SARA PEROVIĆ

NOGE SARINOG OCA: Pulska fotografkinja s berlinskom adresom dobila ugledna priznanja za svoju fotoknjigu

| Autor: Lara BAGAR


"Noge moga oca/My father’s legs", fotoknjiga pulske fotografkinje s dugogodišnjom berlinskom adresom Sare Perović nedavno je uvrštena u uži izbor za dvije prestižne fotografske nagrade.

Riječ je o nagradi za fotoknjigu koja se dodjeljuje u sklopu manifestacije Paris Photo, odnosno najvećeg sajma fotografije u svijetu koji se već više od dvadeset godina održava u studenom u znamenitom kompleksu Grand Palais. Fotoknjiga Sare Perović nominirana je u kategoriji nagrade za prvu fotoknjigu. Otprilike istovremeno pristigla je i vijest o nominaciji za nagradu u kategoriji za autorsku knjigu koja se dodjeljuje u sklopu festivala Rencontres d’Arles, jednog od najstarijih fotografskih festivala koji se održava od 1970. godine. Iako su obje manifestacije otkazane uslijed pandemije, određene aktivnosti se odvijaju u reduciranom obliku pa će tako i nagrade ipak biti dodijeljene, a dobitnici će biti poznati ovih dana.

Sara Perović je fotoknjigu "Noge moga oca/My father’s legs" u ediciji od tisuću primjeraka izdala ranije ove godine za izdavačku kuću J&L Books iz SAD-a, a oblikovao ju je Jason Fulford. Komentirajući medij fotoknjige ova fotografkinja kaže da ju je oduvijek fascinirao papir – osjet pod prstima i miris. A o fotoknjigama, koje smatra tek jednim od načina prezentacije fotografskog rada, kaže da za nju predstavljaju i mogućnost da knjiga kao objekt dospije u najrazličitije dijelove svijeta i pred širu publiku, a upravo je privlači ta mobilnost i ekonomičnost fotoknjige. Nominirana fotoknjiga zapravo je dio šireg fotografsko-istraživačkog projekta Sare Perović, a ideja je nastala u Puli.

"Majka mi je znala govoriti: 'Zaljubila sam se u tvog oca jer je imao lijepe noge'". Citat je to koji otvara fotoknjigu i daje konture konteksta vizualnog materijala koji se proteže na 104 stranice džepnog formata. Spomenuta rečenica poslužila je Sari kao svojevrsni okidač da se posveti istraživanju obiteljske ali i kolektivne memorije. Tako je otkrila priručnik za ljevake "Igrajmo tenis" koji je njezin djed, trener tenisa Branko Perović, objavio 1984. odnosno u godini njezina rođenja. Priručnik je opremljen fotografijama koje prikazuju različite teniske položaje, a na kojima je Sarin otac, Dragan. Upravo su te fotografije bile inspiracija za fotoknjigu te su i one našle svoje mjesto u ovoj duhovitoj i intimističkoj posveti u kojoj koegzistiraju arhivske i autorske fotografije.

Autorske fotografije Sare Perović predstavljaju svojevrsnu inscenaciju predloška iz priručnika no transponirane u novi kontekst.

Ovdašnja je publika fotoknjigu imala prilike vidjeti u sklopu samostalne izložbe "Noge moga oca" Sare Perović održane minulog ljeta u vodnjanskoj Apoteci – prostoru za suvremenu umjetnost.

Perović se tada predstavila dvjema međusobno povezanim skupinama fotografija – starijim, pronađenim fotografijama iz obiteljske arhive i autorskim, novorealiziranim suvremenim fotografijama koje ponavljaju, odnosno kako je to kustosica izložbe Branka Benčić navela – u formi izvjesne režije performativnog reenactmenta, reproduciraju položaj nogu starijega fotografskog predloška, stvarajući vizualne korelacije između prošlosti i sadašnjosti. Osim fotografijama, autorica se predstavila i videoradom i spomenutom fotoknjigom koja se lista poput flip-booka simulirajući kretanje.

"Fotografsko istraživanje Sare Perović stvara vizualne paralele u kojima umjetnica suprotstavlja pronađene fotografije svog oca i suvremene autorske fotografije svog partnera koje je sama snimila, izvrćući tako dominantnu konvenciju odnosa subjekta i objekta, promatrača i promatranog, konvenciju režima gledanja u kojoj je pogled uobičajeno obilježen muškim subjektom, a žensko tijelo podrazumijevano objektom. U fotografijama je ova norma destabilizirana, a Sara igrom kodova i konvencija reprezentacije, humorom i ležernošću ukazuje na objektivizaciju muškog tijela podvrgnutog ženskom pogledu. Ono što naš pogled dodatno razotkriva u pozadini suprotstavljajući arhivsku i suvremenu fotografiju su atmosfera i žanr, strogost profesionalne sportske fotografije iz priručnika za tenis na apstraktnoj bijeloj podlozi, suprotstavljena je svakodnevnici kućnog prizora muškarca u sportskim čarapama uglavnom u interijeru, kojeg prepoznajemo kao intimu doma.

Fotografski projekt My Father’s legs Sare Perović možemo sagledati iz nekoliko perspektiva, iz autobiografskog, osobnog ugla umjetnice koja se bavi memorijom upisanom u privatni album fotografija, kao feminističku dekonstrukciju dominantnog pogleda, te kao genius loci promatrajući kontekst šire društvene slike u koju je upisana povijesna crtica treniranja tenisa u Puli osamdesetih godina. Igranje tenisa upisano u biografiju obitelji Perović dio je društvene povijesti grada i sjećanja brojnih Puljana, Puležanki i Puležana", zapisala je uz izložbu kustosica Branka Benčić.

Sara Perović rođena je u Puli. Živi i radi u Berlinu kao arhitektica i fotografkinja. S Pulskom grupom predstavljala je Hrvatsku na Bijenalu arhitekture u Veneciji 2012. godine. Pokrenula je fanzin "aTree" za promociju mladih fotografa koji se nalazi u knjižnici njujorške Mome, a 2017. objavila je foto-publikaciju "Palmeral".

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter