(Hina/EPA)
Otvorenjem izložbe "Tabula rasa" u ponedjeljak 7. studenoga počinju Dani srpske kulture 2022., koji se ove godine odvijaju pod godišnjom temom "Veze Zagreb - Beograd", koja ukazuje na kontinuitet umjetničke razmjene na relaciji Zagreb-Beograd.
Dane srpske kulture organizira SKD Prosvjeta i traju do 10. prosinca.
Kako se ističe u najavi, izložba kustosa Davorke Perić i Darka Šimičića na primjerima izabranih djela istaknutijih umjetnika i umjetnica prikazuje visoke domete postignute u okviru intenzivne razmjene ideja i praksi na relaciji Zagreb - Beograd, kao i u regiji u posljednjih 100 godina.
Izložbeni postav koncipiran je kao niz poglavlja u kojima se ističu pojedini opusi u međusobnom povezivanju, interakciji i konfrontaciji, tvoreći novu i dinamičnu mrežu.
Počevši od 1920-ih, Zenita i Save Šumanovića, preko umjetnika i umjetničkih grupa, kulturnih centara i kino klubova koji su stvarali isprepletenu umjetničku scenu u razdoblju od 60-ih do 90-ih godina 20. stoljeća, među kojima su značajni umjetnici poput Vlade Marteka, Svena Stilinovića, Tomislava Gotovca, Neše Paripovića, Mladena Stilinovića, Raše Todosijevića i Dimitrija Bašičevića Mangelosa, Marine Abramović, Gorana Trbuljaka i drugih koji su obilježili to multikulturalno, dinamično razdoblje poslijeratnih neoavangardi, konceptualne umjetnosti i performansa.
U opusu Mangelosa, koji zauzima središnje mjesto na izložbi, tabula rasa je novi početak, crna površina na kojoj je prebrisan prethodni sadržaj. Tako i naziv izložbe "Tabula rasa" označava situaciju permanentnog i naizmjeničnog ispisivanja i brisanja, nultu početnu poziciju novog početka.
"Tabula rasa" ispisuje fragmentarnu kronologiju ispunjenu neshvaćanjem, prekidima, sukobima, odbacivanjem i neprepoznavanjem", stoji u najavi. To je niz mjesta u nelinearnoj povijesti borbe za novu umjetnost i dinamičnu kulturnu scenu ovog prostora u ne tako davnoj povijesti.
Izložbom se želi ukazati da je riječ o otvorenom i uvažavajućem kontinuitetu, nasilno prekinutom ratovima, o čemu svjedoče brojne kulturne veze i suradnje.
Izložba "Tabula rasa" upisuje iznova nove sadržaje u primjerima novijih umjetničkih i svjetonazorskih veza nakon revizionističkog kulturno informacijskog raskida devedesetih poput radova Borisa Burića i Igora Grubića. Finalno mjesto predstavljaju najnovija djela umjetnika koji nadilaze uobičajene prakse i otvaraju sasvim nove vidike u današnjem vremenu, poput radova Tome Savića-Gecana.
Izložba se može pogledati do 7. prosinca.