotelijersko-turističke tehničare i poslovne tajnike te sveučilišni studij ekonomije i prava, za koje već neko vrijeme postoji veća ponuda raspoloživog kadra od potražnje.
Da bi se ublažio manjak radnika u odgoju i obrazovanju, resorno ministarstvo planira omogućiti rad umirovljenim profesorima deficitarnih struka, i to na način da zamjenjuju nastavnike koji su na bolovanju ili porodiljinom dopustu, ili da ih se zapošljava na određeno vrijeme ukoliko se nitko ne javi na natječaj.